Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Anonym (36) skrev 2024-04-06 21:33:32 följande:

Jag är 36 år gammal och trodde också jag hade drabbats av det, min mens har strulat en del senaste åren (efter jag fick mitt tredje barn för 2 år sen) och nu i början på året var den ca 2 månader sen.

Var hos gyn men de sa att det antagligen berodde på amning (ammar fortfarande , mest kvällar / nätter). 
    Jag gick ju inte vidare med några prover eller så eftersom mensen kom till slut .. så vet ju fortfarande inte helt säkert men läkaren sa att jag borde ta sköldkörtel-prover (hade hypotyreos när jag var gravid).

Men jag vet ju egentligen inte helt säkert att det inte är förklimakterie eftersom jag inte tog några hormonprover , får väl göra det om mensen hoppar över så lång tid igen.

Var det längesen du kollade sköldkörteln? Annars låter ju en del av det du beskriver som symtom på hypotyreos.. trög mage , torr hud , trötthet , utebliven / oregelbunden mens.
    Du kanske skulle få en ?second opinion? från en annan läkare iallafall? Har fler kvinnor i din släkt hamnat i klimakteriet för tidigt? 

Kram och lycka till iallafall! 

https://www.quicktest.se/produkt/klimakterietest/

vet inte hur bra den visar. Men jag fick reda på genom ett test via Alexis som jag betalade för.

• Anonym (Emma)

TS
    Du får tänka igenom om du vill ha HRT. Det fungerar nog bra mot klimakteriebesvär, om man inte har problem att ta östrogen el progestron.(blodproppar exv)  Man kan få ex plåster eller piller. 

I annat fall finns läkemedel att testa på apoteket som innehåller fytoöstrogen och man kan beställa salva med bioidentiskt progestron. Jag har sådant eftersom vi har mycket blodproppar i familj och släkt. Jag har provat ett te med rödklöver som jag tycker hjälper lite mot mina humörsvängningar. Tyvärr inget som fungerat supereffektivt ännu, men bättre än inget. 

Träning är bra hjälp mot nedstämdhet o depression som kan uppstå vid klimakteriet. 

För mig är humörsvängningarna och nedstämdhet det absolut värsta, och då är det bra att lägga till antidepressiva för att kompensera när serotoninet droppar till för låga nivåer. Om det är torra slemhinnor som är jobbigt finns lokalverkande östrogensalva.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-04-06 22:17:53 följande:
    Vad är HRT? 

Jag vill få tillbaka mitt liv. Slippa svettningar, torra slemhinnor och hud, få tillbaka sexlusten, bli jämn i humöret, slippa den här tröttheten och stressen jag fått etc. Borde jag söka mig vidare från vårdcentralen? Vad ska jag be om? 
    Hormon replacement therapy. Du kan få hjälp hos gynekolog om du vill ha det. Det är ex plåster med östrogen och piller med progestron ( gestagen)
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2024-04-06 22:49:35 följande:
    Hormon replacement therapy. Du kan få hjälp hos gynekolog om du vill ha det. Det är ex plåster med östrogen och piller med progestron ( gestagen)
    Glömde skriva
    Om du kan ta det dvs
    Annars kan du prova med apotekets receptfria
  • Anonym (Emma)
    Anonym (60-årig tant) skrev 2024-04-08 05:47:06 följande:

Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.

haha, du beskrev det så himla bra!

Skillnaden för mig är att jag inte förändrades odefinierbart, utan blev en riktig elak och ledsen klimakteriehagga. Ett under att min familj står ut!  Jag kan inte hjälpa det för humöret är värre än under värsta PMS. Det skiftar något otroligt fort dessutom. Nu har jag skaffat SSRI att använda i värsta fall.

Om jag kunnat ta hormoner hade jag inte tvekat. För mig är det nästan skrämmande med personlighetsförändringen, och att man så ofta känner nedstämdhet och att allt är grått och trist. Naturligtvis känner inte alla likadant och lika illa, men tyvärr orsakar bristen på östrogen att serotoninet också sjunker. 

