• Anonym (Chockad)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Hej, jag är nyligen fyllda 37 år och sedan ett år tillbaka har min mens hoppat över typ varannan månad och jag har då haft svettningar och sådant. Jag sökte hjälp några månader senare och fick lämna prover på sköldkörteln och hormoner men de visade inget. Då hade jag dock en månad som var "normal" utan svettningar och mensen kom som den skulle. Jag fick en tid till psykolog istället. Dock fortsatte detta och nu lämnade jag nya prover, min mens har hoppat över två perioder på raken och doktorn ringer och säger att jag är i klimakteriet! Jag får en total chock! Frågar honom om det inte bara är någon hormonell obalans eller rubbning och han säger att nej, det ser ut att vara klimakteriet nu. Frågar om det inte ska finnas ett "förklimakterium" innan och får få till svar att det nog var det jag haft under året... Kan klimakteriet komma så direkt?? Jag frågar om jag inte kan få fler barn och allt sånt (har två som tur är men ändå...) och han svarar att nej som det ser ut så går det inte. Doktorn föreslår nya prover för säkerhets skull och sedan hormoner för att blöda ut eventuella rester (?). Och att man egentligen inte behöver så mycket annat. 

Jag har torra slemhinnor har jag kommit fram till nyligen. Jag kollade även igår där nere och de inre blygdläpparna ser tunnare ut, lite som efter att man fått barn. Jag har torr hud, jag har liksom fått mindre hull i ansiktet på senaste, mer stressad och deprimerad, noll sexlust sen minst ett år tillbaka, magen är trög, sover sämre och är trött och enorma värmevallningar på det. Detta måste jag väl kunna få hjälp för?? Jag har förstått det som att jag borde kunna ta östrogen i någon form men sen vet jag inte mer. Snälla hjälp mig att reda ut vad jag ska kräva av doktorn! :(

Är i total chock nu. :(
  • Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!
  • Anonym (Chockad)

Tack alla för svar! 

Jag har en ledsjukdom som redan försvårar fysisk aktivitet. Nu är jag rädd att kroppen kommer paja totalt. :(

Jag går hos psykolog fortfarande efter att läkaren ordinerade det första svängen få proverna var normala. Han trodde det bara var stress men jag kände inte igen detta från vanlig stress och tycker bara det är slöseri med tid. Är det dumt att sluta gå dit tro? Jag tycker inte att det hjälper...

Jag mår verkligen jättedåligt över detta, mer nu när jag fick beskedet. Jag kopplar liksom ihop alla symptom nu och fattar att det här har ju pågått länge! Humörmässigt har jag dalat under de senaste åren. Sexlusten likaså. Stress och oro har ökat. Jag ältar massor och sånt. Trög i hjärnan. Inte handlingskraftig längre. Hår och hud har genomgått någon förändring redan tidigare men inte riktigt fattat det (jag ser väldigt mycket yngre ut än jag är, fortfarande så men ser tydligare att huden börjar förlora sin spänst liksom, så det har varit svårt att liksom fatta det tidigare). 

Jag får gråtattacker nu efter detta besked. Smyger undan så barnen inte ser. Fattar inte hur jag ska kunna orka jobba imorgon när det redan tagit emot tidigare också. Söndagsångest delux har jag haft länge men nu... Så tungt med de extrema svettningarna som kan komma en gång i halvtimmen minst när det är som värst. Tappar ord, glömmer vad jag tänker på etc. Vill bara gömma mig. Detta har pågått länge. Fyfan. Jag vill bara ha hjälp. :(

• Björkenli

Det är nog inte så att allt du beskriver kommer från prellimakteriet/klimakteriet... 
    Låter som att det finns en del annat som påverkar (det du skriver om stress, ångest osv menar jag).

• Anonym (Chockad)
    Björkenli skrev 2024-04-07 17:44:04 följande:

Det är nog inte så att allt du beskriver kommer från prellimakteriet/klimakteriet... 
    Låter som att det finns en del annat som påverkar (det du skriver om stress, ångest osv menar jag).

Läste att det är vanligt att klimakteriebesvär förväxlas med utmattningssyndrom. Många kvinnor sjukskrivs på felaktiga grunder. 
  • Anonym (A)

Väldigt tråkigt och jobbigt ts. Jag var tidig och har tagit östrogen i många för både besvären och för att förhindra benskörhet.
    Haft och hr många besvär av klimakteriet så jag förstår dig.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 18:46:51 följande:

Väldigt tråkigt och jobbigt ts. Jag var tidig och har tagit östrogen i många för både besvären och för att förhindra benskörhet.
    Haft och hr många besvär av klimakteriet så jag förstår dig.

