• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Stellan)

Skönt att höra att ni är ute mycket.

Jag skulle aldrig köpa ljusa byxor till ett barn i den åldern. Om du tycker svart är hemskt på barn så kanske marinblått? Det är en väldigt vanlig färg på barnbyxor av en orsak. Svarta eller marinblå strumpor och mörka skor gör livet lättare för föräldrar. Livet är jobbigt nog ändå utan att man måste välja att simma motströms hela tiden. 

• Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-09 15:29:33 följande:
    Men du har väl tvättmaskin och tvättmedel? Ytterst sällan som skor inte går att tvätta. 

Skölj av de mesta av leran i duschen innan du har skorna i tvättmaskinen. Tvätta i minst 60°
    Ja jag har maskin så klart, men det är inte bara tygdelarna som ser fruktansvärda ut. De är slängda nu i vilket fall. Skor med mer tyg i sig har jag ibland tvättat iaf.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 15:48:18 följande:

Lera har ju fördelen att det faller av när det är torrt. Sen kan man borsta eller skölja lite vid behov. Om vi pratar skor då. 

Att få ett par skor som lämpar sig för utelek pga lera låter? omöjligt. Tittar jag på mina barns skor (och alla andra på förskolan eller som vi känner) så visst, de är inte såpass rena att de ser nyköpta ut men fullt rimlig nivå. Samma med mina egna skor för övrigt om vi inte pratar prydliga klackar. 

Ja de är som sagt slängda nu, de såg förskräckliga ut... Upplever att lera inte gärna faller av tygdelarna utan snarare borrar sig ännu längre in, även vid tvätt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stellan) skrev 2024-04-09 16:09:56 följande:

Skönt att höra att ni är ute mycket.

Jag skulle aldrig köpa ljusa byxor till ett barn i den åldern. Om du tycker svart är hemskt på barn så kanske marinblått? Det är en väldigt vanlig färg på barnbyxor av en orsak. Svarta eller marinblå strumpor och mörka skor gör livet lättare för föräldrar. Livet är jobbigt nog ändå utan att man måste välja att simma motströms hela tiden. 

Det ljusa vi pratade om var strumpor, helt omöjligt att ha något annat än svart eller marin känns det som. Tyvärr vill sonen hellre ha finare färg på sina kläder än så, han gillar helt andra saker. Vi har haft en daglig kamp om hans vinterbyxor pga det, jag hade köpt mörkgröna (och ja, han var med på det valet) men han hatar dem. Tur att vi slipper dem nu framöver.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 16:28:12 följande:
    Det ljusa vi pratade om var strumpor, helt omöjligt att ha något annat än svart eller marin känns det som. Tyvärr vill sonen hellre ha finare färg på sina kläder än så, han gillar helt andra saker. Vi har haft en daglig kamp om hans vinterbyxor pga det, jag hade köpt mörkgröna (och ja, han var med på det valet) men han hatar dem. Tur att vi slipper dem nu framöver.
    Men ts om du köper kläder, strumpor och skor som inte tål lera och utevistelse så har du köpt dålig kvalité. Du bör heller lägga lite mer pengar och köpa ordenliga kvalitets skor, strumpor och kläder. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-09 17:30:21 följande:
    Men ts om du köper kläder, strumpor och skor som inte tål lera och utevistelse så har du köpt dålig kvalité. Du bör heller lägga lite mer pengar och köpa ordenliga kvalitets skor, strumpor och kläder. 
    Du fattar inte riktigt... Oavsett kvalitet så blir kläder smutsiga av lera. Även om jag skulle köpa strumpor för tusen kronor paret så kommer de inte fortsätta vara vita.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag har aldrig varit med om att jag behövt slänga varken kläder eller skor pga lera. Går alltid att tvätta bort. Ingen på de förskolor jag jobbat på heller. Vad köper du för billigt sk*t? Köp inga vita strumpor (har jag nog aldrig haft på barnen) om du är så känslig.

• Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:27:48 följande:
    Passande skor för syftet, så klart.
    Men om du har passande skor för utelek, skicka sonen i dom då? Oavsett om pappan säger att dom bara ska vara inne. O jeans som han kan leka ute i, o ett par mjukisbyxor så han kan byta till nåt om jeansen blir smutsiga. Förstår helt ärligt inte problemet?
  • EpicF

Ts: Kläder av bra kvalitet blir rena i tvätten. Använd rätt tvättprogram och rätt tvättmedel så blir det rent.

Även leriga vita strumpor blir vita med rätt tvättmedel och rätt program, om det är av bra kvalité. 

• EpicF

Kammen320: Tror inte någon egentligen förståelse problemet. Lösningen på ts problem är att skicka med ytterkläder för lämpligt väder. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?