• Anonym (Jane Doe)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

• Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
  • Jemp

Självklart ska du berätta. Han har rätt i att veta att han är förälder, han behöver landa i hur han ska finnas där för barnet, barnet har rätt till sin pappa, du har rätt till underhåll och dessutom kommer du behöva uppge vem pappan är och han skriva på. Finns fler möjliga pappor får ni göra test. De frågar över en lång period, typ hur många du legat med under tre månader kring när barnet kom till. 

• septembermamma2022
    felicityporter skrev 2024-02-24 00:49:47 följande:
    Så bra att du besitter lite insikt åtminstone, det är ett bra första steg. Andra steget är att söka hjälp för dina alkoholvanor om du blir såpass berusad att du inte bryr dig om konsekvenserna av ditt beteende.
    Men herregud vilken moralism du och många andra ger uttryck för i tråden kring TS alkoholvanor.

Har du aldrig blivit berusad och fattat ett dåligt beslut och inte brytt dig om eller förstått konsekvenserna?

Eller har du alltid varit en torrboll och suttit hemma och surat när andra haft kul utan dig? Bitter över det nu när medelåldern smyger sig på??

Detta är en (troligtvis) ung person som ber om råd för att reda upp en jobbig situation. Ha lite medkänsla istället för att trycka ner henne.

Och till alla er som påstår att man kan ha PRECIS lika kul utan alkohol: ni lever i en moralistisk livslögn.

Till TS: det är DU som bestämmer hur du vill ha det. Tänk på att det är tufft att vara ensamstående mamma så stålsätt dig om du väljer det alternativet. Om du känner dig mogen för det så behåll barnet, det kommer att vara värt allt slit om du helhjärtat vill det. Du växer in i mammarollen. Försök ha en mogen relation till pappan om det går, för barnets skull. Barnet har rätt till sin pappa.

Om du tror att du inte orkar eller faktiskt inte helhjärtat vill (vilket är helt ok!) så gör abort och försök att gå vidare. Bilda sedan en kärnfamilj med en man som är dig värdig. Tvärt emot all propaganda i Sverige så är kärnfamiljen ett väldigt behagligt sätt att leva om man förmår.
  • septembermamma2022

Och såklart ska du berätta för pappan omgående när du fattat ditt beslut. Att dra ut på det gynnar ingen (ffa inte barnet!!) och gör din och pappans relation sämre helt i onödan. Som någon skrev: riv av plåstret direkt så är det gjort.

• Tow2Mater
    Anonym (Steff) skrev 2024-02-24 08:01:20 följande:

Bara för att han reagerat dåligt nu betyder inte det att han blir en dålig pappa. Han kanske får sådan panik just för att han inser hur mycket det kommer krävas av honom och hur hårt han kommer kämpa om han blir pappa. 

Och om du ska vara ärlig har inte du klarat av att sköta det här särskilt snyggt du heller, berätta på snap och sen ljuga är inte särskilt moget eller hur? 

Ni är båda i en svår situation som ni hanterat dåligt men det betyder inte att ni kommer bli dåliga föräldrar när barnet väl är här. Jag tycker inte att du ska ta ifrån ditt barn dess pappa på så lösa grunder. Det är verkligen inte rätt 

Håller med, bra skrivet!

Och att man ringer sina föräldrar när man är 28 år för stöd i en chockartad situation är väl inget konstigt. Ingen skulle nog höjt på ögonbrynen om det var kvinnan som ringde sin mamma när hon fick redan på att hon var oväntat gravid.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-23 23:23:33 följande:
    Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

Ja, alltså för barnets skull måste pappan (och världen) få veta att han är pappa till ditt barn. Så är det bara. Du har valt att behålla och det är ju okej, men om du ska bli mamma nu kommer det ju med ett ansvar mot barnet. Då kan man inte undanhålla barnets existens från hand pappa bara för att du tror att han kommer jävlas och inte lämna dig ifred med ert barn.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-02-24 10:19:29 följande:

Klart du måste berätta!
    om man är redo att bli förälder måste man också vara modig och ta svåra samtal.
    Det är riktigt dåligt att gå över gränsen för abort och sedan berätta!
    Det är ett stort svek oavsett hur han nu har mött dig i det här.

Ta Tjuren vid hornet och berätta att du tänker behålla, lika bra att riva av plåstret direkt.
    Det kan öka chanserna att han i framtiden kommer att vara delaktig i barnet.
    Jag blev gravid men en man efter en lång relation ( 6 år) och vi var överens om att behålla ifall jag blev gravid vilket jag senare blev och hen var då PLANERAD men då hade han ångrat sig men jag behöll ändå. Det var min ålder och barnlöshet som avgjorde och jag gick emot hans önskan.
    Han blev först off och väldigt negativ men sedan landade han i det.
    För ditt barns skull måste du berätta för fadern fastän han kanske aldrig kommer att bli en närvarande pappa men då ger du honom åtminstone ett val inför framtiden.
    Ett barn som växer upp utan en förälder kommer alltid att fråga vad som hände och hur du svarar på det kan avgöra mycket kring barnets mående i framtiden och vilka egna val hen kommer att göra.

