Inlägg från: Anonym (60-årig tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (60-årig tant)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Ja det är tidigt, men det förekommer. Om du är rökare så kan det vara en orsak, men troligen hade din mamma och mormor också tidigt klimakterium. Om din mamma är i livet kan du ju fråga henne? Om du vet att det är ärftligt, så kanske det känns bättre, för då är det ju inte ditt eget "fel".

Det är inte bra att äta hormoner en massa år, utan kommer man i klimakteriet i normal ålder (sista mensen brukar komma någonstans vid 50-52), så kan man lika gärna låta naturen ha sin gång. Anser jag, då. Men i och med att du är så ung, så är det förståeligt om du inte vill ha alla förändringarna som kommer med klimakteriet redan nu.

Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.

Så JA jag tycker att du ska ha hormone replacement therapy i några år i alla fall, och om den här läkaren inte vill ge dig det, så får du söka en annan gynekolog. Eller googla och se om din region har en särskild klimakteriemottagning, det kommer mer och mer.

• Anonym (60-årig tant)

Ja det är tidigt, men det förekommer. Om du är rökare så kan det vara en orsak, men troligen hade din mamma och mormor också tidigt klimakterium. Om din mamma är i livet kan du ju fråga henne? Om du vet att det är ärftligt, så kanske det känns bättre, för då är det ju inte ditt eget "fel".

Det är inte bra att äta hormoner en massa år, utan kommer man i klimakteriet i normal ålder (sista mensen brukar komma någonstans vid 50-52), så kan man lika gärna låta naturen ha sin gång. Anser jag, då. Men i och med att du är så ung, så är det förståeligt om du inte vill ha alla förändringarna som kommer med klimakteriet redan nu.

Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.

Så JA jag tycker att du ska ha hormone replacement therapy i några år i alla fall, och om den här läkaren inte vill ge dig det, så får du söka en annan gynekolog. Eller googla och se om din region har en särskild klimakteriemottagning, det kommer mer och mer.

• Anonym (60-årig tant)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 18:58:45 följande:

Haft allt känns det som, torr hud, viktuppgång, svårt att sova, muntorrhet, överaktiv blåsa, kropp som går sönder när jag tränar, mycket huvudvärk, rynkor kom fort är det jag kommer på nu bara så där.
    Blir 50 i år och tar inte östrogen sen det tog slut på apoteken i november.

Det är inte klokt att det har blivit så i Sverige, att det som avgör om man ska få en medicinering är om det finns på apoteken!  Förvånad
  • Anonym (60-årig tant)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-04-08 08:39:18 följande:
    Ja då vill jag nog ha hormonerna... Men får jag tillbaka det jag förlorat hittills? Liksom få tillbaka fukten i kroppen, fett mer på rätt ställe igen etc..? Slank är jag redan innan. Märkt att jag gått ner i vikt på senaste dessutom. Mamma var tidig tydligen. Men inte lika tidig som jag. 

Och är det slut på apoteken...?! Hur får man tag på sakerna då?? 
    Jag hittade det här, så det är möjligt att det går att "få tillbaka":

www.genesislifestylemedicine.com/blog/can-hormone-replacement-therapy-make-you-look-younger/

Restoring estrogen levels won't stop aging, but it can delay or reverse the signs of aging we often associate with aging, helping you maintain smooth, supple, wrinkle-free skin. While Hormone Replacement Therapy is not a miracle cure for aging, it can play a significant role in helping you look and feel younger.
  • Anonym (60-årig tant)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-04-10 12:52:33 följande:

Värdena visar typ klimakterie fortfarande... Läkaren tror inte att man kan få igång nåt mer men skriver ut Provera att ta 10 dagar för att se om det kommer en blödning sen. Sedan får jag östrogen och remiss till klinik där de ska kolla äggstockar etc med ultraljud. Vet inte vad de kan se men det känns nervöst. Kan det vara något farligt? 

Det är inte farligt, de ska bara kolla om det finns några ägg kvar. Det finns det troligen inte. Det är nämligen så att först tar äggen slut, och sedan "märker" kroppen det när det inte lossas några ägg när signalen för det kommer från hypofysen, och då ändras hormonbalansen och sedan är klimakteriet ett faktum. Det är förenklat en loop med hormoner/signalsubstanser mellan hypfysen och könskörtlarna och tillbaka till hypofysen igen som går runt, runt under kvinnans fertila period, och den bryts när det inte längre finns några ägg att lossa. Sedan är man tant! Glad (Fast lite tidigt i ditt fall då, beklagar det.)
  • Anonym (60-årig tant)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-04-10 16:03:34 följande:
    Aha. Ja läkaren förklarade något om att värdet för en viss markör låg typ "att hjärnan är inställd på ägglossning men inget händer i kroppen". Eller om det var tvärtom, minns inte...

Men då när de kollar det, och eventuellt säger att äggen är slut, då är det ett faktum att det inte bara var en hormonell obalans? För det har ju inte läkaren sagt rakt ut, utan mer att han tror inte det iom värdena. Och att det "mest troligt" inte går att få igång igen.

Jag själv är i ett limbo nu, behöver få veta för att kunna jobba på acceptansen typ. Och sen om slemhinnorna etc börjar må bättre och förhoppningsvis att sexlusten återkommer tids nog, så kanske man inte behöver vara så noga med skydd..? Eller kan det helt plötsligt finnas ett eftersläntrande ägg någon gång? För om jag nu tar Provera då får jag ju, som jag förstått det, blödningar sen. Hur ska jag veta om det var riktig mens någon gång eller bara pga proveran..? 
    Du har fattat rätt.

Alltså, är äggen slut så är de slut. Då finns det inget som går att dra igång mer, eftersom loopen jag skrev om förut kräver ägglossning. Och har du inga ägg så kan du inte bli gravid. Loopen har ju även upphört, så även om det skulle gömma sig ett ägg någonstans (vilket jag ser som omöjligt), så finns det inte längre några hormoner som drar igång ägglossningen. 

Om det är "riktig" mens eller inte kan man egentligen aldrig veta med ledning av hur blödningen ser ut, eftersom även "riktig" mens kan vara mer eller mindre riklig. Men som sagt: har du inga ägg kvar så är dina "riktiga" menscykler ett passerat kapitel. Alltså ingen mer "riktig" mens.

Men jag tycker att du ska ställa alla dina frågor till din gynekolog, för säkerhets skull!
Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!