• Anonym (miiia)

Gravid och börjat kissa ner mig utan att ens känna mig kissnödig först

Jag är gravid i vecka 7 med mitt andra barn. Spännande på alla sätt att vara gravid igen men en grej är mycket värre än första gången. Jag har nu flera gånger kissat på mig litegrann helt plötsligt. Hänt tex när jag är på väg hem och går uppför trappan till dörren, plötsligt bara kommer det trots att jag försöker knipa ihop allt jag kan så blir det blött i trosorna... eller om jag nyser eller skrattar. Det skummaste är att jag oftast inte ens känner mig kissnödig innan! Och det kommer ibland mer än några droppar, såpass att byxorna blir blöta också.

Jag fattar ju såklart att det inte är ovanligt med inkontinens som gravid men vet inte alls hur jag ska tackla detta. Har försökt med knipövningar men det hjälper inte. Så rädd att det ska hända när jag inte är hemma eller att det ska bli värre och värre längre in i graviditeten.

Har ännu inte skrivit in mig på MVC och det känns så sjukt pinsamt att ta upp det här med barnmorskan det första man gör. Kan det gå över senare under graviditeten eller kommer det bara fortsätta bli värre? Nån som varit med om samma och vad gjorde ni åt det?

• Svar på tråden Gravid och börjat kissa ner mig utan att ens känna mig kissnödig först
  • OlgaElvira

Hög igen känning på det. Kissläckage är ett av de vanligaste tecknen på graviditet, inte för alla, men för vissa av oss. Man får förväntansinkontinens (det börjar rinna när man är närheten av en toalett), nyckelhålsinkontinens (det börjar rinna när man sätter nyckeln i dörren).
    Efter klimakteriet kommer tyvärr detta ofta tillbaka. Lösningen är Tena Lady i lämplig storlek, de har symboler med droppar som visar kapacitet. Vanliga trosskydd för mens och flytningar fungerar inte så bra, de är till för lite segare vätskor. 

Barnmorskan är van vid detta problem, i stort sett alla får det under någon del av graviditeten. Grattis till graviditeten, man får många nya erfarenheter kring hur ens kropp fungerar.

• Anonym (Ann)

Det är inte ovanligt att kissa på sig som gravid, det hände mig flera gånger också. Och jag har också lidit av de exempel som OlgaElvira tar upp, förväntansinkontinens eller nyckelhålsinkontinens (de är nästan värre för då tömmer man hela blåsan i byxorna, inte bara läcker ).
    Prata med din barnmorska, ja det känns pinsamt men hon har hört om det 100 ggr tidigare eller mer. Och hon kan hjälpa. Under tiden så håller jag med om att Tena Lady hjälper bra.

• Anonym (miiia)

Tack för svaren, känns lite mindre ensamt nu åtminstone. :)

Det värsta är att det går från 0% kissnödig till 110% utan förvarning. Som tur är har det hittills oftast bara varit några droppar, men det händer flera gånger om dagen.

Ska kolla efter tena på apoteket även om det känns lagom pinsamt. Men jag fixar inte oron kring att det plötsligt ska bli mer och i värsta fall när jag inte är hemma. Skulle dö om det hände på jobbet och nån såg det... Har numera alltid minst två extra par trosor med mig i väskan.

• Anonym (miiia)

Men blev det bättre efter första trimestern för er? Har läst att det kan bli det för att livmodern trycker mindre på blåsan. Och att det sen kan bli värre igen i värsta fall när bebisen växer.

• Anonym (Ann)
    Anonym (miiia) skrev 2024-05-19 12:26:19 följande:

Men blev det bättre efter första trimestern för er? Har läst att det kan bli det för att livmodern trycker mindre på blåsan. Och att det sen kan bli värre igen i värsta fall när bebisen växer.

För mig var det tvärtom, mina inkontinensproblem startade i andra trimestern och höll sig graviditeten ut. Sedan uppstöd de övriga problemen senare. Ja att kissa på sig på jobbet är ingen höjdare (tro mig jag vet) men alla förstår var problemen kommer ifrån. Man själv vill dö av skammen men ingen annan reagerar egentligen, bara du själv. Kom ihåg det om det värsta skulle hända.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-19 13:56:27 följande:
    För mig var det tvärtom, mina inkontinensproblem startade i andra trimestern och höll sig graviditeten ut. Sedan uppstöd de övriga problemen senare. Ja att kissa på sig på jobbet är ingen höjdare (tro mig jag vet) men alla förstår var problemen kommer ifrån. Man själv vill dö av skammen men ingen annan reagerar egentligen, bara du själv. Kom ihåg det om det värsta skulle hända.
    Men gud, jag tyckte synd om mig själv när jag kissade på mig inför maken och barnen, hade dött om det hänt på jobbet eller inför kollegor.
Svar på tråden Gravid och börjat kissa ner mig utan att ens känna mig kissnödig först