Vad spelar det för roll? Det är ändå kvinnan som bestämmer över sin kropp, så vad spelar det för roll om hon berättar före eller efter att abortgränsen passerats? Menar du att han bör få utrymme att pressa, hota eller tvinga henne att genomföra aborten?

Efter 18 veckor har han ändå 22 veckor kvar att förbereda sig på, att han ska bli pappa. Det är inte så lite. Många män får veta detta först när brevet från Familjerätten avseende faderskapsutredning, anländer. D.v.s. när barnet redan är fött. 

För säkerhets skull ska hon kanske vänta till vecka 22 med att berätta, så att han inte försöker tvinga henne att berätta någon lögnhistoria som skulle berättiga till en sen abort. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-02-24 10:19:29 följande:

Klart du måste berätta!
    om man är redo att bli förälder måste man också vara modig och ta svåra samtal.
    Det är riktigt dåligt att gå över gränsen för abort och sedan berätta!
    Det är ett stort svek oavsett hur han nu har mött dig i det här.

Ta Tjuren vid hornet och berätta att du tänker behålla, lika bra att riva av plåstret direkt.
    Det kan öka chanserna att han i framtiden kommer att vara delaktig i barnet.
    Jag blev gravid men en man efter en lång relation ( 6 år) och vi var överens om att behålla ifall jag blev gravid vilket jag senare blev och hen var då PLANERAD men då hade han ångrat sig men jag behöll ändå. Det var min ålder och barnlöshet som avgjorde och jag gick emot hans önskan.
    Han blev först off och väldigt negativ men sedan landade han i det.
    För ditt barns skull måste du berätta för fadern fastän han kanske aldrig kommer att bli en närvarande pappa men då ger du honom åtminstone ett val inför framtiden.
    Ett barn som växer upp utan en förälder kommer alltid att fråga vad som hände och hur du svarar på det kan avgöra mycket kring barnets mående i framtiden och vilka egna val hen kommer att göra.

Fast om hon berättar innan tiden för fri abort har gått ut, så kan han försöka pressa, hota, tvinga eller lura henne att göra ingreppet. Jag vet sådana fall.

Det finns t.ex. killar som "blir tillsammans" med tjejen igen - de inser plötsligt att hon är deras stora kärlek, juh! Och sedan, när hon litar på det, säger dom typ "jag ska vara där och stötta dig under aborten, jag ska ta hand om dig efteråt! Sedan tar vi ett par år bara du och jag, och har det mysigt på tu man hand/upptäcker världen/jobbar utomlands/seglar jorden runt/skaffar oss en hästgård - allt vad du vill". Han lovar vad som helst som han vet är lockande för tjejen. En kvinna är ju också mer sårbar när hon är gravid, med alla hormoner och all oro - hon vill så gärna tro på mannen, ty sig till honom. 

...direkt när ingreppet är gjort, så är killen och hans prylar PUTS väck och tjejen är blockad på alla kanaler. Blödningarna, ångesten och skulden får hon hantera själv. Därför är det mycket klokare att vänta med att berätta, tills abort inte är ett alternativ längre. 
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 01:33:08 följande:
    Fast om hon berättar innan tiden för fri abort har gått ut, så kan han försöka pressa, hota, tvinga eller lura henne att göra ingreppet. Jag vet sådana fall.

Det finns t.ex. killar som "blir tillsammans" med tjejen igen - de inser plötsligt att hon är deras stora kärlek, juh! Och sedan, när hon litar på det, säger dom typ "jag ska vara där och stötta dig under aborten, jag ska ta hand om dig efteråt! Sedan tar vi ett par år bara du och jag, och har det mysigt på tu man hand/upptäcker världen/jobbar utomlands/seglar jorden runt/skaffar oss en hästgård - allt vad du vill". Han lovar vad som helst som han vet är lockande för tjejen. En kvinna är ju också mer sårbar när hon är gravid, med alla hormoner och all oro - hon vill så gärna tro på mannen, ty sig till honom. 

...direkt när ingreppet är gjort, så är killen och hans prylar PUTS väck och tjejen är blockad på alla kanaler. Blödningarna, ångesten och skulden får hon hantera själv. Därför är det mycket klokare att vänta med att berätta, tills abort inte är ett alternativ längre. 
    Hur kommer det sig att ni kvinnor går med på sex, när ni vet hur dåliga männen är? Är det inte kvinnans fel också? 
  • Anonym (Nr 1)
    Anonym (Nr1) skrev 2024-02-25 02:54:32 följande:
    Hur kommer det sig att ni kvinnor går med på sex, när ni vet hur dåliga männen är? Är det inte kvinnans fel också? 
    Håller med! Det vore lite som att hänga på ett forum som man tycker är för jävligt bara för att få gnälla.
  • Anonym (Jane Doe)

Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 

Vi prata länge så kan inte få med allt men, han tycker vi ska försöka lära känna varandra. Det är så märkligt för han började låta glad. Frågade om jag tänkt på namn och sa att han hoppades att det skulle bli en kille osv.

Börjar nästan tänka om han planerar att styckmörda mig. Han vände så fort liksom. Jag tror dock han är chockad och behöver nog några dagar att smälta det här.

Hur som helst så känns det som jag gjort det rätta, jag har äntligen sovit en hel natt.

Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter