• EnAnonumius

Delad vårdnad

Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:50:30 följande:
    Ni andra har inte alternativet. Men ja, du har rätt. Jag kommer se till vad som är bäst för mitt barn.
    Ser helst en hållbar lösning med 50/50, men om inte det går så kommer jag skicka ut sambo & hennes tidigare barn & ta 100% vårdnad om mitt barn.
    Hur är det vidrigt att skicka ut en då 19-åring???
    Allvarligt. 

Som så många andra redan har frågat dig.
    Vet din sambo att hon skall bli utsparkad tillsammans med sitt äldsta barn, från hemmet, när hennes äldsta barn tagit studenten?

Du kan inte bara "ta 100% vårdnad" om barnet, du har inget lagstöd att kunna göra så.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:42:55 följande:
    Det nya barnet ska och kommer prioriteras. Inte en otacksam 10-åring som kallar sin mamma för "fittnylle" bara för att verka tuff inför sina vänner när de hälsar på.
    Vad är det 10-åringen skall vara tacksam över?

• EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:44:19 följande:
    Enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att bli lämnade ensamma med hennes barn, nu och när han är 19.
    Hon vet att jag kommer prioritera mina eventuella barn.
    Ingen har sagt emot att du inte får prioritera ditt barn för hennes barn. Så varför du tjatar om det i dina flesta svar är bara befängt faktiskt.

Och du, vad skulle vara "enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att ensamma med hennes barn"? Att du subjektivt tycker illa om hennes barn är en sak, men det är sällan det är tillräckligt  för att du skulle kunna få enskild vårdnad.

Du vet domstolen skulle knappast gå på din linje, bara för att du subjektivt tycker att det är olämpligt att barnet är  tillsammans med sitt storasyskon.
    Det skall mycket till innan en domstol dömer till enskild vårdnad, till ena föräldern,  baserat på ett hel-/halvsyskon och att den andre föräldern tycker illa om halvsyskonet.
    Så du kan redan nu försöka sluta att lura dig själv där.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:29:25 följande:
    Med all skit det barnet gör hemma, på skolan & på fritidsaktiviteter blir det inte speciellt svårt att bevisa att det är högst olämpligt att riskera att han är ensam med 11 år yngre barn.
    Börjar han visa tendenser att gå över gränsen mot de mindre barnen så kommer han få bo hos sin far, här kommer han iaf inte va välkommen.
    Och avsett om det nu skulle vara "enkelt" att bevisa, så är det ändå inte tillräckligt med underlag för att få en domstol att döma till "enskild vårdnad" av ditt barn till dig. Som sagt domstolar dömer inte "enskild vårdnad" baserat på hel-/halvsyskon i vårdnadstvister, utan de baserat 100% enbart på föräldrars (mammans och/eller pappans) lämplighet om huruvida det skall bli enskild vårdnad eller inte.
    Och med tanke på att du skaffar barn med den kvinnan frivilligt, så måste du ju anse att hon är lämplig att vara modern till ditt barn trots hennes förra barn och problematiken kring det hela.

Som lök på laxen så tilldömer du ett BARN att det skall förstå och agera på samma sätt som en vuxen.

Sedan vet din kvinna om att du kommer att kicka ut hennes barn om du anser att han visa minsta "tendens till att skada syskonet"?
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 08:57:58 följande:
    Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har.
    Jag har sagt rakt ut att om hennes son blir ett problem för eller skadar mina barn så kommer han kastas ut härifrån, med eller utan henne.
    "Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har."

Vart ville du lomma med den kommentaren? Ingen i tråden har nog missat att modern är väl medveten om vilka utmaningar barnet har.

Sedan säger jag till dig, som jag även säger till kvinnor, som säger "mina/mitt" barn.
    Barnet är inte barn ditt. Barnet är både sambons och ditt.

Sedan om du kickar ut mamman (om det skulle komma dit) så hur skall du rättfärdiga det inför omvärlden och rättsväsendet?
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:50:16 följande:
    Rättfärdigar det med att jag sätter mitt/mina barns välmående framför hennes son.
    Lycka till med att använda den förklaringen om det blir soc-anmälan på dig och/eller en tvist rättegång om ert gemensamma barn om det kommer till det läget.🙄

• EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 14:32:41 följande:
    Finns andra alternativ än att hon och tidigare unge båda lämnar. Räcker att den av dem som utsätter resten av familjen för skit bor hos sin gamla luffare till far 👍 Alternativt hos avlastningsfamilj.
    Och om hon vill lämna med sin tidigare unge så absolut, men gemensamt barn stannar här.
    Du visa en direkt skrämmande syn.. Du pratar ju på ett sådant sätt att barn är ägodelar (likt någon möbel eller liknande) utan några som helst rättigheter alls.

Även om du ber mamman gå, så har barnet rättighet att ha umgänge med sin mamma och du har då skyldighet att underlätta för barnet att ha umgänge med sin mamma.
    Anser du att det skall tvistas om enskild vårdnad så kan du knappast använda halvsyskonet och dess beteende som mall för att "du skall vinna".

• EnAnonumius
    Anonym (Livet) skrev 2024-02-22 20:14:26 följande:
    Varför ska en pappa få enskild vårdnad i allmänhet.Nej ,det är bara att gilla läget.Hjärtat är stort!!
    Vad har jag hävdat att pappan skall ha enskild vårdnad i allmänhet?

• EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:52:51 följande:
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
    Verkligen?
    Du vet detta är Sverige och inte USA..
    Resurser köper dig knappast fri från lagen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-24 12:42:09 följande:
    Jag är en av mycket få som hållit en god ton och intresserat frågat ts om saker. Om alla andra också gjort det så hade ts inte blivit portad, misstänker att han fått livstidsstraff nu.
    Du det är TS eget fel om han nu blivit portad. Han betedde sig illa redan i sin trådstart mot folk innan de ens han och svara.

Eller anser du det är okey att kalla folk för "kossor" redan i sin trådstart och gud vet vad han har tillskrivit andra för invektiv utöver detta?

Svar på tråden Delad vårdnad