• Aliona

Min man försörjer sina föräldrar

Jag är också svensk men gift med en kvinna från ett annat land (nej, varken i MÖ eller Afrika) där det inte finns fungerande välfärd och där familjebanden är starkare och man förväntas ta hand om varandra. Jag satte mig mycket noga in i hennes land när vi träffases och innan vi gifte oss och skaffade barn, så det var ingen överaskning att hon kommer att behöva försörja sin mamma livet ut. Och även om det så klar påverkar oss så så accepterar jag det och skulle aldrig försöka hindra henne. Hur skulle vi kunna leva livet här i Sverige om vi vet att hennes mamma har svårt att få ihop till ordentlig mat, sitter i en kall lägenhet för att elen är för dyr, han tandvärk för att hon inte har råd att gå till tandläkaren? Även om jag är svensk så inser jag att man inte bara gifter sig med en person utan även blir familj med dennes familj. Och jag inser ockå att även om vi bor i Sverige just nu så är båda länder vår familjs hemländer. 

Sen har din man rätt i att man faktiskt inte behöver spara till sina barn i Sverige. Det är bra att göra men man klarar utbildning och sånt även utan sparande. Dina barns farföräldrar klarar sig troligtvis sämre. 

Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar