Inlägg från: Anonym (Clara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Clara)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-23 23:23:33 följande:
    Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

Ja, alltså för barnets skull måste pappan (och världen) få veta att han är pappa till ditt barn. Så är det bara. Du har valt att behålla och det är ju okej, men om du ska bli mamma nu kommer det ju med ett ansvar mot barnet. Då kan man inte undanhålla barnets existens från hand pappa bara för att du tror att han kommer jävlas och inte lämna dig ifred med ert barn.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-25 04:58:23 följande:

Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 

Vi prata länge så kan inte få med allt men, han tycker vi ska försöka lära känna varandra. Det är så märkligt för han började låta glad. Frågade om jag tänkt på namn och sa att han hoppades att det skulle bli en kille osv.

Börjar nästan tänka om han planerar att styckmörda mig. Han vände så fort liksom. Jag tror dock han är chockad och behöver nog några dagar att smälta det här.

Hur som helst så känns det som jag gjort det rätta, jag har äntligen sovit en hel natt.

Självklart ska du uppge hans namn. Det är liksom din skyldighet mot barnet att vara ärlig om vem pappan
    är. Han måste bli registrerad som pappa, och förhoppningsvis får dom ju en tajt relation i framtiden där barnet bor varannan vecka. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (H) skrev 2024-02-26 09:30:44 följande:
    Fast det vet vi ju inte om TS blir ensam att ta hand om barnet. Kan bli att pappan som hon känner är kontrollerande och inte vill ha att göra med vill vara delaktig. Då är dom plötsligt 2 om barnet. 

Fast hon har också dömt honom pga något han gjort under en kort period när han (troligtvis) varit i chock. Det är ju inte som att TS hanterat situationen särskilt moget eller bra själv, men hon tänker att hon ändå kommer bli en rimlig förälder..?

Förhoppningsvis kan de ju ha ett bra samarbete kring barnet där de har delad vårdnad och varannan vecka, så TS borde ju inte glömma att det det kan bli en möjlighet att hon inte får styra allt själv.

• Anonym (Clara)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-27 00:48:58 följande:
    Mamman kan fortfarande göra abort. Men om det är rätt eller fel i denna situation är jag för dåligt insatt i för att avgöra.

Precis. Absolut inget fel i att göra abort, speciellt tidigt i graviditeten. Många gånger är det ju bättre att göra det än att föda in ett barn i en dålig situation. 

Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter