• Anonym (Chockad)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Hej, jag är nyligen fyllda 37 år och sedan ett år tillbaka har min mens hoppat över typ varannan månad och jag har då haft svettningar och sådant. Jag sökte hjälp några månader senare och fick lämna prover på sköldkörteln och hormoner men de visade inget. Då hade jag dock en månad som var "normal" utan svettningar och mensen kom som den skulle. Jag fick en tid till psykolog istället. Dock fortsatte detta och nu lämnade jag nya prover, min mens har hoppat över två perioder på raken och doktorn ringer och säger att jag är i klimakteriet! Jag får en total chock! Frågar honom om det inte bara är någon hormonell obalans eller rubbning och han säger att nej, det ser ut att vara klimakteriet nu. Frågar om det inte ska finnas ett "förklimakterium" innan och får få till svar att det nog var det jag haft under året... Kan klimakteriet komma så direkt?? Jag frågar om jag inte kan få fler barn och allt sånt (har två som tur är men ändå...) och han svarar att nej som det ser ut så går det inte. Doktorn föreslår nya prover för säkerhets skull och sedan hormoner för att blöda ut eventuella rester (?). Och att man egentligen inte behöver så mycket annat. 

Jag har torra slemhinnor har jag kommit fram till nyligen. Jag kollade även igår där nere och de inre blygdläpparna ser tunnare ut, lite som efter att man fått barn. Jag har torr hud, jag har liksom fått mindre hull i ansiktet på senaste, mer stressad och deprimerad, noll sexlust sen minst ett år tillbaka, magen är trög, sover sämre och är trött och enorma värmevallningar på det. Detta måste jag väl kunna få hjälp för?? Jag har förstått det som att jag borde kunna ta östrogen i någon form men sen vet jag inte mer. Snälla hjälp mig att reda ut vad jag ska kräva av doktorn! :(

Är i total chock nu. :(
  • Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!
  • Lynx123

Det är ok. Händer många. Var försiktig med hormonerna och håll dig fysiskt aktiv.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Emma) skrev 2024-04-06 22:49:35 följande:
    Hormon replacement therapy. Du kan få hjälp hos gynekolog om du vill ha det. Det är ex plåster med östrogen och piller med progestron ( gestagen)
    Måste jag till gyn? Vi har ingen på min vårdcentral, min doktor hade bara kontakt med en men jag har inte träffad denne. 
  • Anonym (Chockad)
    Lynx123 skrev 2024-04-06 23:22:51 följande:

Det är ok. Händer många. Var försiktig med hormonerna och håll dig fysiskt aktiv.

Händer det många i denna ålder..? Måste ju vara alldeles för tidigt? 

Varför ska jag vara försiktig med hormoner om de gör att mina besvär försvinner? Jag har aldrig tagit något preventivmedel så jag vet inte hur jag mår med hormoner men om mina nivåer är låga så bör jag väl må mer normalt med behandling? Det kan ju inte vara bra att må såhär. Och vid denna ålder dessutom. 
  • Anonym (Behandling)

Hej! 
    Det finns lågdostabletter med estradiol och noresisteronacetat. Det är typ östrogen och gestagen i låga doser. Det lindrar/tar bort klimakteriesymptomen och förebygger benskörhet. När man är så ung som du och kommer i ett tidigt klimakterium så sker det ofta ganska plötsligt och därmed får man kraftiga symptom. Östrogenet som skyddar mot benskörhet slutar ju produceras ganska abrupt och ca 15 år förtidigt. Sen finns det även möjliga biverkningar som det är viktigt att en gynekolog går igenom med dig. Men överväg tabletter. Jag önskar jag visste detta när samma sak hände mig. Då hade jag sluppit fyra jobbiga år och benskörhet.

• Björkenli

Fy vad tufft!! Förstår att det känns jobbigt. 
    Man vill ju inte att klimakteriet ska komma i förtid. 
    Det kan komma tidigt hos vissa kan det det är något fel, det är bara tidigare än hos de flesta. 
    Huvudsaken är ändå att du har 2 barn! Tänk om du hade väntat med det och kom i klimakteriet nu vid 37 liksom. 

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Behandling) skrev 2024-04-07 00:44:02 följande:

Hej! 
    Det finns lågdostabletter med estradiol och noresisteronacetat. Det är typ östrogen och gestagen i låga doser. Det lindrar/tar bort klimakteriesymptomen och förebygger benskörhet. När man är så ung som du och kommer i ett tidigt klimakterium så sker det ofta ganska plötsligt och därmed får man kraftiga symptom. Östrogenet som skyddar mot benskörhet slutar ju produceras ganska abrupt och ca 15 år förtidigt. Sen finns det även möjliga biverkningar som det är viktigt att en gynekolog går igenom med dig. Men överväg tabletter. Jag önskar jag visste detta när samma sak hände mig. Då hade jag sluppit fyra jobbiga år och benskörhet.

Jag tar vad som helst nu känns det som. 

Men hur var det för dig? Och benskörhet, är det nåt man får dras med?? 
  • Anonym (Chockad)
    Björkenli skrev 2024-04-07 00:56:17 följande:

Fy vad tufft!! Förstår att det känns jobbigt. 
    Man vill ju inte att klimakteriet ska komma i förtid. 
    Det kan komma tidigt hos vissa kan det det är något fel, det är bara tidigare än hos de flesta. 
    Huvudsaken är ändå att du har 2 barn! Tänk om du hade väntat med det och kom i klimakteriet nu vid 37 liksom. 

Jo jag är evigt tacksam att jag inte väntat med barn, tvåbarnsmamma vid 30 var jag men tanken på fler fanns/finns än. Hade helst velat kunna bestämma själv, även om vetskapen att det blir svårare att få ju äldre jag blir. Men nu så är det typ omöjligt? Helt abrupt liksom. Slut. Omöjligt. 
  • Lynx123
    Anonym (Chockad) skrev 2024-04-06 23:49:46 följande:
    Händer det många i denna ålder..? Måste ju vara alldeles för tidigt? 

Varför ska jag vara försiktig med hormoner om de gör att mina besvär försvinner? Jag har aldrig tagit något preventivmedel så jag vet inte hur jag mår med hormoner men om mina nivåer är låga så bör jag väl må mer normalt med behandling? Det kan ju inte vara bra att må såhär. Och vid denna ålder dessutom. 
    Jag tror att det drabbar typ 5% av alla kvinnor, vilket är rätt avsevärt. Anledningen till att du ska vara försiktig med HRT är biverklningarna. Läs på ordentligt på FASS.

Fysisk aktivitet funkar väldigt bra för de flesta - själv sprang och styrketränade jag mycket genom klimakteriet och hade väldigt få känningar. Det finns också bra grupper på tex FB där man kan utbyta erfarenheter. 
  • Björkenli

Jo jag fattar att det är en chock.

Jag började kolla upp min fertilitet för att jag ville skaffa barn på egenhand och fick höra att min äggreserv var ovanligt låg för åldern och så fort jag nämnde att kanske cyklerna va kortare än innan sa de att det ev kunde vara preklimakteriet. Tror dock inte alls det hade tagit lika hårt om jag redan hade barn. Fattar att det är en chock men försök fokusera på att du har två fantastiska barn och vilken tur att du inte väntat. 

Hoppas du får bra hjälp med symptomen! Jag tror också på träning och bra kost. Hela råvaror, mycket grönsaker, inga mjölkprodukter. Kan säkert hjälpa att hitta en tråd med andra i samma situation som är yngre. Alltid lättare att inte känna sig ensam. 

• Anonym (Också tidig)

Jag började få de första symptomen på klimakteriet när jag var runt 37. Det första jag märkte var att jag var varmare på nätterna. Jag har alltid varit ganska frusen av mig, men då började jag kunna sova utan att ha täcke på hela kroppen. Inte långt efter det började jag få problem med muntorrhet och torra slemhinnor i underlivet. Det var ungefär då som jag fattade att det nog måste vara förklimakteriet. Något år senare började också mensen krångla, den blev oregelbunden, och jag har alltid haft väldigt regelbunden mens. Först kom den lite längre isär, sedan tätare, och jag blödde sådana mängder att jag fick så lågt Hb så att min läkare gav mig järn intravenöst.

Nu, när jag är 45, har jag fortfarande mens, men oftast långt emellan, och oftast även små mängder. Jag har torra slemhinnor, men det är hanterbart utan hormoner, och jag har vallningar främst på nätterna, men jag tycker inte att jag direkt lider av det. Jag har mycket torrare hud numera, och måste smörja in mig ordentligt på vintrarna för att inte få eksem.

Min mamma var också relativt tidigt i klimakteriet, hon var 40, men hon hade ordentliga besvär, och det har jag sluppit. Än så länge. Min mormor, däremot, var över 50.

Jag märker tydligt att huden över hela kroppen blivit mindre spänstig och skörare, rynkorna börjar komma och jag har fått en annan kroppsform. Jag är inte tjock egentligen, men fettet sitter annorlunda. Jag tycker också att mitt hår blivit tunnare och torrare, och jag kan inte ha det lika långt som det var när jag var yngre.

Jag är tacksam för att jag började med barn i tid. Tänk om jag hade väntat till 35+, risken att jag inte hade fått några barn alls hade nog varit stor då.

Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!