• Anonym (TS)

Egen uppsägning och a-kassa - Någon som sluppit karensen?

Som rubriken lyder, har någon här sluppit de 45 dagarna karens, eller i alla fall delvis? Vilka skäl hade ni i så fall?

• Svar på tråden Egen uppsägning och a-kassa - Någon som sluppit karensen?
  • Anonym (Ja)

Jag skrev ingående om mina arbetsförhållanden och anledningarna till att jag var tvungen att säga upp mig, typ en a4-sida. Hade inte förväntat mig att slippa, men det gjorde jag.

• Anonym (TS)

Får man fråga vad det var för arbetsförhållanden?

Jag har vänt mig till företagsvården och de har rakt ut sagt att det är bra att min tillfälliga anställning är slut om ett halvår för jag kan inte ha det såhär. Inte ens tiden ut för jag kanske kommer få bestående men p.g.a. den psykosociala arbetsmiljön. Däremot är jag orolig att detta inte skulle räcka som skäl för a-kassan eftersom det som sagt är en tillfällig anställning. 

Anonym (Ja) skrev 2024-05-09 17:08:14 följande:

Jag skrev ingående om mina arbetsförhållanden och anledningarna till att jag var tvungen att säga upp mig, typ en a4-sida. Hade inte förväntat mig att slippa, men det gjorde jag.

• Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-09 18:20:05 följande:

Får man fråga vad det var för arbetsförhållanden?

Jag har vänt mig till företagsvården och de har rakt ut sagt att det är bra att min tillfälliga anställning är slut om ett halvår för jag kan inte ha det såhär. Inte ens tiden ut för jag kanske kommer få bestående men p.g.a. den psykosociala arbetsmiljön. Däremot är jag orolig att detta inte skulle räcka som skäl för a-kassan eftersom det som sagt är en tillfällig anställning. 

Om företagshälsan kan skriva ett utlåtande om det har du nog betydligt större chans. Annars tror jag tyvärr att det är svårt att få igenom.

I mitt fall så var det bland annat en person som hotade mig med kniv, men jag var ändå tvungen att jobba ensam och det blev alldeles för mycket för min psykiska hälsa. Det var även andra problem med arbetsmiljön, men att jobba ensam efter knivhotet blev droppen för mig.

Tänk på att det förmodligen kommer att ta LÅNG tid att få igenom beslutet, även om du skulle få ett ja, så att du har sparpengar du kan leva på. När jag fick mina hade jag redan påbörjat mitt nya jobb sedan ett tag tillbaka.
Svar på tråden Egen uppsägning och a-kassa - Någon som sluppit karensen?