• Anonym (Rådvill mamma)

Barn som läser tidigt

Hej, jag har en fråga om barn, läsning och skolstart.
    Jag vill mest höra med någon som också har barn som läst och räknat tidigt och om ni gjort något särskilt inför skolstart?
    Mitt barn börjar 6-års i höst men har läst sedan han var 3. Och helt flytande vid 4 och nu vid 5 läser han kapitelböcker högt och med inlevelse. Han är tvåspråkig och läser lika bra på engelska som svenska. Han läser snabba instruktioner på spel och textning på film obehindrat.
    Vi har inte övat läsning med honom överhuvudtaget utan han har kollat spel och iPad och snappat upp själv. Dock har vi läst mycket böcker för honom.
    Detsamma med räkning, han räknade supertidigt väldigt långt och gillar idag matteuppgifter.
    Han har också svårt att sitta still när han blir exalterad vilket han ofta blir. Och blir snabbt uttråkad. Därav är jag lite orolig inför skolstart. Annars är han social med mycket vänner och mycket fantasilek. Är det någon som har liknande erfarenheter att dela med sig? Ska man kolla hur de jobbar i skolan, om de har olika grupper. Min största oro är att hans nyfikenhet och intresse för allt försvinner i skolmiljö och att han har svårt att sitta still och bedöms som bråkig. Jag orkar inte heller vara en förälder som ligger på skolan redan innan han börjat och förklarar hur han är eller vad de ska göra.
  • Svar på tråden Barn som läser tidigt
  • Jemp

Min son är tidig och lättlärd, även om han inte riktigt läste så tidigt (men gott och väl innan skolstart). 

Förskolan har överlämning till skolan och de flaggade självmant för att han ligger långt fram och behöver mer utmaningar. Tyvärr behöver vi regelbundet ligga på vi också, nu går han i ettan och får vissa anpassningar men de är för små än så länge för att han ska få lära sig något nytt. 

Olika skolor är olika bra på detta. 

• Ectea

Det är mycket som på olika vis kan bli en utmaning i skolan. 
    Din sons utmaning kommer bli, som det låter,  det sociala spelet.
    Sitta still , kanske vänta på sin tur, tålamod mm mm.
    Det kommer förmodligen ta hans energi en hel del och då är det inte säkert att det finns ork kvar att behöva extra utmaning i läroämnen.
    För andra kan det vara tvärtom 

• Anotherone

Jag tycker absolut att det är något du ska vara vaksam på och även prata med förskolepedagoger och även lärare med - så snart han börjat.
    Så att de får veta hur ert barn funkar.
    Men sen är det som ovan skriver att förskoleklassen handlar väldigt mycket om annat. Att "lära sig gå i skolan". Att skoldagen är inramad i block med pauser/raster. Att försöka hålla koncentrationen på olika förutbestämda ämnen eller områden. Att samspela med andra. Att klä sig, sköta toalettbestyr etc.
    Båda mina barn har varit ganska tidiga med lärande, räkning och att skriva och läsa. Särskilt den äldsta. Men han har ändå "behövt" sexårs och jag insåg rätt snabbt just att det är så mycket mer som sker under det där året. 

• Jemp
    Ectea skrev 2024-04-02 09:59:09 följande:

Det är mycket som på olika vis kan bli en utmaning i skolan. 
    Din sons utmaning kommer bli, som det låter,  det sociala spelet.
    Sitta still , kanske vänta på sin tur, tålamod mm mm.
    Det kommer förmodligen ta hans energi en hel del och då är det inte säkert att det finns ork kvar att behöva extra utmaning i läroämnen.
    För andra kan det vara tvärtom 

Nja? visserligen ska de självklart lära sig sådana bitar också. Men det är ju naturligtvis lättare att sitta still och koncentrera sig när man har något att göra, jämfört med att ägna timmar åt att låtsats lära sig bokstäver man kunnat i flera år. 
  • Anonym (K)

Du kan ju tex be om att han får sitta och läsa en bok när de tränar bokstäver, men hur är det med skrivning?
    Skriver han snyggt/läsbart, stavar rätt,  stor bokstav, punkt, mellanrum osv?

Min dotter läste vid 4 års ålder men älskar att pyssla och måla. Hon kunde fått extra uppgifter men hann inte med det eftersom hon ägnade sig åt att måla i detalj när de tex skulle färglägga bokstäver. Hon har alltid jobbat långsamt och noggrant. 

Jag sade dock till när jag varit i skolan en dag och insåg att hon fick sitta i 40 min och träna ca 10 engelska ord hon kunnat i flera år.
    Då fick hon istället lite kordord mm på engelskan.

Lärarna har många att ta hand om och kommer inte själva kunna se vad just ditt barn behöver. 

Försök uppmuntra barnet till att gilla skolan och förstå att tex sitta still och koncentration gäller även när det är tråkiga uppgifter.

Svar på tråden Barn som läser tidigt