Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Är du med i en mansgrupp?

Är du med i en mansgrupp?
    Hur kom du med där?
    Vad pratar ni om?
    Vad pratar ni inte om?
    Hur gamla är ni?

Jag är själv med i en grupp med mogna män, sedan mer än tio år. Kul att jämföra.

• Svar på tråden Är du med i en mansgrupp?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (?) skrev 2024-07-01 18:25:04 följande:

Är med i en förening med bara män.  

Har ni utbyte om känslor, familj, relationer till barn och fruar, om döden med mera? Det var sånt jag saknade i andra relationer i livet, som jag nu får i min mansgrupp.
  • KimLinnefeldt
    Lesonen skrev 2024-07-01 18:01:02 följande:

Hej!

Jag är inte med inte en mansgrupp.

Jag har dock nyligen startat ett Instagram konto där jag delar mina erfarenheter som pappa och mina lärdomar från Stoicismen.

Jag går även i planerna på att starta en community för pappor som är intresserade av att bli bättre pappor och Stoicism, även en för blivande pappor, för att hjälpa dom att starta på topp.

Så jag är lite nyfiken. Vad är dom största fördelarna med en mansgrupp? Vad saknar du?

Övriga tips?

De största fördelarna för mig är att jag för första gången diskuterar intima saker kopplade till mitt kön, som relationen till pappa och mamma, till barnen, till döden och livet.

Tidigare har såna samtal egentligen mest funnits hemma, med min fru. Inget fel i det, men det är givande att dela erfarenheter med andra män, jämföra och diskutera utifrån ett manligt perspektiv.

Saknar? Vi känner varandra "privat", utanför gruppen, och känner varandras fruar. Män är som regel väldigt lojala med sina kvinnor, är min erfarenhet. Därför går det inte att ingående diskutera sex med min grupp. Jag saknar en mer anonym grupp där vi bara känner varandra i den kretsen.
  • KimLinnefeldt
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-20 17:02:34 följande:

Jag är man men är inte med i någon mansgrupp och skulle aldrig gå med i någon mansgrupp. Har väldigt blandad könsfördelning bland vänner, kompisar och polare men med ett visst överskott bland killar/män. 

Varför skulle du aldrig vilja vara med i en mansgrupp?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Sam) skrev 2024-07-02 09:10:16 följande:

Syftet med en mansgrupp är väl social samvaro där olika saker kan diskuteras? Social samvaro, att diskutera, skämta, prata allvar, diskutera framtid och även saker man funderar över sedan gammalt är såklart trevligt, roligt och hälsosamt.

Sen om det kallas mansgrupp eller kompisgäng spelar mindre roll.

Vi har en "dagordning" och oskrivna men viktiga regler:

Vi inleder alltid med en personlig runda på 2 eller 5 minuter var, när man kan prata om vad man vill, om saker som hänt eller inte hänt i livet. Helst ska det här vara okommenterat, så att var och en bara får prata fritt. Utifrån rundan kan vi sen ofta hitta ett tema att diskutera.

Det vi tar upp i gruppen ska vara personligt, det ska handla om hur vi berörs av saker känslomässigt och socialt. Vi hejdar varann när det blir för mycket politiksnack, till exempel. Det ska beröra "inuti".

Så det är skillnad mellan ett kompisgäng och en mansgrupp, menar jag.
Svar på tråden Är du med i en mansgrupp?