• Anonym (G)

En dålig och en bra sak med vänstermänniskor

Ja, detta är helt och hållet mina subjektiva åsikter och är inte baserat på fakta! Så ni behöver inte be om källor eller nåt sånt för det finns helt enkelt inte!

Jag har haft många vänstermänniskor runtom mig (människor som röstar V eller längre vänsterut) och detta är två personlighetsdrag jag noterat.
    Vi börjar med det dåliga. Jag har nämligen noterat att de flesta av dessa vänstermänniskor har en extrem arrogans, är manipulativa och ser sig själva som moraliskt överlägsna när det kommer till politik. Vänstern är alltid bäst, alla som tycker annorlunda är antingen för korkade för att förstå sitt eget bästa eller så är de rentav onda människor. De ser inte heller några som helst brister med vänsterideologier som sådant. Kommenterar man kommunismens brott mot mänskligheten avfärdas det direkt med "det har aldrig funnits ett kommunistiskt samhälle" (om nån kommer med det argumentet i tråden kommer jag komma med starka motargument, bara så ni är beredda på det). Varför ens försvara kommunismen som så uppenbart inte fungerar? Andra saker är AFA (Antifa). Många av dessa vänstermänniskor menar att AFA har rätt att använda våld mot meningsmotståndare eftersom de tillhör "den goda sidan" och jämställer AFA med antifascisterna i Italien på 1940-talet, vilket är en absurd jämförelse. I övrigt menar många vänstermänniskor att vänstern alltid bör ha makten över samhället eftersom vänstern är, enligt dem, den goda sidan och högern ska aldrig få makt eftersom högern är livsfarlig och om högern får makten förstörs hela samhället. När jag poängterar att vi under sossestyret faktiskt gick från att ha världens tionde bästa vård till att 2022 ha en kvalitet på vården som är sämre än Litauens och Ecuadors avfärdar de detta med att "det är regionerna som styr vården". Även när man poängterar att det största fallet för svensk vård skedde 2014?2018 då flertalet av våra regioner styrdes av sossar avfärdas detta också med att "det var de borgerliga regionerna som drog ner vården". Om man däremot poängterar att de borgerliga regionerna åtminstone 2022 hade lägre vårdköer än de röda regionerna avfärdar de också detta. Det existerar alltså ingen som helst självkritik hos vänstermänniskor, och jag tror att detta är nyckeln till varför vänsterpartiet och deras internationella dito aldrig kommer upp i samma popularitet som högerpopulisterna (SD hade efter bara 4 år i Riksdagen slagit Vänsterpartiets rekord från 1998, och idag är Sverigedemokraterna som bekant extremt stora, något som knappast är uniktinternationellt). Så jag tror verkligen att vänstermänniskornas arrogans och bristande självinsikt eller självrannsakan gjort att vänstern inte kan konkurrera med högerns mer så att säga extrema element.
    Så, nu har jag sagt det dåliga. Nu ska jag dela med mig av vad jag tycker är bra med vänstermänniskor. När allt kommer omkring och när jag möter vänstermänniskor utanför politiken måste jag säga att jag märker att de flesta av dessa ändå är väldigt varma människor med hjärtat på rätt plats. De brukar alltid ta parti för svaga och det är verkligen något behjärtansvärt. Detta ser jag inte i lika stor utsträckning hos högermänniskor som tvärtom verkar mer eller mindre likgiltiga inför frågor som rör vissa människors situation. Ta exempelvis svarta i USA. Många högermänniskor hävdar att dessa är överkänsliga mot polisvåldet som drabbar svarta eftersom vita i USA i högre grad än svarta skjuts vid gripanden. Jag vet inte om just det är sant eller inte, men för mig måste man se saker i sitt fulla perspektiv. De flesta svarta i USA är ättlingar till slavar som ofrivilligt skickades över Atlanten medan de flesta vita trots allt kom till USA frivilligt, och detta är ett stort trauma för Afroamerikaner och därför blir orättvisor mot svarta ett hårdare slag för den gruppen än mot vita. En annan sak är när man diskuterar invandrares situation i Sverige. Det är klart att människor som kommer från en annan kultur får större svårigheter att passa in i samhället och detta tror jag är ständigt närvarande för många invandrare. Eller som en vän till mig från Iran sagt: "jag känner mig för svensk i Iran och för iransk i Sverige". Detta verkar många högermänniskor ställa sig totalt likgiltiga inför och tror att allt är så enkelt som att "bara man ger folk samma chans existerar det inga orättvisor" eller "de får bara ta sig i kragen" eller dylikt. På denna punkt menar jag att vänstermänniskor faktiskt i mitt tycka är mer förstående och har en väldigt medmänsklig attityd. Dessutom brukar de vara väldigt fina och varma som människor när man väl umgås med dem. Så där vill jag definitivt ge vänstermänniskor denna eloge.
    Så, nu har jag skrivit vad jag tycker om vänstermänniskor på gott och ont.
Svar på tråden En dålig och en bra sak med vänstermänniskor