Tidigt klimakterium? Hjälp!
Hej!
Jag är inte i exakt samma sits som du men har samma symtom. Äter gestagen pga endometrios och har pga flera år på det fått klimakteriesymtom. Är 40.
Har precis fått börja med en östrogenspray som heter lenzetto. Spray gör att man inte riskerar blodpropp sa min läkare. Fungerar mkt bra.
En bra östrogenkeäm att ha där nere med låg dos östrogen är blissel. Den behöver man dock ha recept för att ha. Estrokad vaginalpiller innehåller samma men är receptfritt. Den hjälpte mig mycket innan jag fick östrogenspray.
Det jag tänker är att du behöver gå till en riktig gynekolog. Vårdcentralen gör väldigt lite när man är ung och får sådana här problem.
Det finns alltid risker med hormoner,bla en något ökad cancerrisk efter kanske fem år. Men risken för benskörhet, hjärtproblem med mera ökar också när man är i klimakteriet.
Hur eller hur så behöver du ju hjälp så att du kan få livskvalitet igen! Jag är förvånad över att du inte fått någon remiss från din vc till en gynekolog men du kan ju alltid ringa gyn på närmaste sjukhus på egen hand. I värsta fall får du skriva en egenremiss men det är inte så avancerat det heller.
Lycka till ❤️