Tidigt klimakterium? Hjälp!
Väldigt tråkigt och jobbigt ts. Jag var tidig och har tagit östrogen i många för både besvären och för att förhindra benskörhet.
Haft och hr många besvär av klimakteriet så jag förstår dig.
Väldigt tråkigt och jobbigt ts. Jag var tidig och har tagit östrogen i många för både besvären och för att förhindra benskörhet.
Haft och hr många besvär av klimakteriet så jag förstår dig.
Det är väl ingenting att oja sig över? Gå vidare i livet att njut av att du åtminstone har barn.
Ja det är tidigt, men det förekommer. Om du är rökare så kan det vara en orsak, men troligen hade din mamma och mormor också tidigt klimakterium. Om din mamma är i livet kan du ju fråga henne? Om du vet att det är ärftligt, så kanske det känns bättre, för då är det ju inte ditt eget "fel".
Det är inte bra att äta hormoner en massa år, utan kommer man i klimakteriet i normal ålder (sista mensen brukar komma någonstans vid 50-52), så kan man lika gärna låta naturen ha sin gång. Anser jag, då. Men i och med att du är så ung, så är det förståeligt om du inte vill ha alla förändringarna som kommer med klimakteriet redan nu.
Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.
Så JA jag tycker att du ska ha hormone replacement therapy i några år i alla fall, och om den här läkaren inte vill ge dig det, så får du söka en annan gynekolog. Eller googla och se om din region har en särskild klimakteriemottagning, det kommer mer och mer.
Tack för alla svar igen. Idag har jag lämnat nya prover för detta. Undrar vad de visar såhär en månad senare...
Men om jag ber om HRT är det då en och samma "cocktail" eller behöver läkaren liksom laborera med olika nivåer? Tänker mest att jag ber om rätt grej...
Värdena visar typ klimakterie fortfarande... Läkaren tror inte att man kan få igång nåt mer men skriver ut Provera att ta 10 dagar för att se om det kommer en blödning sen. Sedan får jag östrogen och remiss till klinik där de ska kolla äggstockar etc med ultraljud. Vet inte vad de kan se men det känns nervöst. Kan det vara något farligt?
Nu har jag tagit Provera i 12 dagar. Och snart bör det alltså komma en blödning. Men när ska jag börja ta Provera igen..? Hur ska jag räkna egentligen? Det står 12 dagar varje månad. Är det inte länge? Har märkt att jag blir lite illamående med dem, så det känns ju inte kul att halva månaden är illamående.
Någon som kan förklara hur jag bör tänka med Proveran, hur ska cyklen se ut egentligen?
Jag tog min första den 12e april. Åt tolv dagar och slutade då 23e april. Ingen blödning än i alla fall men när ska jag börja ta igen..? Jag fattar inte, läkaren skriver en tablett dagligen i 12 dagar varje månad. Det kan väl inte betyda att jag tar nästa kur den 12e maj? Cyklerna blir väl för långa då? Eller spelar det någon roll?
Alltså jag är så ledsen.. På väldigt kort tid har jag liksom åldrats så fruktansvärt mycket. Ansiktet ser insjunket ut. Jag har hittat mina första gråa hår.
Ska det gå så här snabbt?? Jag får ju femanest som ju innehåller östrogen. Jag borde väl inte ha ett insjunket ansikte? Som att det helt tappat elasticitet och fett på ett år.
Någon som har svar?
Genomsnittsåldern för klimakteriet är 50 år, men förklimakteriet kan pågå i många år innan. Att hamna i klimakteriet i din ålder är ovanligt men det händer. Men det går väl att kolla upp hos läkare?
Beklagar verkligen TS. Du tycks ha haft orolig otur här.
Men något som du ändå kan göra själv, för att säkra upp ditt mående en del. Särskilt om du tar HRT, då dessa har en tendens att kunna påverka en del vitaminer och mineraler negativt (dvs, hamnar man lågt inom någon vitamin etc så bidrar det till symtom och dåligt mående i sig).
Kan råda dig att du börjar behandla D vitamin enligt behandlings protokollet som finns i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Detta motverkar också benskörhet. Jag hänvisar till dom, då dom är experter och kan svara på alla dina eventuella frågor. D3 + K2 + Magnesium. I korrekt avvägda doser. Majoriteten av befolkningen ligger lågt i D vitamin, och vi går nu även mot den mörkare delen av året.
Skulle även rekommendera att du går med i gruppen Vitamin B12 Wake Up. Är vanligt att B12 kan få sig en törn av HRT, men även då man är i klimakteriet kan kroppens förmåga att ta upp B12 försämras. För att göra situationen mer strulig så är det så att B12 brist och klimakteriet, kan båda ge upphov till exakt samma typer av symtom. Många tror felaktigt att alla symtom som dom upplever, endast är kopplat till klimakteriet. När så inte är fallet. Denna grupp har admins och moderatorer som är utbildade, och kan hjälpa med tolkning av blodprover och personlig rådgivning.
Båda grupperna är vetenskaps-och evidensbaserade.
Både D vitamin och B12 är starkt sammanlänkade till hormonell balans och fertilitet. Så någon som då hamnat i ett utsatt läge, pga klimakteriet tex? Kan må onödigt dåligt med extra lidande till följd, om dessa två också då samtidigt är låga.
Tänker två saker. Antingen har du gått ner i vikt, vilket ofta ger ett slitet utseende, eller så har du kanske blivit lite fixerad vid det hela, vilket gör att du lägger märke.till saker på ett annat sätt. Att gå omrking och oroa sig brukar också ge ett mer härjat utseende.
Mitt råd är att försöka fokusera på annat i stället. So what om du fått några extra rynkor eller gråa hår - det finns så mycket roligt i livet att det inte spelar någon egentlig roll. Kram
Fettet kan omfördela sig vid klimakteriet. Tror dock inte att det är ditt största problem utan snarare ängslan/oro/depression som får dig ayt se minsta ålderstecken som en katastrof. Det kommer bli bättre, jag lovar.