Anonym (Lyckliga relationer) skrev 2024-03-03 09:07:08 följande:
Återigen har vi fått se rader av inlägg där vissa lyckas inbilla sig själva att alla lögner i världen (och alla otroheter) skulle bli kända.
Sanningen och verkligheten är självfallet att massor av lögner aldrig blir kända.
Men detta är fakta som de trångsynta och rädda inte klarar att hantera. Klarar inte reflektera över detta enkla och uppenbara.
Så kan det nog bli om man väljer att leva i rädsla och alltid väljer ha en negativ syn. Om man inbillar sig att man kan hindra sin partner från att vara otrogen, om man har vanföreställningen att man kan äga en annan människa, om man tror att människor inte ljuger trots att man själv ljuger ibland, om man själv är en sådan person som är snabb att döma andra för att man själv är rädd för att bli dömd, osv, osv...
Otrohet är sannolikt vanligare än vad många tror, sannolikt mycket vanligare än vad vissa trångsynta vill tro, och sannolikt är det många som inte blir kända.
Allt detta visas av alla de inlägg som utgår från att man lyckas inbilla sig själv att "sanningen kommer alltid fram förr eller senare". Då måste man verkligen ha ett stort behov av att ljuga för sig själv...
Sanningen är att det man inte vet mår man inte ont av.
Jag håller med. Till en början blev jag chockad över hur många män det är som är otrogna eller som kan tänka sig att vara otrogen iallafall. Kan bara uttala mig om män för jag har bara den erfarenheten. Det sker så snyggt också. Många män är noga med att inte lämna spår efter sig. De flesta män jag pratat med är via appen kik, det raderas bilder, sms, samtal, man använder jobbtelefonen, swishar inte, använder kontanter etc. Det sker snyggt. Det sker när han är på jobbet, I bilen på väg hem, I badrummet i det gemensamma hemmet, när frun sover, när frun shoppar.
Vad jag har sett så kommer otroheten senare in i förhållandet/äktenskapet. När åren har gått och man är i en trist repetitiv vardag med sin partner, mannen har ofta högre sexlust än sin fru. Han blir ofta avvisad av henne. Frun slutar med åren bry sig om sitt utseende och kropp och blir mindre attraktiv. Frun kommer in i klimakteriet, blir svettig and andfådd, trött och grinig. Mannen vill inte lämna pga barn, hus, lån, bilar, eventuell dålig hälsa hos fru, ekonomi, orkar inte börja om. En separation är tuff. Så det är lättare att mannen är otrogen. Bättre det än att lämna. Han träffar sin älskare då och då, har sex och har en trevlig stund med henne. Får ny energi och blir trevligare att vara runt, vilket är positivt för från. Hon slipper tjatet om sex, om att hon gnäller. Hon får en man som hon kan vara kompis med istället.
Otrohet är så fruktansvärt vanligt bland män. Många har inte en aning.