Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Anonym (Sofia) skrev 2024-02-24 10:19:29 följande:

Klart du måste berätta!
    om man är redo att bli förälder måste man också vara modig och ta svåra samtal.
    Det är riktigt dåligt att gå över gränsen för abort och sedan berätta!
    Det är ett stort svek oavsett hur han nu har mött dig i det här.

Ta Tjuren vid hornet och berätta att du tänker behålla, lika bra att riva av plåstret direkt.
    Det kan öka chanserna att han i framtiden kommer att vara delaktig i barnet.
    Jag blev gravid men en man efter en lång relation ( 6 år) och vi var överens om att behålla ifall jag blev gravid vilket jag senare blev och hen var då PLANERAD men då hade han ångrat sig men jag behöll ändå. Det var min ålder och barnlöshet som avgjorde och jag gick emot hans önskan.
    Han blev först off och väldigt negativ men sedan landade han i det.
    För ditt barns skull måste du berätta för fadern fastän han kanske aldrig kommer att bli en närvarande pappa men då ger du honom åtminstone ett val inför framtiden.
    Ett barn som växer upp utan en förälder kommer alltid att fråga vad som hände och hur du svarar på det kan avgöra mycket kring barnets mående i framtiden och vilka egna val hen kommer att göra.

Vad spelar det för roll? Det är ändå kvinnan som bestämmer över sin kropp, så vad spelar det för roll om hon berättar före eller efter att abortgränsen passerats? Menar du att han bör få utrymme att pressa, hota eller tvinga henne att genomföra aborten?

Efter 18 veckor har han ändå 22 veckor kvar att förbereda sig på, att han ska bli pappa. Det är inte så lite. Många män får veta detta först när brevet från Familjerätten avseende faderskapsutredning, anländer. D.v.s. när barnet redan är fött. 

För säkerhets skull ska hon kanske vänta till vecka 22 med att berätta, så att han inte försöker tvinga henne att berätta någon lögnhistoria som skulle berättiga till en sen abort. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-02-24 10:19:29 följande:

Klart du måste berätta!
    om man är redo att bli förälder måste man också vara modig och ta svåra samtal.
    Det är riktigt dåligt att gå över gränsen för abort och sedan berätta!
    Det är ett stort svek oavsett hur han nu har mött dig i det här.

Ta Tjuren vid hornet och berätta att du tänker behålla, lika bra att riva av plåstret direkt.
    Det kan öka chanserna att han i framtiden kommer att vara delaktig i barnet.
    Jag blev gravid men en man efter en lång relation ( 6 år) och vi var överens om att behålla ifall jag blev gravid vilket jag senare blev och hen var då PLANERAD men då hade han ångrat sig men jag behöll ändå. Det var min ålder och barnlöshet som avgjorde och jag gick emot hans önskan.
    Han blev först off och väldigt negativ men sedan landade han i det.
    För ditt barns skull måste du berätta för fadern fastän han kanske aldrig kommer att bli en närvarande pappa men då ger du honom åtminstone ett val inför framtiden.
    Ett barn som växer upp utan en förälder kommer alltid att fråga vad som hände och hur du svarar på det kan avgöra mycket kring barnets mående i framtiden och vilka egna val hen kommer att göra.

Fast om hon berättar innan tiden för fri abort har gått ut, så kan han försöka pressa, hota, tvinga eller lura henne att göra ingreppet. Jag vet sådana fall.

Det finns t.ex. killar som "blir tillsammans" med tjejen igen - de inser plötsligt att hon är deras stora kärlek, juh! Och sedan, när hon litar på det, säger dom typ "jag ska vara där och stötta dig under aborten, jag ska ta hand om dig efteråt! Sedan tar vi ett par år bara du och jag, och har det mysigt på tu man hand/upptäcker världen/jobbar utomlands/seglar jorden runt/skaffar oss en hästgård - allt vad du vill". Han lovar vad som helst som han vet är lockande för tjejen. En kvinna är ju också mer sårbar när hon är gravid, med alla hormoner och all oro - hon vill så gärna tro på mannen, ty sig till honom. 

...direkt när ingreppet är gjort, så är killen och hans prylar PUTS väck och tjejen är blockad på alla kanaler. Blödningarna, ångesten och skulden får hon hantera själv. Därför är det mycket klokare att vänta med att berätta, tills abort inte är ett alternativ längre. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nr 1) skrev 2024-02-25 02:55:43 följande:
    Håller med! Det vore lite som att hänga på ett forum som man tycker är för jävligt bara för att få gnälla.
    Du svarade på ditt eget inlägg... Blandade du ihop nicken, eller? Skrattande
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nr1) skrev 2024-02-25 02:54:32 följande:
    Hur kommer det sig att ni kvinnor går med på sex, när ni vet hur dåliga männen är? Är det inte kvinnans fel också? 
    Det finns bra män, det finns dåliga män... de flesta är någonstans mittemellan. Men just detta att bli pappa oönskat, och för tidigt i livet (som HAN ser det), tar ofta fram det sämsta hos unga män har jag märkt. Så man får vara lite försiktig där. 
  • Anonym (XXX)
    Less is more skrev 2024-02-25 10:30:09 följande:
    Bara det sistnämnda stycket gör att det är helt vansinnigt att skaffa barn med en person man inte alls känner. Det blir helt sinnessjukt allting.
    Ja, fast det handlar ju inte längre om att "skaffa" barn. Det här barnet FINNS redan. Det kommer inte att få någon ny chans till liv - om man inte tror på reinkarnation förstås. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kim) skrev 2024-02-25 20:49:24 följande:

Gör abort. Nya tag att bilda familj när du träffat någon som vill ha barn med dig och vill få det hela att fungera. Du gör bara alla en björntjänst om du tror du kan klara av det själv. 

