• Anonym (Sara)

Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

• Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar
  • Um Hamza
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 10:17:24 följande:
    Ja, men frågan är om TS' karl har rätt att bestämma att just deras barn ska bli utan sparande..? Om det faktiskt FINNS pengar, men de går någon annanstans.
    Hon verkar ju inte spara själv heller, fast hon borde ha bättre möjlighet. Dom verkar lika "snåla" mot sitt barn båda två. Jag sparar åt mina barn av mina pengar, deras pappor får göra det om de kan och vill .
  • Anonym (Livia)

Anonym (.)

Nu pratar jag om alla de utländska äldre som redan bor i Sverige, varför har de hemtjänst och boende, varför hjälper inte deras barn dem? Jag sa inget om att flytta äldre till Sverige, utan den äldre invandrande befolkningen som redan finns här.

Sedan dina föräldrar behöver inte hjälp idag, men du slänger dem alltså på dina systrar och köper dig fri, och sedan säger du att du har starkare band än de som besöker sina föräldrar på boende?

Sedan är det så i Sverige att våra föräldrar inte är fattiga, mina föräldrar har tex hela sina liv haft högre lön än vad jag har och kan unna sig mer.

Vad är mest rätt: att människor kan ha förutsättningar att faktiskt ha en egen inkomst och ett bra liv, eller att de ska vara fattiga och behöva förlita sig på sina barn? 

vilket system tycker du är bäst? Vad gör de äldre i ditt hemland som inte lyckades få några barn?

• Aliona

Jag är också svensk men gift med en kvinna från ett annat land (nej, varken i MÖ eller Afrika) där det inte finns fungerande välfärd och där familjebanden är starkare och man förväntas ta hand om varandra. Jag satte mig mycket noga in i hennes land när vi träffases och innan vi gifte oss och skaffade barn, så det var ingen överaskning att hon kommer att behöva försörja sin mamma livet ut. Och även om det så klar påverkar oss så så accepterar jag det och skulle aldrig försöka hindra henne. Hur skulle vi kunna leva livet här i Sverige om vi vet att hennes mamma har svårt att få ihop till ordentlig mat, sitter i en kall lägenhet för att elen är för dyr, han tandvärk för att hon inte har råd att gå till tandläkaren? Även om jag är svensk så inser jag att man inte bara gifter sig med en person utan även blir familj med dennes familj. Och jag inser ockå att även om vi bor i Sverige just nu så är båda länder vår familjs hemländer. 

Sen har din man rätt i att man faktiskt inte behöver spara till sina barn i Sverige. Det är bra att göra men man klarar utbildning och sånt även utan sparande. Dina barns farföräldrar klarar sig troligtvis sämre. 

• Spucks

Så du och din sambo delar era gemensamma utgifter lika och med resten av sina pengar gör han vad han vill. Okej ... och? Gör du inte vad DU vill med dina pengar?

Och han har rätt, de flesta, även låginkomsttagare, har det väldigt bra i Sverige och det finns ingen nödvändighet att spara till sina barn. Man KAN göra det, men det är inte nödvändig.

Dessutom får man väl undra hur du har klarat att leva med en man i flera år utan att lära dig de mest grundläggande saker om hans kultur och hans personlige värderingar.
    Nu vet jag s
    åklart inte var han kommer ifrån och i vilken samhällsklass hans familj befinner sig i. Men i många länder förväntas barn att försörja sina föräldrar när de inte kan göra det själv längre, eftersom det saknas de sociala skyddsnät som finns i största delen av Europa. I många fattiga länder är det även så att familjen satsar allt på ett enda barn som sedan förväntas flytta till ett rikare land, får ett jobb och försörja resten av familjen. De har inte råd att skicka alla barn till skolan, så ett av barnen (oftass äldste sonen) får en utbildning och är sedan ansvarig för sina föräldrar och syskon.
    Allt detta är ingen hemlighet och någonting man är väl medveten om, om man tittar lite ut från sin svensk lxybubbla.

Sedan undrar jag även hur han utnyttjar dig och låsar fast dig. Han använder ju inte dina pengar utan sina egna - det som han har över efter att ha betalat sin andel av era gemensamma utgifter! Skulle han inte ha mer penger utan barn? Och mer tid att jobba? Och du kan ju lämna honom, om du vill. På vilket sätt har han låst dig med barn? Att du inte bryr dig om att lära känna honom innan du skaffar barn med honom och sedan gnäller många år efteråt är väl ditt eget ansvar.

• Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-09 10:46:58 följande:

Anonym (.)

Nu pratar jag om alla de utländska äldre som redan bor i Sverige, varför har de hemtjänst och boende, varför hjälper inte deras barn dem? Jag sa inget om att flytta äldre till Sverige, utan den äldre invandrande befolkningen som redan finns här.

