• Anonym (Deprimerad)

Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

• Svar på tråden Bota depression på egen hand?
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Manbehöverstöd) skrev 2024-05-20 20:42:12 följande:

En depression ska man inte försöka bota själv. Självhjälp, träning etc är en viktig del i tillfrisknande men kontakta en läkare/psykolog för att få en utredning. Det är bra att ha mycket i verktygslådan 
    Hjälpen finns och en obehandlad medelsvår/djup depression är i vissa fall dödlig.
    Be om hjälp och kanske du kan hitta något som gör att ditt mående förbättras.
    Det behöver inte bara handla om medicin behandling  även om det behövs för att klättra upp ur avgrunden.
    För en del funkar KBT, samtal och att få hjälp och vända skutan rätt.
    Hoppas du mår bättre snart.

Varför ska man inte försöka behandla den själv? 
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Tid) skrev 2024-05-20 20:47:19 följande:
    Vi måste skilja på psykisk ohälsa och sorg. Att känna sorg för att man blivit sviken/bedragen är helt normalt och inte ett tecken på psykisk ohälsa. Därför är det inte heller något du kan "bota". Sorg är något vi alla måste gå igenom då och då. Det enda som hjälper är att ta hand om sig själv. Och framför allt tid.
    Jag upplever att sorgen har blivit till en depression, hållt i sig mellan 1-2 månader nu och det blir inte bättre. Hur lång tid tänker du är rimligt att ge det?
  • Anonym (?)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 13:15:37 följande:
    Varför ska man inte försöka behandla den själv? 
    För att du är så djupt ner, det gått lång tid och du inte blivit bättre

Sök hjälp!
  • Anonym (liknande)

Jag kunde ha skrivit ts.Jag gick många år innan jag sökte hjälp i april.Fick remiss till psykolog på vårdcentralen.Hade inte berättat för någon om mina problem,bara barnen.Var dum att berätta för psykologen och  nu står det i min journal.Ångrar att jag gick dit och mår ännu sämre nu. Det jag vill säga är att det är inte alltid blir bättre att söka hjälp ,man ska också ha tur att få rätt hjälp.

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (?) skrev 2024-05-21 13:14:44 följande:

Jag har gjort denna resa förut, en gång ordenligt och sen några mindre.  

Allt är nattsvart i början
    Det gäller att få igång lite basrutiner, jobb, sova äta, träning
    Sen stegvis göra saker som utflykter, fester, resor, träffa kompisar

Det kommer inte bli bra över en dag men de svarta perioderna färre och kortare.

Hur orkade du jobba, sova och äta? Hur tog du dig upp ur sängen varje dag? Vad åt du som fungerade att få i dig? 
    Jag var första gången till gymmet nu i dagarna på evigheter. Så det var väl positivt antar jag. Det negativa är ju då att jag inte får i mig mat eller näringsrik mat..Vilket gör att det förmodligen inte är bra att utsätta kroppen för träning just nu? Hopplöst.. 

Jag hoppas det stämmer.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (liknande) skrev 2024-05-21 14:17:52 följande:

Jag kunde ha skrivit ts.Jag gick många år innan jag sökte hjälp i april.Fick remiss till psykolog på vårdcentralen.Hade inte berättat för någon om mina problem,bara barnen.Var dum att berätta för psykologen och  nu står det i min journal.Ångrar att jag gick dit och mår ännu sämre nu. Det jag vill säga är att det är inte alltid blir bättre att söka hjälp ,man ska också ha tur att få rätt hjälp.

Exakt så.
    Skrev ett långt svar på detta men det försvann.. orkar inte skriva allt igen men,

Vad hade du kunnat göra i stället för att söka hjälp? Vad känner du i efterhand hade kunnat fungera? 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (liknande) skrev 2024-05-21 14:17:52 följande:

Vad är problemet med att det står i din journal?
    Självklart står det där precis som alla andra besvär man söker för. 
  • Anonym (liknande)

Jag tycker att psykologen bara sett mitt problem från en synvinkel och inte låtit mig prata om varför jag hamnat i detta.Inte tagit hänsyn till till andra saker som format mig.Dessutom skrev  han väldigt detaljerat istället för att skriva stödord.

• Anonym (Nope)
    Anonym (liknande) skrev 2024-05-21 15:31:02 följande:

Jag tycker att psykologen bara sett mitt problem från en synvinkel och inte låtit mig prata om varför jag hamnat i detta.Inte tagit hänsyn till till andra saker som format mig.Dessutom skrev  han väldigt detaljerat istället för att skriva stödord.

Byt psykolog om du ej är nöjd men sprid inte skräck över något som faktiskt inte är ett problem. Självklart skriver läkare övergripligt och mer än stödord för att andra läkare/vårdinstaser ska kunna få sig en uppfattning i framtiden. 

Journalen är INTE till för privatpersoners skull.
  • Anonym (Tess)

Hej TS!
    Det låter som att du har det väldigt jobbigt. Det är fruktansvärt att må så. Jag tror det är svårt att ta sig ur en sån depression själv. 
    Har själv lidit av depressioner i perioder nästan hela livet (det visade sig dock tillslut att jag har bipolär sjukdom).

Men hur som helst, det har verkligen hjälpt med antidepressiva för mig. Har aldrig haft jobbiga insättningssymptom, det är inte alls säkert att det blir så. Och om man får det så går det över! Värt att prova tycker jag. Det kan verkligen ?ta bort? det värsta så att man känner att man fungerar och orkar. 

Sen råder jag dig verkligen att ta hjälp av psykolog, hur jobbigt det än känns.

Svar på tråden Bota depression på egen hand?