• Anonym (Jane Doe)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

• Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
  • felicityporter
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-24 00:07:27 följande:

Skulle aldrig falla mig in att ljuga om det. Jag har räknat ut och är säker på att jag vart gravid efter första sexet vi hade första gången vi sågs. Det var i stundens hetta och vi hade varit ute och druckit gott du vet. Där vinet går in, går vettet ut. 

Jag har också funderat på att det där med att vänta tills abortgränsen. Känns bara som att han kommer hata mig trots att han faktiskt inte borde för jag förväntar mig absolut inget av honom 

Var du ärlig mot honom och sa att du inte använder preventivmedel alls och att du dessutom har såpass stenkoll på din menstruation och ägglossning att du så absolut säkert kan räkna ut vid vilket tillfälle du blev gravid?

Tycker också du ska se över dina alkoholvanor då du vet med dig att du inte skyddar dig och vet om att du hade ägglossning vid tillfället men ändå valde att knulla en random kille. Om du verkligen hade druckit så mycket att allt förstånd försvann och du inte hade det minsta konsekvenstänkande kvar bör du dessutom definitivt söka hjälp redan nu för dina alkoholproblem, du är förmodligen alkoholist eller har ett s.k. riskbruk av alkohol och det är inte bra.
  • Anonym (Jane Doe)
    felicityporter skrev 2024-02-24 00:38:15 följande:
    Var du ärlig mot honom och sa att du inte använder preventivmedel alls och att du dessutom har såpass stenkoll på din menstruation och ägglossning att du så absolut säkert kan räkna ut vid vilket tillfälle du blev gravid?

Tycker också du ska se över dina alkoholvanor då du vet med dig att du inte skyddar dig och vet om att du hade ägglossning vid tillfället men ändå valde att knulla en random kille. Om du verkligen hade druckit så mycket att allt förstånd försvann och du inte hade det minsta konsekvenstänkande kvar bör du dessutom definitivt söka hjälp redan nu för dina alkoholproblem, du är förmodligen alkoholist eller har ett s.k. riskbruk av alkohol och det är inte bra.
    Var beredd på kommentarer som din men kommer ej bemöda mig att försvara mig. Kul att du bemöda dig att kommentera en hel harang i alla fall.
    Ni andra med trevlig ton och goda råd utan större värderingar är jag tacksam för. Det uppskattar jag verkligen :)
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-24 00:44:25 följande:
    Var beredd på kommentarer som din men kommer ej bemöda mig att försvara mig. Kul att du bemöda dig att kommentera en hel harang i alla fall.
    Ni andra med trevlig ton och goda råd utan större värderingar är jag tacksam för. Det uppskattar jag verkligen :)
    Varför är det så bråttom med sex? Kan inte det vänta? Är väl bättre att lära känna varandra först?
  • Anonym (Jane Doe)

Kunde inte citera dig av någon anledning Ida men jag är 25 och han 28. 
    Jag skulle klara mig på egen hand och jag har gått i precis samma tankar som du men jag tror att jag kommer kunna få det liv jag vill ha trots att jag behåller barnet /kram

• felicityporter
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-24 00:44:25 följande:
    Så bra att du besitter lite insikt åtminstone, det är ett bra första steg. Andra steget är att söka hjälp för dina alkoholvanor om du blir såpass berusad att du inte bryr dig om konsekvenserna av ditt beteende.
  • Anonym (Man 45)
    felicityporter skrev 2024-02-24 00:38:15 följande:

De ?slutsatser? du drar kan du inte dra av vad hon har skrivit. Förstår du inte att det är jättetaskigt att bara anta saker i ett sådant här läge?
  • Anonym (Nr1)

Tycker det är egoistiskt av dig. Pappan har väl rätt att också få bestämma om barnets öde? Det är ju hans också. Klart du ska berätta för honom att det är han som är far till barnet. Om du inte har några känslor för honom, varför sätter ni då barn till världen? Det är en stort och viktigt beslut, som man ska ta med den man älskar 

• Anonym (Göran)

😂😂😂 ringer han till sina föräldrar. Jag var 23 år när jag blev pappa hade tre barn när jag var 30 år. 

idag är jag 57 år mina barn är vuxna. 

vilken vuxenbäbis han är. 

jag antar att han inte ringde för att han var glad. 

hjälp mig mamma och pappa. 😂😂😂

förlåt men jag kan inte låta bli. 

om det är vad du vill och kan ta hand om ett barn ska du behålla det så klart. Men du kommer att få klara dig utan honom, är du beredd på det. 

många killar kommer att backa när du har ett barn. det bör du också väga in. Du kommer att behöva ta hand om det här barnet i minst 18-20 år. 

när dina kompisar festar reser och lever livet byter du blöjor torkar spyor och kommer att vakna mitt i natten för att trösta en gråtande bäbis i många år. 

det blir tufft att klara helt ensam. 

• Anonym (Nr1)
    Anonym (Göran) skrev 2024-02-24 01:24:09 följande:

😂😂😂 ringer han till sina föräldrar. Jag var 23 år när jag blev pappa hade tre barn när jag var 30 år. 

idag är jag 57 år mina barn är vuxna. 

vilken vuxenbäbis han är. 

jag antar att han inte ringde för att han var glad. 

hjälp mig mamma och pappa. 😂😂😂

förlåt men jag kan inte låta bli. 

om det är vad du vill och kan ta hand om ett barn ska du behålla det så klart. Men du kommer att få klara dig utan honom, är du beredd på det. 

många killar kommer att backa när du har ett barn. det bör du också väga in. Du kommer att behöva ta hand om det här barnet i minst 18-20 år. 

när dina kompisar festar reser och lever livet byter du blöjor torkar spyor och kommer att vakna mitt i natten för att trösta en gråtande bäbis i många år. 

det blir tufft att klara helt ensam. 

Bra att tänka på det innan man har sex
Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter