• Anonym (Tia)

Är en hemsk mamma/partner just nu!

Blir elak av att vara hemma.

Situationen satte vi oss i själva absolut men ingen av oss trodde det skulle vara såhär?

Jag är hemma med en 2,5 åring och en sex månaders bebis. 2,5 åringen går på förskolan 15 timmar i veckan när hen inte är sjuk. Sambon pluggar och jobbar extra på helgerna för att allt ska gå runt ekonomiskt. 

Nu har vi ju insett att i maj och augusti får vi betydligt mindre pengar än vi brukar på grund av CSN/byte av föräldraledigheten. Detta innebär att han måste jobba ännu mer inför dessa månader så vi har det stabilt även då. 

Jag är så arg! Jag vill inte ställa upp på skiten längre. Jag är hemma hela jävla tiden. Det är tråkigt, det är överstimulerade och understimulerade på samma gång. Känner mig som en husfru från 50 talet. Bortglömd känner man sig! Jag blir bitter och mitt tålamod håller inte länge. Orkar inte höra barnen gnälla ( främst 2-åringen). 

Jag försöker att träffa vänner när det går. Går på föräldraträffar MEN det räcker inte. Jag ville inte göra livet själv. Jag ville göra det med min sambo. Han är min bästa vän men nu känns det som att han har ett liv där han får social interaktion, utvecklas vidare och bara umgås med andra vuxna människor medan jag är något hembiträde utan paus.

Och ja, jag vet att han inte vill jobba så mycket som det krävs heller. Han kämpar också. Jag skyller inte på honom. Men jag börjar fundera på om jag klarar detta mycket mer. Det är en period brukar man säga men när kroppen och huvudet slutar fungera? Hur gör man då? 

• Svar på tråden Är en hemsk mamma/partner just nu!
  • Anonym (Kvinnofälla)

Varför jobbar inte du extra på till exempel helger men även i sommar när han inte pluggar, då kan ju din sambo vara hemma mer med barnen?

• Anonym (S)

Kan inte du jobba extra på helger och kvällar istället för han? Då får du ju komma ut lite 

• Anonym

Det är bara 6 mån till ni kan få förskoleplats till minsta.
    Ta ett djupt andetag, håll ut

• Anonym (Tia)

Tack för svar. 

Jag ska jobba i två månader i sommar så han är hemma men det räcker inte upp eftersom det blir ?hack? i budgeten då CSN/byte av föräldraledighet inte räcker upp. 

Tyvärr har jag inget arbete där man kan arbete helger och kvällar. 

Tills dess är det bara några månader men tiden går så sakta att jag inte vet om det kommer gå?

• Anonym (Extraknäck?)
    Anonym (Tia) skrev 2024-02-23 12:45:59 följande:

Tack för svar. 

Jag ska jobba i två månader i sommar så han är hemma men det räcker inte upp eftersom det blir ?hack? i budgeten då CSN/byte av föräldraledighet inte räcker upp. 

Tyvärr har jag inget arbete där man kan arbete helger och kvällar. 

Tills dess är det bara några månader men tiden går så sakta att jag inte vet om det kommer gå?

Kan du inte ta ett till jobb då?
  • Anonym (Kämpa)

Kämpa det blir bättre? 

• Anonym (Kämpa)

Det är lite såhär att va tvåbarnsförälder. Man är under och överstimulerad på samma gång. Jättekämpigt, men det kommer en vardag sen. Var glad att barnen är relativt nära i ålder. Det underlättar säkert senare om några år:

• Jemp

Jag förstår nog inte riktigt varför just sambon (och inte du) måste ta extrajobbet när det blir glapp? Och varför blir det glapp två gånger? Ni har ingen möjlighet att lägga undan lite till dess för att jämna ut?

Mycket verkar handla om bristande stimulans för dig, tolkar jag det rätt? Öppen förskola? Något volontärarbete? Distansplugg? Har du någon du kan umgås med, eller hitta en föräldragrupp? Nån hobby?

• Anonym (Tia)

Tack för förslaget. Jag ska kolla om det finns några extrajobb. Kan vara en idé så jag kommer hemifrån. Tyvärr tjänar sambon mycket bättre när han hoppar in helger än vad ett extraknäck skulle ge mig. Men det skulle ge mig något att göra någon dag då han har mindre i skolan vardagar kanske. Måste kolla upp det. 

• Anonym (Tia)

Kan inte citera på mobilen men till dig som undrade om glapp. 

Jag jobbar som lärare (semestertjänst) och ska jobba på sommarfritids i sommar. Sambon får ingen CSN i maj eller augusti. Jag jobbar från 1 juni till 1 augusti. Då är han föräldraledig. Men då blir det glapp eftersom jag inte får lön i slutet på maj eller augusti. 

Därför försöker han jobba in lite nu innan sommaren. Vi har lite sparat och vill helst inte ta av det. Varje månad går bara runt just nu. 

Han är sjuksköterska och tjänar mer än jag under helger. Men helgerna är också heldagar. 

• Anonym (Tia)

Jag är med i en bokklubb, jag lämnar hemmet så mycket det går. Men det är också svårt. För jag älskar tiden hemma när alla är hemma. Men en gång i veckan sticker jag. Jag träffar vänner eller går på stan. 

Jag försöker läsa men har tyvärr inte hitta charmen i ljudböcker. Men måste klura ut något. Jag kan ju inte gå runt och må så här i månader. 

Svar på tråden Är en hemsk mamma/partner just nu!