En riktigt bra sida att läsa om varför man får besvär och eventuella hjälpmedel.
    https://www.balansplus.se/klimakteriet/atta-verksamma-amnen-som-balanserar-hormonerna

• Anonym (Emma)

Jag läste bara snabbt igenom och insåg inte att det var ett enda piller. 🙃
    Men sidan förklarade hormonerna väldigt bra åtminstone.

Nåja, jag dricker rödklöverte och upplever att det ger en liten förbättring av humöret. HRT är nog dock det mest effektiva för de som inte har ökad risk för blodproppar.

• Anonym (Emma)

Förlåt att jag trådnappar lite 🤗

Om man slutat få sin mens ( menopaus), kan blödningarna komma igång igen om man använder hormoner? 

Någon som vet? Varit med om det?

• Anonym (Emma)
    Lynx123 skrev 2024-04-11 05:35:25 följande:
    Det kan de, men då ska man genast uppsöka gyn eftersom postmenopausal blödning även kan tyda på underliggande hälsoproblen, tex. polyper i slidan.
    Ok, tack då vet jag!
    Fick en liten blödning trots att jag bara använder bioidentiska hormoner, vet inte om de är orsaken eller inte. Får kolla upp hos gyn. 🙂
  • Anonym (Emma)

Va vänta? Nej, Ts är konstaterat i klimakteriet.

Jag vet vad du talar om gällande insjunkna kinder, man förlorar kollagen och elastin när man åldras, men det borde inte gå så fort? Jag tycker det gått fort nog för mig, och då har förändringen kanske synts över 3-5 år. Innan det syntes det med åren, men det gick mycket saktare!

Önskar jag visste något botemedel, trodde också HRT skulle hjälpa. Jag har själv inte det eftersom jag inte kan ta det. Kollagen i pulver och tablettform verkar inte göra någon större skillnad för min del. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-08-31 08:36:33 följande:
    Jo jag har gått ner i vikt. Men handlar om kanske tre kilo. Men jag är rätt tunn innan också. Och har alltid haft svårt att gå upp i vikt...

Anledningen till att jag reagerar så är att jag vägt mindre förr, pga en sjukdom, och då fanns inte dessa insjunkna kinder. Då var jag liksom bara extra tunn men ansiktet var liksom inte insjunket. Nu är det som att jag har fett som börjat samla sig kring nedre delarna av kinderna. Som nersjunkna hamsterpåsar. Och själva kinderna är liksom insjunkna. Precis som att fettet ramlat ner lite. Så ansiktet fick ju en helt annan form nu som syns från alla håll.

Så om jag går upp i vikt, kommer det sätta sig i mina kinder tro? Hur kan jag gå upp? Jag äter redan mycket. 
    Jag försökte gå upp i vikt, men för mig satt sig fettet ändå inte där. Bara kring magen (vilket är vanligt i klimakteriet) och höfter.

Man kanske behöver gå upp rätt mycket för att det ska sätta sig på kinderna. Du kan ju alltid prova, men tänk på att det ofta blir svårare att gå ner i vikt när man är i klimakteriet, om önskat resultat uteblir.
  • Anonym (Emma)
    Lynx123 skrev 2024-08-31 15:15:44 följande:

Fettet kan omfördela sig vid klimakteriet. Tror dock inte att det är ditt största problem utan snarare ängslan/oro/depression som får dig ayt se minsta ålderstecken som en katastrof. Det kommer bli bättre, jag lovar.

Jag önskar det vore så .men för egen del så har ålderstecknen bara gått fortare. Det är något jag märkt under flera år nu. (5 år) Har alltiid sett c.a 10 åryngre ut innan klimakteriet, men nu har jag verkligen börjat komma ikapp. Jag var 41-42 när det började.

Hur det ligger till för ts del är svårt att sia om. Får hoppas att det bara är rädslan och stressen över att vara i klimakteriet som får henne att inbilla sig. Verkar gå lite väl snabbt.
Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!