• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-04-02 08:23:52 följande:

Så det är för krångligt att packa en väska och skicka med barnet, och se till att väskan kommer med hem igen? Barnet får hellre frysa? 
    Det är krångligt att ha barn. 

Barnet kan få med en väska men inte säkert den kommer med tillbaka och det är kläder som behövs dagligen hemma. Barnet fryser inte inomhus såvitt jag vet.
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 07:59:19 följande:
    Krånglet är (för de som haft barn i 6-7-årsåldern säkert minns) att ha tjat och bråk i minst en kvart innan barnet ska hämtas för att han kommer att vägra ta på sig, det kommer att bli tjafs om vartenda plagg oavsett om jag säger att det kan behövas hos pappa eller vilket skäl som helst. Detta medan pappan står utanför huset med bilen och blir sur för att han måste vänta (han kommer alltid sent så det går inte att förbereda och klä på innan jag säkert vet att han är på väg).

Sedan kommer barnet tillbaka och har så klart inte använt kläderna och han kommer inte ha dem på sig heller utan jag får gå ner och hjälpa honom bära upp allt, om ens allting följer med tillbaka. Viktiga saker som jacka och ytterbyxor är då ett måste eftersom jag så klart inte har hur mycket kläder som helst hemma och det är inte säkert pappan kommit ihåg att ta med det tillbaka. Så har vi det där med att pappan har katt som bajsar i hallen (upptäckte jag sist jag var dit) och jag kommer inte ha någon aning om barnet tappat några kläder på detta vilket också känns lite äckligt men det kan jag ju inte göra något åt ändå.

Ja om det är så att fläckarna inte går bort så kommer han iaf inte kunna använda dem i skolan och då blir de rätt oanvändbara, hemma använder han inte byxor helst. Och då ska jag påpeka att jag själv struntar fullständigt i fläckar men det är en sådan sak som skolan kan reagera på och tycka att man missköter sitt barn, även om det är helt nytvättade plagg med fläckar som bara inte gått bort.

Men vad du gör det krångligt för dig. Du behöver ju inte ta på barnet alla kläder i bilen. Ta overall/byxor i handen. Stoppa ner mössan i byxbenet om han inte vill ha den på sig. Klart.

Ja, jag har barn i samma ålder. Oftast är de ju rätt självgående om han är såpass stor, men låser de sig är det ju väldigt lätt att bara bära med sig ett ytterplagg. 

Det känns som ett så onödigt tjafs, särskilt när mycket annat verkar strula. 

• EnAnonumius
    Ja om det är så att fläckarna inte går bort så kommer han iaf inte kunna använda dem i skolan och då blir de rätt oanvändbara, hemma använder han inte byxor helst. Och då ska jag påpeka att jag själv struntar fullständigt i fläckar men det är en sådan sak som skolan kan reagera på och tycka att man missköter sitt barn, även om det är helt nytvättade plagg med fläckar som bara inte gått bort.
    De flesta fläckar som barn får på sina kläder är lätta att få bort.
    Man förbehandla det med flytande galltvål
    Funkar även med block galltvål men då får man för blöta fläcken med ljummet vatten.
    Galltvål flytande/fast finns att köpa i majoriteten av varuhus/livsmedelsbutiker...

Vill du ha lista på vilka fläckar galltvål tar bort, utöver de klassiska fläckarna barnen får på sina kläder? 🙂
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-02 09:26:50 följande:
    De flesta fläckar som barn får på sina kläder är lätta att få bort.
    Man förbehandla det med flytande galltvål
    Funkar även med block galltvål men då får man för blöta fläcken med ljummet vatten.
    Galltvål flytande/fast finns att köpa i majoriteten av varuhus/livsmedelsbutiker...

Vill du ha lista på vilka fläckar galltvål tar bort, utöver de klassiska fläckarna barnen får på sina kläder? 🙂
    Mm jag har fast galltvål hemma så jag hoppas leran går bort, det är halvljusa byxor tyvärr.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-02 09:03:23 följande:

Men vad du gör det krångligt för dig. Du behöver ju inte ta på barnet alla kläder i bilen. Ta overall/byxor i handen. Stoppa ner mössan i byxbenet om han inte vill ha den på sig. Klart.

Ja, jag har barn i samma ålder. Oftast är de ju rätt självgående om han är såpass stor, men låser de sig är det ju väldigt lätt att bara bära med sig ett ytterplagg. 

