• Anonym (Klantmorsan)

Kom ifrån varandra på väg från skolan

Min dotter och fyra av hennes kompisar, 9 år, gick hem själva från skolan i måndags. På vägen kom de ifrån varandra och en tjej "försvann" en stund. Vi vuxna var vid tillfället inte hemma eftersom vår dotter hade önskat att få låsa upp dörren själv och vara "själva hemma". Så mannen och jag tog en promenad. När vi kommer hem igen möts vi av fyra tjejer som upprört berättar att kompisen är borta. 

De har försökt ringa oss men båda har ljudlöst på telefonen och vi hör inte. 

Ungefär samtidigt kontaktar den "försvunna" flickans mamma oss. Flickan är hos farmor lite längre upp på gatan. 

Jag vet inte om detta låter illa eller inte men för mig känns det jättejobbigt att det blev såhär. Under nästan en timme hade vi inte koll på att en av tjejerna avvikit. 

Hur skulle ni reagerat?

• Svar på tråden Kom ifrån varandra på väg från skolan
  • Aliona

Jag skulle för det första sett till att inte ha mobilen på ljudlöst igen när barnen går hem själva från skolan. Det måste ha varit jättejobbigt för barnen att de inte fick tag på vuxen i den situationen. 

Sen tänker jag att mamman till den försvunna flickan får prata med henne om vad som hände och att man inte bara kan avvika så. Och du kan kanske fråga din dotter om varför de inte hade koll på varandra. Var den femte flickan utanför? 

• Tow2Mater

Om fyra barns foräldrar inte var hemma eller kunde nås är ni ju inte ensamma.

• Räkan77

Hade ni ett uttalat ansvar för alla tjejer? I så fall var det ju inte så bra att ni båda hade på ljudlöst och bör be om ursäkt till mamman.

Oavsett så blir det här en bra erfarenhet för tjejerna och ni kan tillsammans hitta strategier för hur de kan göra nästa gång. För sånt här händer ju alla förr eller senare, så ingen katastrof. 

• Anonym (S)

Men fy fan vad fånigt!
    Vi gick alltid hem från skolan i gäng. Nån droppade av här, nån droppade av där. Aldrig att mina klasskompisar föräldrar hade med att göra om jag gick till mormor, handlade nåt i kiosken, ville gå själv då jag inte orkade med de andra. Samhället har helt klart förändrats när ingen ska ta ett steg utanför en viss förälders planerade agenda!

• Anonym (Nåbar)

Hade flickan ingen mobil? Visste hon inte var ni bodde? Varför hade ni båda ljudlöst? 

Vet inte hur andra föräldrar gör, men jag är alltid nåbar för mina barn. Det är väl det jag reagerar på i er situation.

• Anonym (Eh)

Men jaha? Det är väl inte ert problem?

• Anonym (A)

Tolkar det som att flickan har avvikit från gruppen för att hon ville hälsa på sin farmor istället. Lite oro en kort sekund men ingen fara på taket skulle jag säga.

• Anonym (N)

Hade ni ansvar för alla barnen och hade ändå telefonerna avstängda? 

Svar på tråden Kom ifrån varandra på väg från skolan