• Anonym (Chockad)

Tidigt klimakterium? Hjälp!

Hej, jag är nyligen fyllda 37 år och sedan ett år tillbaka har min mens hoppat över typ varannan månad och jag har då haft svettningar och sådant. Jag sökte hjälp några månader senare och fick lämna prover på sköldkörteln och hormoner men de visade inget. Då hade jag dock en månad som var "normal" utan svettningar och mensen kom som den skulle. Jag fick en tid till psykolog istället. Dock fortsatte detta och nu lämnade jag nya prover, min mens har hoppat över två perioder på raken och doktorn ringer och säger att jag är i klimakteriet! Jag får en total chock! Frågar honom om det inte bara är någon hormonell obalans eller rubbning och han säger att nej, det ser ut att vara klimakteriet nu. Frågar om det inte ska finnas ett "förklimakterium" innan och får få till svar att det nog var det jag haft under året... Kan klimakteriet komma så direkt?? Jag frågar om jag inte kan få fler barn och allt sånt (har två som tur är men ändå...) och han svarar att nej som det ser ut så går det inte. Doktorn föreslår nya prover för säkerhets skull och sedan hormoner för att blöda ut eventuella rester (?). Och att man egentligen inte behöver så mycket annat. 

Jag har torra slemhinnor har jag kommit fram till nyligen. Jag kollade även igår där nere och de inre blygdläpparna ser tunnare ut, lite som efter att man fått barn. Jag har torr hud, jag har liksom fått mindre hull i ansiktet på senaste, mer stressad och deprimerad, noll sexlust sen minst ett år tillbaka, magen är trög, sover sämre och är trött och enorma värmevallningar på det. Detta måste jag väl kunna få hjälp för?? Jag har förstått det som att jag borde kunna ta östrogen i någon form men sen vet jag inte mer. Snälla hjälp mig att reda ut vad jag ska kräva av doktorn! :(

Är i total chock nu. :(
  • Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!
  • Lynx123

Tänker två saker. Antingen har du gått ner i vikt, vilket ofta ger ett slitet utseende, eller så har du kanske blivit lite fixerad vid det hela, vilket gör att du lägger märke.till saker på ett annat sätt. Att gå omrking och oroa sig brukar också ge ett mer härjat utseende.

Mitt råd är att försöka fokusera på annat i stället. So what om du fått några extra rynkor eller gråa hår - det finns så mycket roligt i livet att det inte spelar någon egentlig roll. Kram

• Anonym (Chockad)
    Lynx123 skrev 2024-08-31 06:43:15 följande:

Tänker två saker. Antingen har du gått ner i vikt, vilket ofta ger ett slitet utseende, eller så har du kanske blivit lite fixerad vid det hela, vilket gör att du lägger märke.till saker på ett annat sätt. Att gå omrking och oroa sig brukar också ge ett mer härjat utseende.

Mitt råd är att försöka fokusera på annat i stället. So what om du fått några extra rynkor eller gråa hår - det finns så mycket roligt i livet att det inte spelar någon egentlig roll. Kram

Jo jag har gått ner i vikt. Men handlar om kanske tre kilo. Men jag är rätt tunn innan också. Och har alltid haft svårt att gå upp i vikt...

Anledningen till att jag reagerar så är att jag vägt mindre förr, pga en sjukdom, och då fanns inte dessa insjunkna kinder. Då var jag liksom bara extra tunn men ansiktet var liksom inte insjunket. Nu är det som att jag har fett som börjat samla sig kring nedre delarna av kinderna. Som nersjunkna hamsterpåsar. Och själva kinderna är liksom insjunkna. Precis som att fettet ramlat ner lite. Så ansiktet fick ju en helt annan form nu som syns från alla håll.

Så om jag går upp i vikt, kommer det sätta sig i mina kinder tro? Hur kan jag gå upp? Jag äter redan mycket. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-08-31 08:36:33 följande:
    Jo jag har gått ner i vikt. Men handlar om kanske tre kilo. Men jag är rätt tunn innan också. Och har alltid haft svårt att gå upp i vikt...

Anledningen till att jag reagerar så är att jag vägt mindre förr, pga en sjukdom, och då fanns inte dessa insjunkna kinder. Då var jag liksom bara extra tunn men ansiktet var liksom inte insjunket. Nu är det som att jag har fett som börjat samla sig kring nedre delarna av kinderna. Som nersjunkna hamsterpåsar. Och själva kinderna är liksom insjunkna. Precis som att fettet ramlat ner lite. Så ansiktet fick ju en helt annan form nu som syns från alla håll.

Så om jag går upp i vikt, kommer det sätta sig i mina kinder tro? Hur kan jag gå upp? Jag äter redan mycket. 
    Jag försökte gå upp i vikt, men för mig satt sig fettet ändå inte där. Bara kring magen (vilket är vanligt i klimakteriet) och höfter.

Man kanske behöver gå upp rätt mycket för att det ska sätta sig på kinderna. Du kan ju alltid prova, men tänk på att det ofta blir svårare att gå ner i vikt när man är i klimakteriet, om önskat resultat uteblir.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Ida) skrev 2024-08-30 23:30:12 följande:

Jag tror mig också vara i förklimakteriet sedan 1,5 år tillbaks. Är 43 nu. Misstänker jag kommer vara det i många år. Känner absolut hur hormonerna svajar.
    Har fått hjärtklappning vid mens och ägglossning, jättetrött, yrsel, lite illamående, kortare menscykler efter att alltid haft regelbunden,  lite nerstämd. 

Jag känner igen mig i din beskrivning. Var nyss hos en läkare som sa att det antagligen är progesterinbrist. Det börjar falla efter 35 och i 40-årsåldern kan det märkas som jobbiga symtom mellan ägglossning och mens. Lite som pms. Även kortare menscykler är ett symtom vilket jag också fått. 

Jag är framförallt tröttare och vid mens blir jag jättetrött i kroppen, får hjärtklappning vid minsta lilla. 

Jag har iaf fått progesterontabletter utskrivet. Hoppas det ska hjälpa. 

• Lynx123

Fettet kan omfördela sig vid klimakteriet. Tror dock inte att det är ditt största problem utan snarare ängslan/oro/depression som får dig ayt se minsta ålderstecken som en katastrof. Det kommer bli bättre, jag lovar.

• Anonym (Emma)
    Lynx123 skrev 2024-08-31 15:15:44 följande:

Fettet kan omfördela sig vid klimakteriet. Tror dock inte att det är ditt största problem utan snarare ängslan/oro/depression som får dig ayt se minsta ålderstecken som en katastrof. Det kommer bli bättre, jag lovar.

Jag önskar det vore så .men för egen del så har ålderstecknen bara gått fortare. Det är något jag märkt under flera år nu. (5 år) Har alltiid sett c.a 10 åryngre ut innan klimakteriet, men nu har jag verkligen börjat komma ikapp. Jag var 41-42 när det började.

Hur det ligger till för ts del är svårt att sia om. Får hoppas att det bara är rädslan och stressen över att vara i klimakteriet som får henne att inbilla sig. Verkar gå lite väl snabbt.
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Emma) skrev 2024-08-31 11:32:06 följande:
    Jag försökte gå upp i vikt, men för mig satt sig fettet ändå inte där. Bara kring magen (vilket är vanligt i klimakteriet) och höfter.

Man kanske behöver gå upp rätt mycket för att det ska sätta sig på kinderna. Du kan ju alltid prova, men tänk på att det ofta blir svårare att gå ner i vikt när man är i klimakteriet, om önskat resultat uteblir.
    Ja det är det jag tänker. Alltså jag går ju ner i vikt nu också, tänker att det vore konstigt om jag helt plötsligt skulle ha svårt att gå ner om jag alltid haft jätteproblem med att gå upp..?

Tänker dock att det kommer bli skitjobbigt att gå upp mycket. Jag förstår inte hur jag ska lyckas med det. 
  • Anonym (Chockad)
    Lynx123 skrev 2024-08-31 15:15:44 följande:

Jo jag är ju ängslig kring detta. Men det är mest för att jag sett det så tydligt. Det var ju innan jag ens förstod att det var klimakteriet det handlade om. Det är väl bara halvåret sedan jag fick bekräftat. Jag som alltid har sett ut som nästintill en minderårig. 
  • Anonym (50+)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-08-31 08:36:33 följande:

Så du har fått bekräftat av läkare eller gynekolog att du är i klimakteriet efter undersökning/tester? Då måste jag ha läst slarvigt för jag förstod det som om du frågade om du kunde vara i klimakteriet pga dina symptom. Jag tycker att du ska ställa dina funderingar och frågar till din gynekolog. 
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (50+) skrev 2024-08-31 20:46:38 följande:
    Så du har fått bekräftat av läkare eller gynekolog att du är i klimakteriet efter undersökning/tester? Då måste jag ha läst slarvigt för jag förstod det som om du frågade om du kunde vara i klimakteriet pga dina symptom. Jag tycker att du ska ställa dina funderingar och frågar till din gynekolog. 
    Ja jag är i klimakteriet, det är bekräftat och jag får tabletter för det. 

Jag får kallelse till gyn nån gång under hösten för ultraljud men jag vettetusan om de kommer bry sig om allt annat.

Kan man få näringsdrycker utskrivet tro? Gör även om jag äter massor så går jag inte upp i vikt... 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-08-30 20:09:01 följande:

Alltså jag är så ledsen.. På väldigt kort tid har jag liksom åldrats så fruktansvärt mycket. Ansiktet ser insjunket ut. Jag har hittat mina första gråa hår.

Ska det gå så här snabbt?? Jag får ju femanest som ju innehåller östrogen. Jag borde väl inte ha ett insjunket ansikte? Som att det helt tappat elasticitet och fett på ett år. 

Någon som har svar? 

Ansiktet går ju rätt lätt att fixa med botox och fillers. Det är ju det de är till för. Det behöver inte göra att du ser ut som kattkvinnan. Det går att få ett väldigt naturligt resultat. Och om du inte gillar det så går det ur kroppen efter ett tag. 

Håret går att slinga lite för att trolla bort de grå stråna om man inte tycker det är snyggt med silver. 

Svar på tråden Tidigt klimakterium? Hjälp!