Vilka besvär har du kvar trots behandling? 
  • Anonym (klimakterieförnekare)

Jobbigt läge förstås, men det finns många preparat att testa och mycket info på nätet.

Lyssna på Klimakteriepodden - stark genom klimakteriet så förstår du bättre vad som sker och vad det finns för möjligheter att lindra besvär. Sen finns fb-gruppen Klimakteriekärringar där kvinnor delar med sig av vad som funkat för dem.

Innan man börjar med systempåverkande HRT så finns det t.ex. Ovestrin kräm som stärker slemhinnan lokalt i slidan. Jag fick även rekommenderat hormonspiral och för mig som är en "torris" så har min hud blivit mycket bättre med lite mer fett och även mina problem med histamin minskade (= rödflammig och klådig av mat med mera).

För någon annan kan samma val bli en försämring. Det beror på vad startläget är och vilken av hormonerna östrogen/progesteron som är mest ur balans.

• Anonym (A)

Haft allt känns det som, torr hud, viktuppgång, svårt att sova, muntorrhet, överaktiv blåsa, kropp som går sönder när jag tränar, mycket huvudvärk, rynkor kom fort är det jag kommer på nu bara så där.
    Blir 50 i år och tar inte östrogen sen det tog slut på apoteken i november.

• Anonym (36)
    Anonym (Emma) skrev 2024-04-06 21:53:22 följande:

https://www.quicktest.se/produkt/klimakterietest/

vet inte hur bra den visar. Men jag fick reda på genom ett test via Alexis som jag betalade för.

Tack för svaret! Kanske skulle göra det.. Men kan det inte bli fel om man gör det när man ammar? Det påverkar ju hormonerna .. Läste nånstans att när man helammar så är östrogen lika lågt som i klimakteriet eller nästan iallafall. Nu helammar jag ju såklart inte eftersom mitt yngsta barn är 2 år gammal men han gillar tutte så det blir en del fortfarande .. ska försöka sluta innan han är 3 iallafall, kanske när han blir 2,5
  • Anonym (60-årig tant)

Ja det är tidigt, men det förekommer. Om du är rökare så kan det vara en orsak, men troligen hade din mamma och mormor också tidigt klimakterium. Om din mamma är i livet kan du ju fråga henne? Om du vet att det är ärftligt, så kanske det känns bättre, för då är det ju inte ditt eget "fel".

Det är inte bra att äta hormoner en massa år, utan kommer man i klimakteriet i normal ålder (sista mensen brukar komma någonstans vid 50-52), så kan man lika gärna låta naturen ha sin gång. Anser jag, då. Men i och med att du är så ung, så är det förståeligt om du inte vill ha alla förändringarna som kommer med klimakteriet redan nu.

Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.

Så JA jag tycker att du ska ha hormone replacement therapy i några år i alla fall, och om den här läkaren inte vill ge dig det, så får du söka en annan gynekolog. Eller googla och se om din region har en särskild klimakteriemottagning, det kommer mer och mer.

• Anonym (60-årig tant)

Ja det är tidigt, men det förekommer. Om du är rökare så kan det vara en orsak, men troligen hade din mamma och mormor också tidigt klimakterium. Om din mamma är i livet kan du ju fråga henne? Om du vet att det är ärftligt, så kanske det känns bättre, för då är det ju inte ditt eget "fel".

Det är inte bra att äta hormoner en massa år, utan kommer man i klimakteriet i normal ålder (sista mensen brukar komma någonstans vid 50-52), så kan man lika gärna låta naturen ha sin gång. Anser jag, då. Men i och med att du är så ung, så är det förståeligt om du inte vill ha alla förändringarna som kommer med klimakteriet redan nu.

Det som händer är ju, att man på ett par, tre år åldras väldigt mycket i ett svep. Man blir tantig: tantfigur i stället för timglasfigur, man blir antingen tjock eller mager (och i så fall "skinntorrt" mager, benskörhetsmager - inte slank som när en ung kvinna går ner i vikt), torrare hy vilket även ger rynkor, hår i ansiktet där det inte ska vara samtidigt som det tunnas ut på blygden (och under armarna men det kanske man inte sörjer)... och även något odefinierbart som förändras i psyket och sättet, som andra lägger märke till. På samma sätt som när man kastrerat en honkatt. Man blir osynlig för männen.

Så JA jag tycker att du ska ha hormone replacement therapy i några år i alla fall, och om den här läkaren inte vill ge dig det, så får du söka en annan gynekolog. Eller googla och se om din region har en särskild klimakteriemottagning, det kommer mer och mer.

Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!