• Anonym (Paret)

Vilken försäkring?

Vi är ett par som just nu lever på en lön på 28 000 kr per månad. 

Om personen som jobbar blir sjukskriven vill vi gärna få några tusen kr utöver sjukpenningen. 

Vilken försäkring ska vi teckna då? Trygghetsförsäkring? 

Det är högst otroligt att hen blir arbetslös, så om det bara är om man blir sjukskriven är det bra. 

Vi vill ha även för psykiska sjukdomar. 

Kollade på Mysafety, men där gäller inte psykiska sjukdomar. Vi ska kolla mer på Anyfin, men tycker att det är dyrt. 

• Svar på tråden Vilken försäkring?
  • Anonym (A)

Ibland finns någon form av inkomstförsäkring via facket till mycket bra pris. Kolla det.

• Anonym (Paret)
    Anonym (A) skrev 2024-05-15 20:35:26 följande:

Ibland finns någon form av inkomstförsäkring via facket till mycket bra pris. Kolla det.

Tack! Vad vi förstått är det för dem som tjänar mer än 35 000 så att de ska få 80% av lönen. Min partner kommer redan få 80% av lönen innan skatt, men vi vill ha mer. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Paret) skrev 2024-05-15 21:41:32 följande:
    Tack! Vad vi förstått är det för dem som tjänar mer än 35 000 så att de ska få 80% av lönen. Min partner kommer redan få 80% av lönen innan skatt, men vi vill ha mer. 
    Ok, så kanske det är. Jag har bara vanlig olycksfall/sjukförsäkring hos mitt vanliga försäkringsbolag. Där ingår ersättning vid sjukskrivning upp till 60 dagar om jag minns rätt (Trygghansa). Klokt att titta runt och jämföra.
  • Jemp
    Anonym (Paret) skrev 2024-05-15 21:41:32 följande:
    Har hen inte kollektivavtal? I så fall finns troligen redan en försäkring via AFA. 
Svar på tråden Vilken försäkring?