Se till att ordna säkrare preventivmedel. 

Det finns i och för sig många ensamma mammor som klarar det utmärkt. Hur vet du att just TS är en av dom som inte kommer att klara av det?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mano) skrev 2024-02-25 20:17:02 följande:

Nr1

Om man har den minsta kunskap om sexualliv så vet man att i normalfallet blir inte kvinnan gravid även om det sker oskyddad sex. Dels för att de flesta kvinnor i den åldern äter p-piller men också för att kvinnan under den största tiden inte är fruktbar. Och om kvinnan är i fruktbar period samt inte äter p-piller så kan hon förväntas veta det och vara mer restriktiv. Som inte det vore nog finns dagen efter piller många kvinnor använder som preventiv metod.

Man tycka att män som lämnar över ansvaret är oansvariga men det jag säger ovan är likväl en realitet. Risken eller chansen om man så vill att en bekant kvinna blir gravid om man har oskyddad sex med henne är därför oerhört liten.

Det stämmer inte att alla eller nästan alla kvinnor i fertil ålder äter p-piller. Det var mycket vanligt på 1970-80-talet, men sedan har det kommit mer och mer rapporter om biverkningar, vilket gör att kvinnor gått över till osäkrare p-medel. Dessutom kan det vara så att kvinnan ljuger, för att hon VILL ha ett barn. 
  • Anonym (XXX)
    Core skrev 2024-02-25 21:54:11 följande:

Ja det finns både ensamma mammor och pappor som klarar sig bra. Men här vet man alltså ingenting om det finns ärftliga sjukdomar, om pappan är labil och kan förvandlas till ett psykfall, om han vill ha delad vårdnad och flytta till Arjeplog, man sätter helt enkelt ett barn till världen på egoistiska grunder och osäker framtid.

Wow, jag applåderar, kvinnan kan knulla och bli gravid, men innebär det per automatik att hon bara kan skita i allt som kan ställa till det för ett barn i framtiden?

Jag håller med om att det finns bättre och sämre förutsättningar, såklart. Men vi vet inte om just TS och hennes kille (eller vad man ska kalla honom för) har dålig förutsättningar. Det finns även par som har alla de rätta yttre förutsättningarna - varit gifta i flera år, har bra jobb, äger stort hus i barnvänligt område o.s.v. - men som ändå inte blir bra föräldrar. För att de är känslomässigt kalla, ställer orealistiska krav på sitt barn, anser att barnet bara är till för deras skull som en statussymbol, etc..

Jag skulle säga, att den absolut viktigaste faktorn för ett barn är en normalvettig mamma. Är hon bara det, så kommer hon att älska sitt barn, och de yttre faktorerna med ekonomi, boende och så vidare kan hon ordna upp med tiden. Under tiden har vi rätt till ekonomisk hjälp från samhället i det här landet, om vi blir gravida innan ekonomin är på plats.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-25 23:57:16 följande:

Jag var i samma sits som pappan för länge sedan.

Hade sex ett 20-tal gånger med en tjej som jag träffade under ett par månader. Jag frågade innan vi hade sex (när vi låg i sängen första gången) om hon tog preventivmedel. Först blev hon förvånad att jag ställde frågan då ingen kille gjort det tidigare. Sen svarade hon ja.

Hur som helst så slutade vi ses och efter några månader får jag ett mail av en av hennes vänner som säger att X är gravid, att hon slarvat väldigt mycket med p-piller och att jag måste vara pappan men att hon inte vill kontakta mig om det då hon hade träffat en ny (precis som jag också hade).

Men familjerätten började gräva i det och då blev jag kallad dit. Fick ta DNA-prov och blev konstaterad vara pappa. Tjejen valde enskild vårdnad och hennes kille fick vara pappa även om han visste att ha inte var pappa. Fick bara träffa min son via familjerätten men det var bara omständligt så slutade med det. Åkte dock på att betala underhåll varje månad.

Min son fick en bra uppväxt men hade nog inte fått det om han bara haft sin mamma. Hennes kille var en bra kille med många släktingar som ställde upp vid barnpassning och sånt.

Man behöver tänka på att barn som bara växer upp med en förälder kan få sämre utveckling och även ökad risk för problem som vuxen. Det är viktigt att man har rätt stöd när barnet växer upp och helst åtminstone två vuxna som finns där hela tiden. Det är tuffare att vara ensamstående mamma än man tror så stödet är viktigt.

...och vi vet också, att riskerna är större för barn som inte växer upp med sin BIOLOGISKE far. Just saying. Du kunde ha krävt din rätt (jag gissar att detta inte hände på 1960-talet) till umgänge varannan helg i alla fall.
  • Anonym (XXX)
    Core skrev 2024-02-26 13:36:29 följande:

Men är man verkligen normalvettig om man tar ett barn till världen på så svaga grunder, man vet ingenting om pappans släkthistorik och bryr sig helt enkelt inte om vad det är för dåre man skaffat barn med? Det är helt egoistiskt tagna beslut utan att bry sig det minsta om sitt framtida barns förutsättningar. 

Du säger att man kan förlita sig på samhället, det är något en ensam mamma kunnat göra i 30 år, och politiska vindarna vänder iom säkerhetsläget och omvärlden i stort. Vems fel är det sen när barnet inte gavs sin chans till en stadig uppväxt? Och bara vad man utsätter barnet för när det bara finns en förälder, blir den allvarligt sjuk eller dör lämnas barnet åt slumpen. Egoism, egoism är det enda som snurrar i det här sammanhanget.

Sen är varken en mamma eller en pappa väsentlig för överlevnad, men faktum är att under uppväxten är man utsatt med endast en mor. Jag själv är delvis uppväxt så, jag hade det till en början svårt att navigera mig bland unga pojkar och vart mobbad i låg och mellanstadiet, något som inte hade hänt med en närvarande far, för det jag brast i var just de saker en pappa ska lära ut.

Så i högstadiet fick jag lära mig att slåss, och skydda min person den vägen istället.

Ni vänstervridna kvinnor som tror att samhället hjälper er med alla motgångar i livet är livsfarliga för barn, er naiva tro att ni kan ta alla roller i ett hem.

Sen skiter det sig som du säger när det finns två föräldrar också, men då har man iallafall gjort sitt bästa för att ge förutsättningarna och det blir oftare bättre också. Vi som hade det tufft i skolan var just de som inte hade två närvarande föräldrar, vissa av dem är förlorade själar nu. Och i många fall för att en förälder valde egot framför barnet

Fast det här barnet finns ju redan. Det kommer inte att få någon mer chans (om man inte tror på själavandring). Och pappan finns också - är han vettig så kommer han runt. Att det blir en chock för en man när han "tvingas" att bli pappa utan att ha fått vara med och bestämma, är inte så konstigt. Men de vettiga kommer runt. De ovettiga klarar sig barnet bättre utan. 

Däremot tycker jag också att det är fel att MEDVETET skaffa sig barn ensam, genom insemination eller krogragg. En tanke dock: eftersom det blivit så vanligt nu med både barn till ensamstående, barn i styvfamiljer och barn i ännu mer alternativa familjekonstellationer, så blir en pojke som föds utan närvarande pappa, sannolikt inte ensamt och utsatt i skolan på samma sätt som för 30 år sedan. För det kommer att finnas även andra pojkar där, som inte har fått denna manliga uppfostran hemifrån.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-26 20:47:12 följande:

Det handlar om riskminimering. De flesta som sätter sig i en bil idag kommer inte att krocka men ändå sätter de på sig säkerhetsbältet.

I fallet ensamstående mödrar så är det mycket större sannolikhet att barnet drabbas än att man krockar när man sätter sig i en bil.

Det finns dock många faktorer att väga in som kan påverka sannolikheten att barnet får en bra uppväxt. Ett stort stöd från mor- och far-föräldrar samt andra anhöriga och vänner är viktigt. Att man får ekonomin att gå ihop. Att man får vardagen att fungera. Och att man är rätt person. Många har tyvärr en övertro på sig själva idag. Det är bra att ha självförtroende men det är också viktigt att man är öppen för att man inte vet så mycket och att man måste lära sig mycket för att bli en bra förälder. Framförallt behöver man agera tålmodigt och ibland mot sina känslor. 

Som sagt: jag tycker också att det är fel att MEDVETET skaffa barn ensam, eller i samkönade förhållanden (i det sistnämnda fallet är det naturligtivs alltid medvetet). Men - det här barnet finns ju redan. Det kommer inte att få någon mer chans. Då får man som mamma bita ihop och göra det bästa av det. Och vi får hoppas att pappan också vill, när har hunnnit landa i det! Det handlar trots allt om två vuxna människor. Hade de varit tio år yngre, så hade jag också rekommenderat abort. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hfryjgfefvkhxf) skrev 2024-02-28 00:33:46 följande:

Hon var övertygad att det var hennes ex som var pappan men det var en hon träffade på en kryssning och hon hade bara förnamnet pä honom så han hittades aldrig. 
    ...och detta berättade hon på arbetsplatsen..? Förvånad Känns som att hon gav begreppet "Gränslöshet" ett ansikte.

Tipsa henne om att göra DNA-test på barnet och skicka till alla släktforskningssajter som finns. Hon kan ange någon pseudonym för barnet, hon behöver inte uppge dess riktiga namn. Sedan får hon hem DNA-matchningar under åren framöver, och förr eller senare kommer antingen pappan eller någon nära släkting till honom att testa sig. Då kan hon hitta honom. OM hon vill det förstås.
Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter