• Anonym (Chockad)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Hej, jag är nyligen fyllda 37 år och sedan ett år tillbaka har min mens hoppat över typ varannan månad och jag har då haft svettningar och sådant. Jag sökte hjälp några månader senare och fick lämna prover på sköldkörteln och hormoner men de visade inget. Då hade jag dock en månad som var "normal" utan svettningar och mensen kom som den skulle. Jag fick en tid till psykolog istället. Dock fortsatte detta och nu lämnade jag nya prover, min mens har hoppat över två perioder på raken och doktorn ringer och säger att jag är i klimakteriet! Jag får en total chock! Frågar honom om det inte bara är någon hormonell obalans eller rubbning och han säger att nej, det ser ut att vara klimakteriet nu. Frågar om det inte ska finnas ett "förklimakterium" innan och får få till svar att det nog var det jag haft under året... Kan klimakteriet komma så direkt?? Jag frågar om jag inte kan få fler barn och allt sånt (har två som tur är men ändå...) och han svarar att nej som det ser ut så går det inte. Doktorn föreslår nya prover för säkerhets skull och sedan hormoner för att blöda ut eventuella rester (?). Och att man egentligen inte behöver så mycket annat. 

Jag har torra slemhinnor har jag kommit fram till nyligen. Jag kollade även igår där nere och de inre blygdläpparna ser tunnare ut, lite som efter att man fått barn. Jag har torr hud, jag har liksom fått mindre hull i ansiktet på senaste, mer stressad och deprimerad, noll sexlust sen minst ett år tillbaka, magen är trög, sover sämre och är trött och enorma värmevallningar på det. Detta måste jag väl kunna få hjälp för?? Jag har förstått det som att jag borde kunna ta östrogen i någon form men sen vet jag inte mer. Snälla hjälp mig att reda ut vad jag ska kräva av doktorn! :(

Är i total chock nu. :(
  • Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!
  • Anonym (Chockad)

Någon som kan förklara hur jag bör tänka med Proveran, hur ska cyklen se ut egentligen? 

Jag tog min första den 12e april. Åt tolv dagar och slutade då 23e april. Ingen blödning än i alla fall men när ska jag börja ta igen..? Jag fattar inte, läkaren skriver en tablett dagligen i 12 dagar varje månad. Det kan väl inte betyda att jag tar nästa kur den 12e maj? Cyklerna blir väl för långa då? Eller spelar det någon roll?

• Anonym (Chockad)

Alltså jag är så ledsen.. På väldigt kort tid har jag liksom åldrats så fruktansvärt mycket. Ansiktet ser insjunket ut. Jag har hittat mina första gråa hår.

Ska det gå så här snabbt?? Jag får ju femanest som ju innehåller östrogen. Jag borde väl inte ha ett insjunket ansikte? Som att det helt tappat elasticitet och fett på ett år. 

Någon som har svar? 

• Anonym (50+)

Genomsnittsåldern för klimakteriet är 50 år, men förklimakteriet kan pågå i många år innan. Att hamna i klimakteriet i din ålder är ovanligt men det händer. Men det går väl att kolla upp hos läkare? 

• Anonym (Kramar)

Beklagar verkligen TS. Du tycks ha haft orolig otur här. 

Men något som du ändå kan göra själv, för att säkra upp ditt mående en del. Särskilt om du tar HRT, då dessa har en tendens att kunna påverka en del vitaminer och mineraler negativt (dvs, hamnar man lågt inom någon vitamin etc så bidrar det till symtom och dåligt mående i sig). 

Kan råda dig att du börjar behandla D vitamin enligt behandlings protokollet som finns i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Detta motverkar också benskörhet. Jag hänvisar till dom, då dom är experter och kan svara på alla dina eventuella frågor. D3 + K2 + Magnesium. I korrekt avvägda doser. Majoriteten av befolkningen ligger lågt i D vitamin, och vi går nu även mot den mörkare delen av året. 

Skulle även rekommendera att du går med i gruppen Vitamin B12 Wake Up. Är vanligt att B12 kan få sig en törn av HRT, men även då man är i klimakteriet kan kroppens förmåga att ta upp B12 försämras. För att göra situationen mer strulig så är det så att B12 brist och klimakteriet, kan båda ge upphov till exakt samma typer av symtom. Många tror felaktigt att alla symtom som dom upplever, endast är kopplat till klimakteriet. När så inte är fallet. Denna grupp har admins och moderatorer som är utbildade, och kan hjälpa med tolkning av blodprover och personlig rådgivning. 

Båda grupperna är vetenskaps-och evidensbaserade. 

Både D vitamin och B12 är starkt sammanlänkade till hormonell balans och fertilitet. Så någon som då hamnat i ett utsatt läge, pga klimakteriet tex? Kan må onödigt dåligt med extra lidande till följd, om dessa två också då samtidigt är låga. 

• Anonym (Chockad)
    Anonym (50+) skrev 2024-08-30 20:37:07 följande:

Genomsnittsåldern för klimakteriet är 50 år, men förklimakteriet kan pågå i många år innan. Att hamna i klimakteriet i din ålder är ovanligt men det händer. Men det går väl att kolla upp hos läkare? 

Jo men jag är i klimakteriet. Det är konstaterat. Men ska inte mina hormonmediciner liksom fejka tillbaka ålderstecken som hudförändringar etc? För p-piller kan ju exempelvis förändra brösten etc till fylligare och sådär.

Under sommaren blev mina bröst plötsligt mer spänstigare och jag tänkte att det då var nåt tecken på att resten av kroppen också skulle få känna sig lite ungdomligare typ. Exempelvis lite fylligare ansikte igen. Men sen slutade det och brösten blev som innan igen. Typ hängiga. Men jag struntar i hur mina bröst ser ut som så, de har varit plattare sen många år, men jag var inte beredd på att ansiktet skulle tappa fett och bli saggigt så här snabbt! 
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Kramar) skrev 2024-08-30 20:42:06 följande:

Beklagar verkligen TS. Du tycks ha haft orolig otur här. 

Men något som du ändå kan göra själv, för att säkra upp ditt mående en del. Särskilt om du tar HRT, då dessa har en tendens att kunna påverka en del vitaminer och mineraler negativt (dvs, hamnar man lågt inom någon vitamin etc så bidrar det till symtom och dåligt mående i sig). 

Kan råda dig att du börjar behandla D vitamin enligt behandlings protokollet som finns i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Detta motverkar också benskörhet. Jag hänvisar till dom, då dom är experter och kan svara på alla dina eventuella frågor. D3 + K2 + Magnesium. I korrekt avvägda doser. Majoriteten av befolkningen ligger lågt i D vitamin, och vi går nu även mot den mörkare delen av året. 

Skulle även rekommendera att du går med i gruppen Vitamin B12 Wake Up. Är vanligt att B12 kan få sig en törn av HRT, men även då man är i klimakteriet kan kroppens förmåga att ta upp B12 försämras. För att göra situationen mer strulig så är det så att B12 brist och klimakteriet, kan båda ge upphov till exakt samma typer av symtom. Många tror felaktigt att alla symtom som dom upplever, endast är kopplat till klimakteriet. När så inte är fallet. Denna grupp har admins och moderatorer som är utbildade, och kan hjälpa med tolkning av blodprover och personlig rådgivning. 

Båda grupperna är vetenskaps-och evidensbaserade. 

Både D vitamin och B12 är starkt sammanlänkade till hormonell balans och fertilitet. Så någon som då hamnat i ett utsatt läge, pga klimakteriet tex? Kan må onödigt dåligt med extra lidande till följd, om dessa två också då samtidigt är låga. 

Jag känner inte att mitt mående som så är dåligt. Jag mår bättre med medicin nu. Men de synliga i ansiktet gör mig otroligt ledsen. 

Till och med någon kollega påpekade det. Typ att jag såg sliten ut och blivit tunnare. Sånt sätter griller i huvudet och ansiktet kan jag ju inte dölja... 
  • Fröken I

Hej! 
    Jag är inte i exakt samma sits som du men har samma symtom. Äter gestagen pga endometrios och har pga flera år på det fått klimakteriesymtom. Är 40. 
    Har precis fått börja med en östrogenspray som heter lenzetto. Spray gör att man inte riskerar blodpropp sa min läkare. Fungerar mkt bra. 
    En bra östrogenkeäm att ha där nere med låg dos östrogen är blissel. Den behöver man dock ha recept för att ha. Estrokad vaginalpiller innehåller samma men är receptfritt. Den hjälpte mig mycket innan jag fick östrogenspray. 

Det jag tänker är att du behöver gå till en riktig gynekolog. Vårdcentralen gör väldigt lite när man är ung och får sådana här problem. 

Det finns alltid risker med hormoner,bla en något ökad cancerrisk efter kanske fem år. Men risken för benskörhet, hjärtproblem med mera ökar också när man är i klimakteriet. 

Hur eller hur så behöver du ju hjälp så att du kan få livskvalitet igen! Jag är förvånad över att du inte fått någon remiss från din vc till en gynekolog men du kan ju alltid ringa gyn på närmaste sjukhus på egen hand. I värsta fall får du skriva en egenremiss men det är inte så avancerat det heller. 

Lycka till ❤️

• Anonym (stress?)

Jag har inte läst hela tråden men kan det inte vara stress också då som gör att mensen inte kommer? 

En gyn sa en gång till mig att det är svårt att ta prover och se hormonnivåer, att de inte är pålitliga? Vad för prover fick du ta för att komma fram till att du är i klamakteriet?

Jag har dålig koll på förklimakteriet och klimakteriet. Vad är skillnaden? Är mensen helt borta i klimakteriet medan förklimakteriet kan man ha det ibland? Eller hur vet man ens skillnaden?¨

Min mens har strulat i många år nu sen min mamma fick en hemsk sjukdom och gick bort fem år sen. Jag tror stressen det innebar för mig rubbade helt min mens och den har inte återhämtat sig. Tror jag är i förklimakteriet då jag har mens några gånger per år men den verkar komma alltmer sällan. Är 46 nu. 

Menar att andra orsaker nog kan kännas som klimakteriet, eller ge de symtomen.

• Anonym (Ida)

Jag tror mig också vara i förklimakteriet sedan 1,5 år tillbaks. Är 43 nu. Misstänker jag kommer vara det i många år. Känner absolut hur hormonerna svajar.
    Har fått hjärtklappning vid mens och ägglossning, jättetrött, yrsel, lite illamående, kortare menscykler efter att alltid haft regelbunden,  lite nerstämd. 

• Anonym (Emma)

Va vänta? Nej, Ts är konstaterat i klimakteriet.

Jag vet vad du talar om gällande insjunkna kinder, man förlorar kollagen och elastin när man åldras, men det borde inte gå så fort? Jag tycker det gått fort nog för mig, och då har förändringen kanske synts över 3-5 år. Innan det syntes det med åren, men det gick mycket saktare!

Önskar jag visste något botemedel, trodde också HRT skulle hjälpa. Jag har själv inte det eftersom jag inte kan ta det. Kollagen i pulver och tablettform verkar inte göra någon större skillnad för min del. 

Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!