• Anonym (Frustrerad)

Blir inte av med lössen

Dottern har haft löss i flera veckor nu. Vi behandlar och kammar, behandlar och kammar... men trots det dyker det upp nya bara några dagar senare!? Jag har behandlat löss många gånger utan problem, men den här gången vägrar de ge med sig. Hon är 12, så inget småbarn som sitter tätt ihop med andra heller och det dök upp nya i två omgångar under lovet trots att hon var ledig och bara träffade oss och syskonen. Hon behandlas två gånger i veckan, det kammas ut döda efter varje gång, men trots det blir vi inte av med dem

Någon som varit med om det här och har några råd?

• Svar på tråden Blir inte av med lössen
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-04-11 08:27:15 följande:
    Blir inte av med lössen

Dottern har haft löss i flera veckor nu. Vi behandlar och kammar, behandlar och kammar... men trots det dyker det upp nya bara några dagar senare!? Jag har behandlat löss många gånger utan problem, men den här gången vägrar de ge med sig. Hon är 12, så inget småbarn som sitter tätt ihop med andra heller och det dök upp nya i två omgångar under lovet trots att hon var ledig och bara träffade oss och syskonen. Hon behandlas två gånger i veckan, det kammas ut döda efter varje gång, men trots det blir vi inte av med dem

Någon som varit med om det här och har några råd?

Min dotter var i din dotters ålder när hon åkte på samma - envisa löss. Vi testade med olika behandlingar men inget bet - behandlingar som kunde införskaffas på apoteket. Hon googlade upp gamla huskurer. Vi dränkte håret i olivolja och jag tror att hon gjorde någon behandling med vinäger också. Efter tre omgångar av huskurer gav lössen upp.  

Grabben löste vi det på genom att snagga honom superkort - 3 mm. Lössen flydde fältet. Men så vill ju inte de flesta tjejer göra.
  • BuoBä

Huh, vad besvärligt.

Har ni kollat/behandlat resten av familjen? 
    Har ni provat olika medel?
    Använder ni tillräckligt mycket av produkten? Låter den sitta i tillräckligt länge?

• Anonym (Frustrerad)
    BuoBä skrev 2024-04-11 08:34:35 följande:

Huh, vad besvärligt.

Har ni kollat/behandlat resten av familjen? 
    Har ni provat olika medel?
    Använder ni tillräckligt mycket av produkten? Låter den sitta i tillräckligt länge?

Ja, alla är behandlade och vi har provat olika medel. Använder definitivt tillräckligt, lössen är ju döda när de kammas ur, de bara kommer tillbaka gång på gång trots att medlet alltid kvävt äggen tidigare.

Låter det sitta i typ dubbla tiden mot vad som står.
  • Anonym (Essie)

Vad har ni för kam? De vanliga luskammarna tar bara bort lössen, inte äggen. Köp en nitfree-kam som även kammar bort ägg.

Den kammen kan luggas lite så se till att håret är ordentligt borstat/kammat innan och sedan kör ni håret slinga för slinga ända från hårbotten. Kör igenom håret flera gånger.

• Anonym (Moj)

Hedrin once gel och nitfree kam är mitt bästa tips. Har ni testat det? Funkat perfekt för oss. 

• NinniQX

Våra barn hade löss till och från i 1 år. Vi kammade och behandlade det. Inget fungerade. Till slut så började jag kolla runt på olika sidor om just löss och hur dem fungerar. Då fick jag veta att om man använder behandlingen för ofta så dör inte lössen eller äggen. Även om lössen dör så dör inte äggen. Missar du ett ägg så börjar ju det om igen. 
    Så jag och barnens faster satt ett hårstrå i taget oxh drog bort ägg. Dem äggen är sååå små, vi satt i 6 timmar. Efter det, inga löss. 

• Anonym (Juni)

Har ni behandlat 2 ggr/vecka, varje vecka? Om inte varje vecka så är 2 ggr/vecka för tätt mellan behandlingarna. Det ska gå en vecka innan man behandlar nästa gång, annars hinner inte alla ägg som blev kvar förra gången kläckas. 

Annars har jag inget annat råd än att använda de medel som kväver lössen - för såna kan de omöjligt bli resistenta mot - och kamma frenetiskt varje dag. Kolla filmer på hur man kammar för att säkerställa att du gör rätt. Man ska inte kamma på samma sätt som man kammar håret till vardags. Det ska vara systematisk genomgång av allt hår i flera omgångar vid samma tillfälle. Och alltid en hel genomkamning utan fynd innan man släpper kammandet för den dagen. 

Kamma hela familjen så att ni är säkra på att ni inte smittar varandra. 

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Juni) skrev 2024-04-11 14:07:31 följande:

Har ni behandlat 2 ggr/vecka, varje vecka? Om inte varje vecka så är 2 ggr/vecka för tätt mellan behandlingarna. Det ska gå en vecka innan man behandlar nästa gång, annars hinner inte alla ägg som blev kvar förra gången kläckas. 

Annars har jag inget annat råd än att använda de medel som kväver lössen - för såna kan de omöjligt bli resistenta mot - och kamma frenetiskt varje dag. Kolla filmer på hur man kammar för att säkerställa att du gör rätt. Man ska inte kamma på samma sätt som man kammar håret till vardags. Det ska vara systematisk genomgång av allt hår i flera omgångar vid samma tillfälle. Och alltid en hel genomkamning utan fynd innan man släpper kammandet för den dagen. 

Kamma hela familjen så att ni är säkra på att ni inte smittar varandra. 

Vi började med de täta behandlingarna när vi fortsatte att hitta mellan de som var en gång i veckan. Vi har avlusat varje vecka i över en månad, så även om ägg överlevt nån gång så borde det vara tätt nog för att de inte ska ha hunnit lägga nya.
  • FruFarfalle

Vi blev av med återkommande löss på dottern med hjälp av äppelcidervinäger och kokosolja som hon sov med en hel natt. Sen kamma och upprepa en gång. 

vi hade nitfree kammen också.

• Anonym (Maria)

Hade samma problem o den åldern. Det som hjälpte var att färga håret.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2024-04-11 15:18:34 följande:

Hade samma problem o den åldern. Det som hjälpte var att färga håret.

Kan tillägga att permanenta håret har jag också hört kan död på lössen.
  • Anonym (Lissie)

De som nämner färja eller permanenta håret har en poäng!
    När min dotter gick till frissan och de upptäckte löss ägg sade de att vi skulle bleka håret och att det skulle ta kål på både ägg och löss.
    Funkar säkert med permanent nötskal också.
    Dränk håret i permanent vätskan och gör enligt anvisningar förutom att rulla håret i rullar dock😉
    Jag skulle testa! 

• Spucks

Strunta i behandlingen, det räcker att kamma. Kamma ordentligt två gånger per dag (eller oftare). När du första gången inte har kammat ut några löss, fortsätt kamma och sluta först när du inta har fått en enda löss i kammen på flera dagar-en vecka.

• Fliselisan

Hade samma problem med ena dottern som har jättetjock hår.

Vi satt tills lut i många timmar, maken och jag hjälptes åt, och gick igenom varenda mm och tog bort alla ägg. Sen fortsatte vi kamma 3 gånger varje dag för att fånga de eventuella löss som kläckts från ägg vi kanske missat. Det är viktigt att kamma ofta så inte lössen hinner växa till sig och kan lägga nya ägg.

Svar på tråden Blir inte av med lössen