Barn som läser tidigt
Hej, jag har en fråga om barn, läsning och skolstart.Jag vill mest höra med någon som också har barn som läst och räknat tidigt och om ni gjort något särskilt inför skolstart?
Mitt barn börjar 6-års i höst men har läst sedan han var 3. Och helt flytande vid 4 och nu vid 5 läser han kapitelböcker högt och med inlevelse. Han är tvåspråkig och läser lika bra på engelska som svenska. Han läser snabba instruktioner på spel och textning på film obehindrat.
Vi har inte övat läsning med honom överhuvudtaget utan han har kollat spel och iPad och snappat upp själv. Dock har vi läst mycket böcker för honom.
Detsamma med räkning, han räknade supertidigt väldigt långt och gillar idag matteuppgifter.
Han har också svårt att sitta still när han blir exalterad vilket han ofta blir. Och blir snabbt uttråkad. Därav är jag lite orolig inför skolstart. Annars är han social med mycket vänner och mycket fantasilek. Är det någon som har liknande erfarenheter att dela med sig? Ska man kolla hur de jobbar i skolan, om de har olika grupper. Min största oro är att hans nyfikenhet och intresse för allt försvinner i skolmiljö och att han har svårt att sitta still och bedöms som bråkig. Jag orkar inte heller vara en förälder som ligger på skolan redan innan han börjat och förklarar hur han är eller vad de ska göra.