• Anonym (HD)

Stort problem .. blöja på 5 åring, hjälp!!!

Hej! Jag har en son som är 5,5 år (6 år i augusti) Problemet min son har är att han bajsar i blöjan fortfarande. Jag har mutat, sagt att det inte finns blöjor i hans storlek osv? Ett till problem är att han alltid vill att jag ska ta på han blöjan, då han vill ligga ner när jag byter på han. Han passar alltid med på att kissa i blöjan efter han klämt.

Han kan skrika jättelänge om han inte får ha nån blöja att klämma i. Ska jag fortsätta att låta min gosse ha blöja på sig? Jag orkar inte med allt tjat och om jag ska vara ärlig nu när min son varit hemma hela veckan nu så har han fått ha blöja på sig dygnet runt.. Jag orkar inte med allt tjat om blöjan så jag har nog givit upp.. Ska bara låta han kissa och bajsa i blöjan och ta av den när han är redo..
    Låta honom gå naken i sommar? Kanske lättare att få han sluta då?  

vad ska jag göra??!? 

• Svar på tråden Stort problem .. blöja på 5 åring, hjälp!!!
  • Anonym (Kissenisse!)

Det finns massor av kiss, bajs och blöjtrådar du kan söka efter och hitta tips. Tyvärr blir det alltid nedlusade med runkputtar som går igång på blöjor.

• Anonym (Mamma mu)

Min son ville också bajsa i blöjan när han var liten. Kissa på toa gick hur bra som helst men han ville bajsa i blöjan och till en början fick han ju göra det och så testade vi med toaletten emellanåt och försökte prata om det och öva på att sitta på toan. Sitta en stund varje dag, få till en rutin osv. men han fick verkligen panik och ville inte bajsa där. Han var kring 3 år och gick ju inte att resonera med som man kan göra med en 5-6 åring.

Men tillsist så fick vi bara nog och sa att det var slut blöja och så var blöjan borta och barnet fick gå på toa som vanligt. Sitta en stund på eftermiddagen och se om det kom bajs. Blev nödig och fick panik och grina och tjata på blöja osv. Vi uppmuntrade och peppade att sitta på toan, se lite padda, sjunga eller nåt.

Efter x antal jobbiga dagar men en del bajs i kallingarna och panik över toaletten så gick det över. Han insåg att blöjor kommer inte mer, bajs i kallingarna är otrevligt och leder till dusch m.m. 

Jag skulle bara tagit striden, för länge sen!!! Ditt barn är ändå så pass stor att du kan säga att han är stor nog att bajsa i toan och att nu är blöjorna slut! Bara att gå på toa och baja...punkt slut.. 

• Anonym (SL)

Han verkar ju i alla fall kunna känna att han behöver och kan hålla sig.
    Det är viktigt för då handlar det "bara" om att vänja honom att gå på toaletten.

Har han någon funktionsnedsättning? Inte ovanligt med blöjbehov vid exempelvis IF eller autism där det kan finnas känslighet för förändringar.

Blöjan står ju för något. Trygghet kanske, oro för att misslyckas, oro för att bli stor.
    Försök fundera på vad det kan vara så att du kan möta honom i det...

Tror dock att du behöver jobba på ditt tålamod och att stå ut. Så länge du ger efter så kommer han fortsätta att tjata...
    Du är den vuxne och är den som ska sätta riktningen...om du velar och ger efter så kommer han också bli osäker och backa...

• Anonym (M)

Inte riktigt samma problem men min dotter var hård i magen och det kom lite i trosorna ett tag när hon var 5-6. Efter det bestämde vi att hon ska gå på toaletten (bajsa) eller iallafall försöka varje kväll innan hon lägger sig om hon inte har gjort det under dagen och det har funkat.

Hon är 8 nu .. har haft problem med sängvätning också och hade nattblöja ganska länge men det var mer än ett halvår sen nu så det har blivit bättre. 

Min yngsta är bara 2 och har precis börjat vara utan blöja hemma , han är ju mindre men ville helst bajsa i blöjan också efter han började kissa i pottan men nu står han upp och bajsar i pottan, han vill inte sitta.

Har sett i lite andra trådar att det verkar vara vanligt att barn vill bajsa i blöjan efter de har börjat kissa i potta eller toalett . Har du pratat med förskolan ? Vad säger dom? Eller BVC? 

Vad händer om du säger att blöjorna är helt slut? 

• Anonym (Pfft)

Ta bort dem helt. De är slut. Mamma kommer inte att köpa fler. Det är dags att växa upp. Låt honom skrika. Låt honom bajsa på sig, han får tvätta bajskalsongerna själv.

• MsM84

Först och främst ska du inte låta barnet ha blöja hela tiden, sen gäller det att enbart bajsa inne på toaletten med blöja på. När det blivit en rutin, sitta på toaletten med blöja på och bajsa. Behövs det sen så klipp hål i blöjan så bajset kommer i toaletten.

• Anonym (W)

Du behöver ta striden. Låt honom skrika helt enkelt, oavsett hur länge. Sätt dig ner och förklara att nu är det inga mer blöjor och det finns inga kvar. Visa honom att de är slut. Köp inga fler. Förklara att han behöver gå på toaletten för sina behov för annars kommer det i kalsongen och då får han duscha och hjälpa till att tvätta dom. Erbjud hjälp och närvaro med toabesöken om han tycker det är svårt eller läskigt. Sen håller du dig till det. Är du inte konsekvent utan ger med dig någon gång kommer han skrika ännu längre och värre gångerna efter det för han vet att du till slut ger upp. Ställ in dig på några dagar, eller i värsta fall veckor, med gallskrik. Bor du i lägenhet kan du förvarna grannar om du känner oro över vad de ska tänka. Han är så pass stor nu att du måste ta striden. Han börjar skolan i höst och kan inte komma dit med blöjor eller gå runt och hålla sig hela dagarna.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Thy)

Jag ville bara varna lite för att pressa för mycket, för börjar han hålla sig och blir förstoppad så kommer ni att vara i ett sämre läge än ni är i nu.

MsM84 skrev 2024-04-19 13:06:00 följande:

Först och främst ska du inte låta barnet ha blöja hela tiden, sen gäller det att enbart bajsa inne på toaletten med blöja på. När det blivit en rutin, sitta på toaletten med blöja på och bajsa. Behövs det sen så klipp hål i blöjan så bajset kommer i toaletten.

Jättebra tips, det är precis så jag hade testat att hjälpa honom. Alltså först att bajs hör hemma i badrummet och han får gå dit och bajsa, blöjan får vara med utan tjafs, men han ska vara inne på toaletten. Sedan att han får sitta med blöjan på toaletten, sedan sitta med uppklippt hål. En annan sak är att han får hjälpa till eller själv ta hand om bajsblöjan samt tvätta av sig. Det kan vara motiverande när han ser hur mycket smidigare det är att sitta på toaletten.
  • Anonym (Går)
    Anonym (HD) skrev 2024-04-19 12:24:56 följande:
    Stort problem .. blöja på 5 åring, hjälp!!!

Hej! Jag har en son som är 5,5 år (6 år i augusti) Problemet min son har är att han bajsar i blöjan fortfarande. Jag har mutat, sagt att det inte finns blöjor i hans storlek osv? Ett till problem är att han alltid vill att jag ska ta på han blöjan, då han vill ligga ner när jag byter på han. Han passar alltid med på att kissa i blöjan efter han klämt.

Han kan skrika jättelänge om han inte får ha nån blöja att klämma i. Ska jag fortsätta att låta min gosse ha blöja på sig? Jag orkar inte med allt tjat och om jag ska vara ärlig nu när min son varit hemma hela veckan nu så har han fått ha blöja på sig dygnet runt.. Jag orkar inte med allt tjat om blöjan så jag har nog givit upp.. Ska bara låta han kissa och bajsa i blöjan och ta av den när han är redo..
    Låta honom gå naken i sommar? Kanske lättare att få han sluta då?  

vad ska jag göra??!? 

De var sent, mina barn har varit blöjfri vid 3år
    Men är väl bara lägga ner och ställ fram pottan.
    Här har du , du är stor nu.
    måste va lite elak ibland 😝

Måste ändå va torr under natten???

• Zouxman

Vad du ska göra? Du måste ta striden såklart. Passa på när du har semester och inte behöver vara trött för att du arbetar.

Men ge dig INTE.

• Anonym (Signe)

Nej, du ska inte vackla pga hans känslor, han verkar vara envis och försöker med sitt skrik slippa undan det jobbiga. Han vet att det funkar, att du vacklar.
    Hur resonerar och gör förskolan?
    Har de kommit med några tips som ni kan samarbeta kring?
    Finns många metoder vid avvänjning:
    1) Kasta alla blöjor som ni har kvar  TILLSAMMANS så han ser att nu är de borta. 
    2) åk och handla coola fina kalsonger efter att ni kastat blöjorna, låt honom välja vilka han vill ha!!
    3) Bra att ha en boklåda på toan och eller lite avslappnande musik.
    4) rutiner rutiner rutiner vid övergångar tex: efter alla måltider. Sätt larm när det är dags, till slut kanske barnet blir självgående.
    5) bajsar barnet på sig så hjälp barnet att inte få skam känslor. Säg istället att vi KÄMPAR PÅ och att till slut lyckas det! 
    6) funkar inget alls efter ett par veckor eller tre så kontakta läkare.
    Jag vet ett barn som hade detta problem upp till 14 års åldern som endast bajsade i blöja ( på toaletten) men som till slut fick bra hjälp.

• Anonym (Varit där)

Min son var likadan, han vägrade att bajsa annat än i blöja tills han var nästan fem. Ett tag försökte vi få bukt med det genom att inte låta honom få någon blöja, men det ledde bara till att han inte vågade tala om att han var bajsnödig och höll sig tills han bajsade på sig. Vi testade med att bajsa med blöja på toan, att klippa hål i blöjan osv men inget funkade. På dagis vågade han inte säga till alls utan höll sig tills han kom hem. Ett par gånger lyckades han inte utan bajsade i byxorna. Vi tog upp det när vi träffade en barnpsykolog i ett annat ärende. Hon sa att vi bara skulle låta det vara, det skulle nog lösa sig av sig självt. Så en dag för en månad sen ungefär när jag hämtade på dagis sa han glädjestrålande "mamma, idag har jag bajsat i toan. Jag blev så bajsnödig att jag var tvungen." Sen dess har han aldrig bett om blöja. Jag tror att det bästa oftast är att bara låta det vara. Men erbjud bara blöja när det ska bajsas och var noga med att det ska ske på toaletten. Det är en bra början. Lycka till!

• Bergegardh

Står han alltid upp när han bajsar? Kanske första steget kan vara att sitta på huk med blöja. Hans muskler i tarmen kanske fungerar bättre när han står eftersom att han brukar bajsa så.

Annars tycker jag oxå sitta med blöja på toaletten.

Svar på tråden Stort problem .. blöja på 5 åring, hjälp!!!