Skolbarn med kronisk sjukdom
Mitt son blev för några månader sen diagnostiserad med en kronisk sjukdom. Den går i skov och även om förhoppningen är att han till största delen ska kunna leva normalt är det rimligt att tro att han i perioder kommer vara påverkad. Nu har han varit rätt dålig ett tag och då har skolan inte varit prioriterad alls. Han var först frånvarande ett antal veckor men har börjat vara på skolan allt mer nu. Han orkar dock inte alltid hela dagar. Utöver sjukdomen är det nya mediciner med biverkningar som påverkar.
Han ska så klart fokusera på att bli frisk nu, och främst få energi av att vara i skolan, ha en vardag, träffa kompisar. Men så småningom behöver han ju även komma tillbaka på en hyfsat normal nivå vad gäller närvaro och prestationer om det går. Här känner jag att det kan bli svårt att hitta balans. On hans friska syskon skulle klaga på huvudvärk eller trötthet nån dag skulle jag pusha lite och se om de inte ändå orkar gå till skolan/plugga osv. Men det känns lite mer osäkert med han som är sjuk. Han går dock i högstadiet så han behöver ju också lägga lite tid och energi på skolarbetet.
Hur gör ni andra som har barn som är drabbade av kronisk sjukdom? Allt detta är så nytt för oss så jag hör gärna från er vardag.