• Anonym (.)

Vården sa i telefonen att besöket är gratis - Kommer till platsen och det visar sig kosta - Bestrida?

Jag planerar in att ringa tidigast på måndag. Men jag känner stress och väljer att passa på att fråga och skriva av mig här.

Jag hade tidigare avbokat ett läkarbesök. Jag har medfött hjärtfel, men lever ett aktivt liv. Jag jobbar och lever ett normalt liv.

Jag avbokade ett besök och hänvisade till mitt jobb och vill inte gå ifrån jobbet.

Det tog inte lång tid tills ett brev ifrån läkaren som skrev att det är en stark rekommendation att jag går på undersökningen och att en ny tid är på väg att komma, som jag naturligtvis hade rätt till att avboka, vilket jag gjorde.

Jag fick ett telefonsamtal en dag innan själva läkartiden. Ett telefonsamtal som ägdes rum en dag efter min avbokade tid (alltså efter att jag avbokade för andra gången).

Telefonsamtalet bestod av att jag borde gå på läkartiden. Jag på kallelsen stod det inget pris och jag frågade om det tillkommer någon kostnad. Hon jag pratade med gick undan för att lägga upp min fråga. Hon kom tillbaka och sa att det är kostnadsfritt besök. Jag tänkte för mig själv att det är kostnadsfritt och det är skönt att få det gjort.

En del av mig ville inte gå ifrån jobbet, men jag ville bara få allt undanstökat. Hursomhelst, när jag kom till kassan, så visar det sig att läkartiden i alla fall kostar. Jag hade varit tydlig med min fråga om det tillkom kostnad. Nu visar det sig att läkartiden kostar, men själva EKG är kostnadsfritt. Det är inget som framkommer i kallelsen eller under telefonsamtalet. Jag känner en stress. Jag vill inte gå undan jobbet och ringa ett telefonsamtal. Har jag tur, så fick jag telefontid 7:30, precis innan jag börjar för dagen.

Jag bör väl ha rätt till att kunna bestrida fakturan och hänvisa till telefonsamtalet, där det framkommer att det sades att det skulle vara kostnadsfritt. Jag vill inte betala något jag är ointresserad av att komma från första början och att jag dessutom behövde gå ifrån jobbet.

• Svar på tråden Vården sa i telefonen att besöket är gratis - Kommer till platsen och det visar sig kosta - Bestrida?
  • Anonym (Mia)

Du frågade om det tillkom någon kostnad, och det gjorde det ju inte. 

Sedan känna det märkligt att du inte prioriterar din hälsa. Är det pga kostnaden du inte vill gå på undersökningen? 

• Lynx123

Men har inte alla läkarbesök en patientavgift på 275kr upp till högkostnadsskyddet på typ 1400? Sedan har man frikort i ett år. Trodde att det gällde alla svenska medborgare?

Bortsett från det så är det viktigast av allt att du går till undersökningarna - förstår inte riktigt varför du avbokar när du vet att du har ett hjärtfel.

• Anonym (.)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-05 18:57:53 följande:

Du frågade om det tillkom någon kostnad, och det gjorde det ju inte. 

Sedan känna det märkligt att du inte prioriterar din hälsa. Är det pga kostnaden du inte vill gå på undersökningen? 

Det är väl dels för kostnaden som jag inte vill gå på, hade det framkommit att jag skulle betala, hade jag fortsatt att välja att ha tiden avbokat. Det var vid telefonsamtalet som jag fick bekräftelse att det var ''gratis'' och därför tänkte jag: ''Aja, i och med att det är gratis, så går jag väl med på detta och få det avklarat.''.

Men det är mesta dels mitt jobb som jag väljer att avboka. Hade jag inte jobbat denna fredag, hade jag kunnat gå dit, utan att brytt mig om kostnaden i sig. Så det handlar om att jag inte var ledig.

Nu förlorade jag både viktig arbetstid och läkarkostnad, som jag inte är intresserad.
    Anonym (Zoi) skrev 2024-04-05 20:10:26 följande:

Borde kunna bestrida 

Det hoppas jag! Så förhoppningsvis får jag en telefontid 7:30, precis innan jag börjar. Då slipper jag gå undan jobbet för att ta emot telefonsamtal, även om det är ett OK från jobbet sidan att ta emot ''viktiga'' telefonsamtal, så vill jag inte göra detta under min arbetstid. Det är ju också OK att vara borta ifrån jobbet för att gå till läkaren, men jag ville inte detta. Framförallt inte när det kostar. I luren sa de att det var ''gratis'' som sagt, det är frustrerade att komma till platsen och säga: ''350kr, tack''. För att sedan säga: ''EKG är gratis, men själva läkartiden kostar''. Varför är det dåligt informerad, både i kallelsen och i telefonen? Så, jag borde absolut har rätt till att bestrida och förhoppningsvis få rätt att riva eventuella fakturan.
    Lynx123 skrev 2024-04-05 20:18:18 följande:

Men har inte alla läkarbesök en patientavgift på 275kr upp till högkostnadsskyddet på typ 1400? Sedan har man frikort i ett år. Trodde att det gällde alla svenska medborgare?

Bortsett från det så är det viktigast av allt att du går till undersökningarna - förstår inte riktigt varför du avbokar när du vet att du har ett hjärtfel.

Hej,
    det spelar ingen roll. I detta fall, handlar det om att det sades att det är ''gratis'', för att sedan visa sig att det inte är det.

Hade jag fått veta att det skulle kosta, hade jag valt att fortsatt säga att jag inte vill gå och istället jobbat de sista timmarna på mitt jobb innan helgen. Nu slutade jag tidigare än vanligt.

• Anonym (M)

Har de sagt att det är kostnadsfritt ska du självklart kunna bestrida fakturan. Sen kan man ju undra hur du prioriterar i ditt liv om du inte tycker att 350 kr är värt det för ett viktigt läkarbesök men det är din sak.

• felicityporter

Tror dessvärre att du inte kommer kunna få din faktura makulerad då du som vuxen svensk medborgare borde förstå att ALLA läkarbesök kostar fram till du kommer upp i högkostnadsskyddet. Det är ett mysterium för mig om man som vuxen bosatt i Sverige inte förstår det.

• EpicF

Du kan absolut pröva att bestrida, men troligen får du inget för det. Dessutom är det svårt att bevisa vad som sas muntligt i telefonsamtalet. 

Sedan undrar jag på riktigt hur det är med dig som prioriterar jobbet framför din hälsa, när du dessutom har ett medföra hjärtfel! 350kr är inte så väldigt mycket pengar för sin hälsa. 

• Anonym (Knivigt)

Försök att bestrida, men var beredd på att det inte går. Du har inga bevis för vad som sades i telefonen och väntas veta att läkarbesök kostar pengar. 

Men vad är det med ditt jobb som gör att du inte känner att du kan lämna det för din hälsas skull? 

Har ditt hjärta varit stabilt så länge att du anser att det inte är en hälsorisk för dig?

• mammatill6

Kommer nog vara svårt att bestrida. Dels ska du kunn abevisa att de sa att det är gratis trots att en vuxen förväntas veta att det kostar att gå till läkaren. Sedan är det ju en tolkningsfråga, du frågar om det tillkommer någon kostnad, jag hade tolkat det som om det tillkommer något utöver själva besöket, som kostnad för EKG:

Svar på tråden Vården sa i telefonen att besöket är gratis - Kommer till platsen och det visar sig kosta - Bestrida?