Det känns som ett så onödigt tjafs, särskilt när mycket annat verkar strula. 

Nej, men i hallen innan barnet ska till bilen. Han har inte overall utan jacka och byxor, mössa och handskar. Enda sättet att få med dem är antingen på kroppen eller möjligen i en påse, blir för mycket att bära löst. Jag får se om vi ska prova det, men risken är fortfarande som sagt att pappan glömmer ta med kläderna tillbaka. Då får han väl vända om och hämta dem helt enkelt. Glada miner det....
  • Anonym (Jenny)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-04-02 08:23:52 följande:

Så det är för krångligt att packa en väska och skicka med barnet, och se till att väskan kommer med hem igen? Barnet får hellre frysa? 
    Det är krångligt att ha barn. 

Fast det är ju inte direkt krångligt för pappan att ha lite kläder hemma hos honom. Känns som minimum som förälder. Det spelar ju ingen roll om barnet inte bor där vv, vh eller om pappan betalar underhåll. Han borde ju se till att han har några uppsättningar kläder hos honom.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 07:51:22 följande:
    Som jag redan sagt flera gånger nu - barnet skulle gå TRE meter och det var varken snö eller särskilt kallt ute. Och nej, de kommer aldrig behöva gå flera km och kommer heller inte bli stående annat än vid pappans bostad isf och då kan jag ta min bil och hämta barnet i värsta fall.
    Normala föräldrar klär på sina barn lämpliga ytterkläder för dagens väder oavsett om de ska gå tre meter eller en km. 

Varför är det så svårt för dig att göra det? 
  • EpicF
    Krånglet är (för de som haft barn i 6-7-årsåldern säkert minns) att ha tjat och bråk i minst en kvart innan barnet ska hämtas för att han kommer att vägra ta på sig, det kommer att bli tjafs om vartenda plagg oavsett om jag säger att det kan behövas hos pappa eller vilket skäl som helst. Detta medan pappan står utanför huset med bilen och blir sur för att han måste vänta (han kommer alltid sent så det går inte att förbereda och klä på innan jag säkert vet att han är på väg).

Sedan kommer barnet tillbaka och har så klart inte använt kläderna och han kommer inte ha dem på sig heller utan jag får gå ner och hjälpa honom bära upp allt, om ens allting följer med tillbaka. Viktiga saker som jacka och ytterbyxor är då ett måste eftersom jag så klart inte har hur mycket kläder som helst hemma och det är inte säkert pappan kommit ihåg att ta med det tillbaka. Så har vi det där med att pappan har katt som bajsar i hallen (upptäckte jag sist jag var dit) och jag kommer inte ha någon aning om barnet tappat några kläder på detta vilket också känns lite äckligt men det kan jag ju inte göra något åt ändå.

Är det så att ditt barn aldrig brukar ha ytterkläder på sig till vanligt och därför krånglar? Då du börja ha på barnet ytterkläder. 

Tydligen så klarar barnet iallafall av att ha ytterkläder på sig i skolan och då borde det inte heller vara något problem när barnet ska till pappan. 

Om barnet får kattbajs på sina kläder så måstedu naturligtvis tvätta kläderna. För jo, kattbasjfläkar gör bort. Sedan kan också pappan hjälpa barnet att hänga upp kläderna. 

Du gör en höna av en fjäder här och verkar inte förstå att det är normalt att ta på barnet ytterkläder när denne ska till andra föräldern.  
  • Anonym (Jenny)
    EpicF skrev 2024-04-02 11:14:08 följande:
    Normala föräldrar klär på sina barn lämpliga ytterkläder för dagens väder oavsett om de ska gå tre meter eller en km. 

Varför är det så svårt för dig att göra det? 
    Varför är det så svårt för pappan att klä barnet i lämpliga kläder..?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 10:35:30 följande:
    Fast det är ju inte direkt krångligt för pappan att ha lite kläder hemma hos honom. Känns som minimum som förälder. Det spelar ju ingen roll om barnet inte bor där vv, vh eller om pappan betalar underhåll. Han borde ju se till att han har några uppsättningar kläder hos honom.
    Ja jag begär liksom inte att han ska köpa hur mycket som helst, ett par byxor kan väl räcka tycker jag.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?