Sedan dina föräldrar behöver inte hjälp idag, men du slänger dem alltså på dina systrar och köper dig fri, och sedan säger du att du har starkare band än de som besöker sina föräldrar på boende?

Sedan är det så i Sverige att våra föräldrar inte är fattiga, mina föräldrar har tex hela sina liv haft högre lön än vad jag har och kan unna sig mer.

Vad är mest rätt: att människor kan ha förutsättningar att faktiskt ha en egen inkomst och ett bra liv, eller att de ska vara fattiga och behöva förlita sig på sina barn? 

vilket system tycker du är bäst? Vad gör de äldre i ditt hemland som inte lyckades få några barn?

Ja jag tycker och ser vi har starkare band med våra föräldrar :)
    Köper mig fri? Hur har din hjärna plockat det av det jag skrivit? Om jag inte skulle bidra ekonomiskt så skulle de leva mycket sämre än vad de gör nu. Sen var vi alla överens om vem som stannar och vem som åker.
    Du får fråga anhöriga till de utländska invandrare som finns på äldreboenden. Jag har träffat bara få.

Jag gillar inte båda system. Sjävklart ska föräldrar kunna förlita sig på sina barn men det skulle underlätta vardagen om de skulle ha högre pension. Och även om de skulle ha högre pension så skulle man ändå ha väldigt nära kontakt hjälpa med allt. I Sverige är det väldigt kalla relationer mellan barn och föräldrar. Jag bryr mig inte egentligen om det eftersom jag inte är svensk men jag säger det jag ser. Och jag tycker synd om de äldre som lämnas helt ensamma på äldreboenden.
  • Anonym (S)

Behöver och behöver. Mina föräldrar sparade inget till mig och jag klarade mig

• Anonym (XXX)
    Aliona skrev 2024-03-09 10:53:31 följande:

Jag är också svensk men gift med en kvinna från ett annat land (nej, varken i MÖ eller Afrika) där det inte finns fungerande välfärd och där familjebanden är starkare och man förväntas ta hand om varandra. Jag satte mig mycket noga in i hennes land när vi träffases och innan vi gifte oss och skaffade barn, så det var ingen överaskning att hon kommer att behöva försörja sin mamma livet ut. Och även om det så klar påverkar oss så så accepterar jag det och skulle aldrig försöka hindra henne. Hur skulle vi kunna leva livet här i Sverige om vi vet att hennes mamma har svårt att få ihop till ordentlig mat, sitter i en kall lägenhet för att elen är för dyr, han tandvärk för att hon inte har råd att gå till tandläkaren? Även om jag är svensk så inser jag att man inte bara gifter sig med en person utan även blir familj med dennes familj. Och jag inser ockå att även om vi bor i Sverige just nu så är båda länder vår familjs hemländer. 

Sen har din man rätt i att man faktiskt inte behöver spara till sina barn i Sverige. Det är bra att göra men man klarar utbildning och sånt även utan sparande. Dina barns farföräldrar klarar sig troligtvis sämre. 

Fortfarande: det är inte FEL - om det inte var så att din fru tog dig just för möjligheten att komma till de svenska köttgrytorna, och få mer pengar att skicka hem. Det är DET som är den avgörande skillnaden: om det var ett planerat utnyttjande av dig (som kärlekskrank incel med gubbmage?) eller inte. 
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 10:17:24 följande:
    Ja, men frågan är om TS' karl har rätt att bestämma att just deras barn ska bli utan sparande..? Om det faktiskt FINNS pengar, men de går någon annanstans.
    Klart han har rätt att bestämma det, iaf att inte han själv ska spara åt dem av sina egna pengar. Om ts vill spara så får hon säkert det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-03-09 12:06:30 följande:
    Klart han har rätt att bestämma det, iaf att inte han själv ska spara åt dem av sina egna pengar. Om ts vill spara så får hon säkert det.
    Fast det är en konstig syn på ett gemensamt barn, tycker du inte?
  • Anonym (B)
    Anonym (Sara) skrev 2024-03-07 15:29:29 följande:
    Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

Vad innebär " någorlunda lika" ?
    Betalar du mer ?
  • Anders1970

Hej Anonym (Sara)

Jag är etnisk svensk. Känns som det svar din sambon givit är rimligt och vettigt.

Ni har olika kultur och så länge han bidrar till familjen på jämnlik sätt är det reko.

Övrigt har han rätt att barnen står som vuxna på egna ben o med god egen drivkraft så reder dom sig själva.

• Anonym (Pfft)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 12:27:36 följande:
    Fast det är en konstig syn på ett gemensamt barn, tycker du inte?
    Nej det tycker jag inte. Var och en gör som de vill.
Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar