Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:58:48 följande:
Jag förstår om TS framstår som en stor skit, men tänker att TS har nog gjort sitt bästa genom åren och gett barnet alla chanser, men barnet tar dem inte, så vad ska TS göra mer? kan ju ha fel men det är vad jag tycker mig läsa mellan raderna iallafall. Ja detta är ett barn men även barn kan vara dåliga personer som aldrig vill bättra sig.
Från mitt perspektiv:
Första året vi va tillsammans så observerade jag, ställde frågor om varför barnet gjorde så som det gjorde, kom med förslag som jag och min sambo diskuterade och jag fick mer förståelse för hur hon försökte göra det bästa av situationen. Hur hon försöker få honom att bli en så välfungerande vuxen person som möjligt.
Andra året va jag fortfarande engagerad. Spelade massa fotboll med barnet, kortspel, i princip all ledig tid när barnet va vaket så va jag med om han ville.
Under båda dessa år och oavsett aktivitet så va det vredesutbrott så fort något inte gick precis som barnet önskade. Fick han t.ex. ett dåligt/fel kort så flög kort över hela rummet. Spelade vi fotboll så kissade han på sig istället för att springa till kanten av fotbollsplanen (som ligger vid en skogsglänta) och kissa. Igen, kiss i bästa fall.
Lägg därtill att han är oerhört fräck, elak & otacksam mot sin mor. Svär åt, kallar henne för allt möjligt hemskt och är inte tacksam för något han får. Han "förtjänar" alltid mer oavsett vad han gjort för skit.
Så nu, några år in i förhållandet, är jag inte speciellt optimistisk om att han någonsin kommer bli en bra person. Allt jag sett pekar på att han bara är en dålig person, några fina sidor såklart, men allt som allt en dålig person med lågt intellekt.
Är egoistiskt, men jag är så mycket mer intresserad av att se till att min sambo får kvalitetstid med vårt/våra gemensamma barn samt minimera tiden de behöver stå ut med en sådan person.