• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:52:51 följande:
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
    Det räcker tyvärr inte med pengar för att få som man vill
  • EpicF

Agda90: Kan också finnas de arven från ts sidan som kommer fram först när det gemensamma barnet kommer. 

• EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:52:51 följande:
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
    Verkligen?
    Du vet detta är Sverige och inte USA..
    Resurser köper dig knappast fri från lagen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-23 18:27:45 följande:
    Det räcker tyvärr inte med pengar för att få som man vill
    Men ack så mycket enklare det gör det 👍
  • Anonym (Man)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-23 16:14:25 följande:

Jisses! Både omnipotent och grandios. Vilken tur man är en 🐮 de är ju så snälla där i hagen. Fast ibland blir de batik-🧙🏼?♀️ Tänk på att batikfärgade häxkossor äter kaxiga små män till frukost. 

Batik-?damer? är för upptagna av små importgossar för att ha tid till något annat. Äta ser de iofs ut att va tämligen bra på 😄
  • Anonym (Kaj)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 20:40:31 följande:
    På vilket sätt blir det enklare i detta fallet? När är barnet beräknat? 
    Även om barn utan diagnoser är inte alltid så roligt att ta hand på egen hand kommer du nog att upptäcka. Men som sagt, återkoppla gärna. Kanske ser storasyskonet fram enot att få en liten syster eller bror. 
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 20:40:31 följande:
    Visst är det en fördel att ha pengar. Det är inget jag vill missunna dig
    Men i tingsrätten kan man tyvärr inte få fördelar med pengar om det blir vårdnadstvist
  • Anonym (Reena)
    EpicF skrev 2024-02-23 15:18:55 följande:
    Du kanske borde tänkt till lite innan du gjorde din sambo gravid. 

Jag hoppas faktiskt att eran gemensamma unge också får en hel hög med diagnoser 👹
    Det önskar inte jag, men OM så får ts smaka på sin egen skitsoppa. Tänk om fjällan lämnar honom och han blir själv med en unge proppfull av diagnoser, då får nog skällan ett annat ljud.

Jag är en av mycket få som hållit en god ton och intresserat frågat ts om saker. Om alla andra också gjort det så hade ts inte blivit portad, misstänker att han fått livstidsstraff nu.
  • EpicF
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-24 12:42:09 följande:
    Det önskar inte jag, men OM så får ts smaka på sin egen skitsoppa. Tänk om fjällan lämnar honom och han blir själv med en unge proppfull av diagnoser, då får nog skällan ett annat ljud.

Jag är en av mycket få som hållit en god ton och intresserat frågat ts om saker. Om alla andra också gjort det så hade ts inte blivit portad, misstänker att han fått livstidsstraff nu.
    Om ts har blivit portad och fått "livstidsstraff" så har han gjort det utmärkt på egenhand. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-24 12:42:09 följande:
    Du det är TS eget fel om han nu blivit portad. Han betedde sig illa redan i sin trådstart mot folk innan de ens han och svara.

Eller anser du det är okey att kalla folk för "kossor" redan i sin trådstart och gud vet vad han har tillskrivit andra för invektiv utöver detta?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ABC)

Hur gick diskussionerna innan du och din sambo beslutade er för att skaffa barn? Vad kom ni överens om då?

• Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-24 15:48:29 följande:
    Du det är TS eget fel om han nu blivit portad. Han betedde sig illa redan i sin trådstart mot folk innan de ens han och svara.

Eller anser du det är okey att kalla folk för "kossor" redan i sin trådstart och gud vet vad han har tillskrivit andra för invektiv utöver detta?
    Allt jag sa va att det finns gott om 🐮🐮🐮på FL. Har inte kallat någon för en 🐮, men om någon kände sig träffad så ligger det på den personen 😂
  • Anonym (Man)
    Anonym (ABC) skrev 2024-02-24 17:22:11 följande:

Hur gick diskussionerna innan du och din sambo beslutade er för att skaffa barn? Vad kom ni överens om då?

Att 50/50 för hennes tidigare är målet/bäst för alla.
    Hur man får till det i en situation med en sådan far till barnet va något av det jag önskade inspel på i den här tråden, men trångsynta, dömande och lättkränkta FL 🐮🐮🐮 kunde inte låta bli att göra det de alltid gör 👍
Svar på tråden Delad vårdnad