• Anonym (Jane Doe)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

• Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
  • Anonym (Mano)

Nr1

Om man har den minsta kunskap om sexualliv så vet man att i normalfallet blir inte kvinnan gravid även om det sker oskyddad sex. Dels för att de flesta kvinnor i den åldern äter p-piller men också för att kvinnan under den största tiden inte är fruktbar. Och om kvinnan är i fruktbar period samt inte äter p-piller så kan hon förväntas veta det och vara mer restriktiv. Som inte det vore nog finns dagen efter piller många kvinnor använder som preventiv metod.

Man tycka att män som lämnar över ansvaret är oansvariga men det jag säger ovan är likväl en realitet. Risken eller chansen om man så vill att en bekant kvinna blir gravid om man har oskyddad sex med henne är därför oerhört liten.

• EpicF
    Anonym (Mano) skrev 2024-02-25 20:17:02 följande:

Nr1

Om man har den minsta kunskap om sexualliv så vet man att i normalfallet blir inte kvinnan gravid även om det sker oskyddad sex. Dels för att de flesta kvinnor i den åldern äter p-piller men också för att kvinnan under den största tiden inte är fruktbar. Och om kvinnan är i fruktbar period samt inte äter p-piller så kan hon förväntas veta det och vara mer restriktiv. Som inte det vore nog finns dagen efter piller många kvinnor använder som preventiv metod.

Man tycka att män som lämnar över ansvaret är oansvariga men det jag säger ovan är likväl en realitet. Risken eller chansen om man så vill att en bekant kvinna blir gravid om man har oskyddad sex med henne är därför oerhört liten.

Otroligt många kvinnor vet inte när de har ägglossning och nej, de flesta i den åldern går inte heller på p-piller. 

Vill man som man inte ha barn så ser man till att använda kondom. 
  • Anonym (Mia)

Hans föräldrar har inte med detta att göra .Vill du behålla barnet ,så gör detta.Hoppas då att han kommer att vilja Samarbeta om barnet och att han är en snäll ,bra man.

• Anonym (Kim)

Gör abort. Nya tag att bilda familj när du träffat någon som vill ha barn med dig och vill få det hela att fungera. Du gör bara alla en björntjänst om du tror du kan klara av det själv. 

Se till att ordna säkrare preventivmedel. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kim) skrev 2024-02-25 20:49:24 följande:

Gör abort. Nya tag att bilda familj när du träffat någon som vill ha barn med dig och vill få det hela att fungera. Du gör bara alla en björntjänst om du tror du kan klara av det själv. 

Se till att ordna säkrare preventivmedel. 

Det finns i och för sig många ensamma mammor som klarar det utmärkt. Hur vet du att just TS är en av dom som inte kommer att klara av det?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mano) skrev 2024-02-25 20:17:02 följande:

Nr1

Det stämmer inte att alla eller nästan alla kvinnor i fertil ålder äter p-piller. Det var mycket vanligt på 1970-80-talet, men sedan har det kommit mer och mer rapporter om biverkningar, vilket gör att kvinnor gått över till osäkrare p-medel. Dessutom kan det vara så att kvinnan ljuger, för att hon VILL ha ett barn. 
  • Core

Ja ni är ju båda en produkt av hjärndödheten bland yngre, uppenbarligen. Han fattar inte att det blir barn av oskyddat sex och du väljer att inte heller skydda dig, och ta ett barn till världen under de premisserna

Grattis, ni verkar ju förtjäna varandra, ge det ett försök 

• Core
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 20:54:31 följande:
    Det finns i och för sig många ensamma mammor som klarar det utmärkt. Hur vet du att just TS är en av dom som inte kommer att klara av det?

Ja det finns både ensamma mammor och pappor som klarar sig bra. Men här vet man alltså ingenting om det finns ärftliga sjukdomar, om pappan är labil och kan förvandlas till ett psykfall, om han vill ha delad vårdnad och flytta till Arjeplog, man sätter helt enkelt ett barn till världen på egoistiska grunder och osäker framtid.

Wow, jag applåderar, kvinnan kan knulla och bli gravid, men innebär det per automatik att hon bara kan skita i allt som kan ställa till det för ett barn i framtiden?

• Less is more
    EpicF skrev 2024-02-25 20:43:08 följande:
    Otroligt många kvinnor vet inte när de har ägglossning och nej, de flesta i den åldern går inte heller på p-piller. 

Vill man som man inte ha barn så ser man till att använda kondom. 
    Eller inte ligga alls med någon random kille.
  • Less is more
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 20:56:37 följande:
    Det stämmer inte att alla eller nästan alla kvinnor i fertil ålder äter p-piller. Det var mycket vanligt på 1970-80-talet, men sedan har det kommit mer och mer rapporter om biverkningar, vilket gör att kvinnor gått över till osäkrare p-medel. Dessutom kan det vara så att kvinnan ljuger, för att hon VILL ha ett barn. 
    Har man inte p-medel så ligger man inte med vem som helst eller hur som helst. Man är avhållsam. När det händer så använder man kondom.
Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter