Inlägg från: Anonym (Nästa termin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nästa termin)

Någon som är duktig på CSN vid avhopp/ ej klarade poäng

Nej, det blir du inte men risken är att du inte får studiemedel för nästa termin förrän du klarat kursen. Såhär står det på CSN:s hemsida, 15 poäng är 50% förutsatt att du läser heltid (30 poäng/termin) 

Under de första 40 veckorna med studiestöd måste du klara 62,5 procent av högskolepoängen (hp). Det innebär att om du har fått studiestöd för 40 veckor (60 hp) så är kravet att du måste klara 37 hp. Efter de 40 första veckorna med studiestöd ökar kravet på studieresultat. Kravet är då 75 procent.

Källa: 
    https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.html

• Anonym (Nästa termin)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-17 20:04:42 följande:

Ok så om jag intecknats kursen så blir jag inte återbetalningsskyldig, utan bara veta av lånet som vanligt sedan? För klarar jag inte kursen så kommer jag ej läsa vidare sedan heller så då blir det tal om mer studielån ändå

Den enda gång du blir återbetalningsskyldig är om du bevisligen inte läst kursen dvs du har inte dykt upp på några obligatoriska moment eller skrivit någon tenta. Om du bara misslyckas blir du inte återbetalningsskyldig. 

Tänk på att om du inte läser vidare och kommer på om 15 år att du vill läsa något annat så måste du läsa kursen då för att kunna få studiemedel. Jag är själv i den situationen just nu. För 9 år sen hoppade jag av en kurs, nu vill jag läsa ett program och kämpar hemma själv med två kurser jag aldrig kommer behöva till någonting bara för att kunna få CSN i framtiden. 

Den den andra tjejen säger stämmer inte. 

• Anonym (Nästa termin)
    Anonym (stämmer inte) skrev 2024-04-17 20:47:45 följande:
    Det där är ju inte riktigt sant. Hon måste inte ta igen exakt den kursen men hon kommer behöva få godkänt på samma antal poäng för att kvalificera för studiemedel igen.

Det behöver alltså inte alls vara samma kurser som man ansökt om studiemedel för som man sedan tar poäng i för att det ska godkännas av CSN, det viktiga är att man blir godkänd på tillräckligt många poäng.
    Jag var tvungen att läsa den exakta kursen. Men det är möjligt att reglerna ändrades 2024. 
Svar på tråden Någon som är duktig på CSN vid avhopp/ ej klarade poäng