• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Anonym (Claudia) skrev 2024-02-22 10:32:06 följande:
    Han inbillar sig att det är han som styr och ställer nu. Han ska bestämma var styvbarnet ska bo och hur ofta, han ska bestämma när styvbarnet ska flytta hemifrån, han ska bestämma var hans egna barn ska bo och med vilka osv. 

Han har nog missat att han bara är en av tre vuxna i den här ekvationen och att hans barn blir ett av två syskon oavsett vad hans drömscenario säger honom. 

Han låter ganska oförskämd och dominant, nästan som styvbarnet. Jag ser en röd tråd här. 
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
  • Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-22 10:20:51 följande:
    "Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har."

Vart ville du lomma med den kommentaren? Ingen i tråden har nog missat att modern är väl medveten om vilka utmaningar barnet har.

Sedan säger jag till dig, som jag även säger till kvinnor, som säger "mina/mitt" barn.
    Barnet är inte barn ditt. Barnet är både sambons och ditt.

Sedan om du kickar ut mamman (om det skulle komma dit) så hur skall du rättfärdiga det inför omvärlden och rättsväsendet?
    Rättfärdigar det med att jag sätter mitt/mina barns välmående framför hennes son.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Man)
    Anonym (Claudia) skrev 2024-02-22 10:52:36 följande:
    Okej, jag ser att du har byggt en fantasivärld och den verkar du trivas bra i.

Stanna där då, men en vacker dag kommer du vakna upp. 
    Att jag bestämmer vem som bor i mitt hus, verkligen fantasi :D 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Claudia) skrev 2024-02-22 10:56:51 följande:
    Det är du och hon tillsammans som har gjort det aktiva valet att ha detta bajskletande misstag till syskon till ert barn. Bara ni och ingen annan. 

De flesta brukar inte bilda familj med bajskletande misstag. Men det gjorde du! 

Tror du har panik inom dig just nu för att du inser att det är oåterkalleligt. Vilken sorglig historia. 
    Tja.. blir mindre sorgligt när den otacksamme 10-åringen blir placerad i avlastningsfamilj och förhoppningsvis inser hur bortskämd han varit. Alternativt bor hos sin far. De är ungefär på samma mentala nivå så det hade passat bra.
    Och som sagt, de kommer inte va syskon
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-22 12:44:13 följande:
    Om inte syskonet är direkt farligt för den lille/a så kommer de att vara tillsammans åtminstone 50% av tiden. Vet du inte att det är så det fungerar?
    Och om syskonet är direkt farligt så kommer de inte att va tillsammans. Vilket är hela poängen.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-22 13:25:52 följande:
    Vad tror ni syskonet kommer göra? Skada bebisen? Ja, då blir det tufft att ständigt ha koll så inget händer.  
    Hennes son kommer inte få möjlighet att komma nära övriga barn utan tillsyn.
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-22 13:04:00 följande:
    Barnet kommer inte placeras i avlastningsfamilj om inte mamman vill det.
    Om du pressar en mamma att lämna ifrån sig sitt barn så är det en tidsfråga när er relation kraschar.
    Då får det bli så. På ett eller annat sätt ska exponering för hennes son minimeras.
  • Anonym (Man)
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:54:02 följande:
    Ditt då ex får ju se till att barnen är säkra i så fall. Tror du inte att hon klarar det?
    Är hon själv så kan hon inte ha konstant översikt och försäkra sig om att sitt tidigare barn inte är med våra barn.
    Litar på henne, bara det att hon tagit hand om en så "utmanande" unge själv i 10 år visar hur mycket hon bryr sig, men fysiskt omöjligt att ha koll hela tiden om man är själv. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:58:48 följande:

Jag förstår om TS framstår som en stor skit, men tänker att TS har nog gjort sitt bästa genom åren och gett barnet alla chanser, men barnet tar dem inte, så vad ska TS göra mer? kan ju ha fel men det är vad jag tycker mig läsa mellan raderna iallafall. Ja detta är ett barn men även barn kan vara dåliga personer som aldrig vill bättra sig. 

