Min son är också 9 år och läser jättebra, men har verkligen hatat att läsa. Först efter julafton fick det fart och nu läser han äntligen självmant varje kväll! Vi är helt förbluffade! Vi kan väl egentligen inte säga att just vi gjorde något men jag kan berätta vad som gjorde att han började läsa.
Jag tror att det absolut största problemet var att hitta något som var tillräckligt intressant att läsa och att det plötsligt tillkom något intressant vad det som gjorde susen.
Vi har provat med massor av olika sorters böcker. Visst har han tyckt att vissa böcker var bra och så, men det har aldrig varit det där jättewow. Vad som gjorde just jättewow för honom var att han kunde hänga upp den här boken på något.
Han har gillat Harry Potter väldigt länge. Vi har sett de första filmerna och vi har högläst första boken för honom. I oktober eller november fick han spelet Hogwarts Legacy och spelade det väldigt intensivt. Han har pratat mycket om Harry Potter i allmänhet och trollformer och magi i synnerhet. I julklapp fick han en harry potter-bok som innehåller just trollformler (alltså inte romanerna) med mycket bilder i och han började bläddra i den. Han läste bara några stycken här och där, men i januari, i samband med att skolan började, så försökte han förhala läggdags ganska rejält och vi var riktigt trötta på alla konstigheter han plötsligt skulle göra för att slippa sova. Till slut sade min man något i stil med: "okej, var vaken så länge du vill, men det enda du får göra är att läsa." Tro fan att ungen tog fram Harry Potter-trollboken och läste i en timme! (Han var så trött att han inte orkade med skolan dagen efter) MEN han fortsatte läsa i den där (men mer begränsat, typ 15 minuter och till slut var den slut. Då ville han ha något liknande och vi hade en bok i samma stil med nordiska väsen (med korta texter och mycket bilder) När den var slut efter någon vecka, så var han så pass van vid den där lässtunden på kvällen att han påstod att han inte kunde slappna av och somna, men samtidigt så gick det helt enkelt inte att få honom att läsa något mer avancerat (typ en vanlig bok i romanform)
Då började vi liksom om från början (trots att han läste Ronja Rövardotter i skolan) Vi gav honom en Alfonsbok som han gillade när han var liten och sade att den där måste vi diskutera sedan och det gjorde vi (vilket var väldigt roligt) Han tyckte så klart att den var barnsligt lätt (men det var lite det som var poängen, att långsamt få honom att vilja läsa mer, som inte bara var fakta som man kunde hoppa fram och tillbaka i boken med) Så nästa steg var en rejält mycket svårare sagobok med mycket text men med stora bilder. Den läste han ut på 20 minuter kanske och sedan insåg vi att tröskeln var överstökad. Efter det läser han böcker på "rätt" nivå. Vi har laddat upp med ett urval böcker som han kan tänkas vilja läsa när kapitelboken är urläst, men det är ta mig tusan en konst att hitta rätt böcker i den här åldern. Han vet ju inte alls själv vad han vill läsa, och kanske är det inte så konstigt, om man tänker efter.