• Gari

Hur vet man vad som är vad?

Hej alla familjelivare!

Efter nästan 14 år på minipiller känner jag att jag har 0 koll på min kropp och cykel samt allmänt okunnig..

Slutade med mina piller 28/4 och hade oskyddat samlag 3/5. Fick dagen efter molande värk i mage och rygg som höll i sig hela dagen vilket jag vanligtvis inte brukar få. Kan detta ha med att jag slutat med piller att göra? Efterföljande 4 dagar upplevde jag en enorm sexlust.

Lördag den 11/5 vaknade jag upp med samma molande värk i rygg och mage samt ont i brösten. Den natten övergick dock den molande värken till en extrem smärta i buken som gjorde att jag inte kunde ställa mig upp rakt. Därefter hade jag smärta i buken framförallt på höger sida och korsryggen hela söndagen. Jag gick till vårdcentralen i måndags då jag var rädd för en eventuell inflammation i blindtarmen. 

Vid undersökning misstänkte läkare. blindtarmsinflammation och jag fick ta urin och blodprov men där alla värden såg bra ut och hen kunde inte förstå vad som var fel. Läkaren gjorde Även gravtest som kom tillbaka negativt (varför vet jag inte för det är väl omöjligt att ha blivit gravid och ännu mer omöjligt att upptäcka det så tidigt?) Läkaren tror att jag kanske har/haft ägglossning eller en äggblåsa som spruckit. Två dagar senare är buksmärtan nästintill borta men den molande värken i korsryggen håller sig kvar. Idag har jag även fått en liten brun flytning. Kan det varit ägglossning jag har? Hur länge har man det? Får man så starka smärtor varje gång och är det vanligt med bruna flytningar?

Jag förstår inte hur jag ska kunna förstå vad som är vad. tacksam för tips om hur jag kan tänka eller eventuella appar som kan hjälpa :)

• Svar på tråden Hur vet man vad som är vad?
  • Anonym (biologen)

Ägglossning gör inte ont i vanliga fall.

En mindre andel kvinnor kan få en lätt stickande känsla på den sidan som har ägglossning, så hade jag ett antal gånger medan jag fortfarande hade mens, och det växlade då mellan sidorna.

Ibland kan ägglossningen haka upp sig så att en äggblåsa inte spricker utan blir kvar och tillväxer ytterligare i nästa hormoncykel. Då får man en cysta, alltså en blåsa med vätska. När den spricker kan det göra rejält ont, men är den godartad spricker den normalt av sig själv.

Om man har besvär av en sådan cysta (pga dess storlek och att den börjar trycka mot andra organ) så undersöks man med jämna mellanrum, och blir den för stor opereras den bort med titthålskirurgi. 

Eftersom du inte hade gravidhormon (hCG, human Chorionic Gonadotropin) i blodprovet (kan indikera ett tidigt missfall) verkar det rätt troligt att du har fått någon form av cysta/blåsa på äggstocken och att den nu gick sönder.

Din kropp kommer nu att försöka dra igång hela hormonkarusellen igen efter att ha blivit dämpad väldigt länge, så det kan ta tid innan den blir sig själv. Om du från början fick pillren pga oregelbunden cykel är det inget konstigt att den nu också är så, men våra hormoner ändrar sig lite genom livet och du kommer med högsta sannolikhet inte att ha exakt samma besvär före och under mens nu som du hade innan minipillren.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/livmoder-och-aggstockar/cystor-pa-aggstockarna/

sv.wikipedia.org/wiki/Menstruationscykeln

Svar på tråden Hur vet man vad som är vad?