Från mitt perspektiv:
    Första året vi va tillsammans så observerade jag, ställde frågor om varför barnet gjorde så som det gjorde, kom med förslag som jag och min sambo diskuterade och jag fick mer förståelse för hur hon försökte göra det bästa av situationen. Hur hon försöker få honom att bli en så välfungerande vuxen person som möjligt.
    Andra året va jag fortfarande engagerad. Spelade massa fotboll med barnet, kortspel, i princip all ledig tid när barnet va vaket så va jag med om han ville.
    Under båda dessa år och oavsett aktivitet så va det vredesutbrott så fort något inte gick precis som barnet önskade. Fick han t.ex. ett dåligt/fel kort så flög kort över hela rummet. Spelade vi fotboll så kissade han på sig istället för att springa till kanten av fotbollsplanen (som ligger vid en skogsglänta) och kissa. Igen, kiss i bästa fall.
    Lägg därtill att han är oerhört fräck, elak & otacksam mot sin mor. Svär åt, kallar henne för allt möjligt hemskt och är inte tacksam för något han får. Han "förtjänar" alltid mer oavsett vad han gjort för skit.

Så nu, några år in i förhållandet, är jag inte speciellt optimistisk om att han någonsin kommer bli en bra person. Allt jag sett pekar på att han bara är en dålig person, några fina sidor såklart, men allt som allt en dålig person med lågt intellekt.
    Är egoistiskt, men jag är så mycket mer intresserad av att se till att min sambo får kvalitetstid med vårt/våra gemensamma barn samt minimera tiden de behöver stå ut med en sådan person.
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-22 14:16:13 följande:
    nej hon kan ju inte det
    Om du säger åt henne att lämna ditt hus , så kommer ju ditt barn att vara med sin mamma och halvsyskon
    Finns andra alternativ än att hon och tidigare unge båda lämnar. Räcker att den av dem som utsätter resten av familjen för skit bor hos sin gamla luffare till far 👍 Alternativt hos avlastningsfamilj.
    Och om hon vill lämna med sin tidigare unge så absolut, men gemensamt barn stannar här.
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-23 10:40:45 följande:

Vart tog ts vägen?
    Han kanske inte visste att man inte kan ta ifrån en mamma hennes barn? Han hade ju planer på att det gemensamma barnet skulle stanna hos honom vid eventuell separation. 
    Han verkade inte heller veta att han inte bestämmer över barnet som hans sambo har med en annan man. Det barnet skulle enligt ts flytta till pappa eller "avlastningsfamilj".

TS blev avstängd i 24 timmar för att någon 🐮 blev kränkt och anmälde ett av mina inlägg.
    För att svara på din fråga så kan uppdelningen vara så enkel som att mor får ta hand om sin egna unge under tiden den är hemma från skolan och så tar jag hand om mitt barn den tiden mor inte kan ta hand om det pga andra ungen.
    Om jag insisterar på att hennes tidigare barn ska bo hos sin far så blir det så, om jag så måste betala för det.
  • Anonym (Man)
    EpicF skrev 2024-02-23 15:18:55 följande:
    Du kanske borde tänkt till lite innan du gjorde din sambo gravid. 

Jag hoppas faktiskt att eran gemensamma unge också får en hel hög med diagnoser 👹
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-23 18:27:45 följande:
    Det räcker tyvärr inte med pengar för att få som man vill
    Men ack så mycket enklare det gör det 👍
  • Anonym (Man)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-23 16:14:25 följande:

Jisses! Både omnipotent och grandios. Vilken tur man är en 🐮 de är ju så snälla där i hagen. Fast ibland blir de batik-🧙🏼?♀️ Tänk på att batikfärgade häxkossor äter kaxiga små män till frukost. 

Batik-?damer? är för upptagna av små importgossar för att ha tid till något annat. Äta ser de iofs ut att va tämligen bra på 😄
  • Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-24 15:48:29 följande:
    Du det är TS eget fel om han nu blivit portad. Han betedde sig illa redan i sin trådstart mot folk innan de ens han och svara.

Eller anser du det är okey att kalla folk för "kossor" redan i sin trådstart och gud vet vad han har tillskrivit andra för invektiv utöver detta?
    Allt jag sa va att det finns gott om 🐮🐮🐮på FL. Har inte kallat någon för en 🐮, men om någon kände sig träffad så ligger det på den personen 😂
  • Anonym (Man)
    Anonym (ABC) skrev 2024-02-24 17:22:11 följande:

Hur gick diskussionerna innan du och din sambo beslutade er för att skaffa barn? Vad kom ni överens om då?

Att 50/50 för hennes tidigare är målet/bäst för alla.
    Hur man får till det i en situation med en sådan far till barnet va något av det jag önskade inspel på i den här tråden, men trångsynta, dömande och lättkränkta FL 🐮🐮🐮 kunde inte låta bli att göra det de alltid gör 👍
Svar på tråden Delad vårdnad