• Anonym (Mamma)

Hur mycket klädförvaring behöver man?

Jag är nyfiken på hur mycket klädförvaring du och din ev. respektive behöver. Berätta gärna även vad ni har idag och om den är tillräcklig och om inte hur mycket som egentligen skulle behövas.

Jag räknar inte in ytterkläder i mitt exempel.

Jag: 3 st 60 cm garderober varav en med trådbackar. Dom har skåp upptil där jag gömmer dom kläder som inte är i säsong.
    Borde ha: Minst en garderob till.

Maken: 2 st 60 cm garderober varav den ena med trådbackar.
    Borde ha: Minst en garderob till.

• Svar på tråden Hur mycket klädförvaring behöver man?
  • Anonym (Frun)

Jag hade två 60-gadrober tidigare och det var trångt. 

Jag och min man delar på två byråer och en klk. Men då har vi även barnkläder i storlek 50-82 till kommande bebisen...

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Frun) skrev 2024-05-20 19:12:33 följande:

Jag hade två 60-gadrober tidigare och det var trångt. 

Jag och min man delar på två byråer och en klk. Men då har vi även barnkläder i storlek 50-82 till kommande bebisen...

Hur stora är byråerna ungefär? Finns det fördelar med att ha byrå istället för garderob?
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-20 19:21:12 följande:
    Hur stora är byråerna ungefär? Finns det fördelar med att ha byrå istället för garderob?

Det är de här. Jag tror att det hade varit bättre med garderober egentligen då man nyttjar höjden bättre då, men mina garderober i förra lägenheten ingick i lägenheten (fick lämna dem) och vi tog vad vi hade. 
  • Anonym (Garderoben)

Jag har 2x75 cm garderob, sambon har samma.
    Det räcker absolut för oss

• Anonym (En tjej)

Jag har en 60 cm bred garderob med trådkorgar och 1 meter klädstång. Min man har en knapp 60-centimetersgarderob med trådkorgar och 0,5 m klädstång. Skor och ytterkläder förvaras på annat ställe. 

• Anonym (Mimmi)

Jag har en 50cm bred garderob med stång för att hänga kläder + en malm-byrå med 4 lådor, där 2 lådor används till kläder och 2 lådor till annat. Alla kläder förutom ytterkläder finns där och det räcker till bra. Jag har ingen partner. 

• Cereal Killer

Jag har två 60*60-garderober med trådbackar, en 60*100 med hängförvaring och en ?Malm? byrå med 3 lådor. Och så har vi tre 60*60-garderober till ytterkläder som familjen delar på, plus en stor hylla för skor. Detta är egentligen tillräckligt men jag är för dålig på att hålla ordning och att gå igenom och slänga kläder jag inte längre behöver, så ofta upplever jag att  är för lite plats

• Anonym (W)

Jag har en stor byrå (80×55×120) och en mindre (40×80×70). Min sambo har ett högt klädskåp med hyllplan samt tre lådor längst ner (80×40×240) och så har vi kanske 80-90 cm klädstång var i en garderob.

Av någon anledning föredrar jag att ha mina kläder i byrålådor och han föredrar att ha sina på hyllor. Det är nog mest av gammal vana.

• Anonym (Den vi har)

Vi flyttade in i ett hus med 3 st 100 cm 240 höga Ikea pax och 250 cm mindre djupa. 
    Men vi offrade det till 75 cm per vuxen, + 100 cm mindre djupa och 100 cm till barnen. 
    Exclusive vinterkläder och med lite lådor med att spara.

Visst "behöver man alltid" mer plats till kläder, men ärligt talat ju mer plats man låter kläder ta, ju mer plats tar de. 

Vilket utrymme har ni? Och vad vill ni göra med livet? Är kläderna glädje, eller mest att ni inte orkar göra er av med saker som borde rensas ut 

Och hur mycket plats man behöver beror ju både på hur mycket plats man har, och också hur mycket, respektive lite utrymme man är beredd att ge kläder.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Den vi har) skrev 2024-05-20 20:53:06 följande:

Vi flyttade in i ett hus med 3 st 100 cm 240 höga Ikea pax och 250 cm mindre djupa. 
    Men vi offrade det till 75 cm per vuxen, + 100 cm mindre djupa och 100 cm till barnen. 
    Exclusive vinterkläder och med lite lådor med att spara.

Visst "behöver man alltid" mer plats till kläder, men ärligt talat ju mer plats man låter kläder ta, ju mer plats tar de. 

Vilket utrymme har ni? Och vad vill ni göra med livet? Är kläderna glädje, eller mest att ni inte orkar göra er av med saker som borde rensas ut 

Och hur mycket plats man behöver beror ju både på hur mycket plats man har, och också hur mycket, respektive lite utrymme man är beredd att ge kläder.

Min mans 60 cm ena garderob är fylld till bredden med skjortor och då pratar vi inte att dom hänger fritt och ledigt. Hans andra garderob med korgar innehåller t-shirt (svarta och vita), byxor, sportkläder samt underkläder och strumpor.

I min ena 60 cm garderob har jag kavajer, klänningar, kjolar och finbyxor, i den andra hänger tröjor/koftor och sen har jag liksom maken underkläder, sportkläder och byxor.

Är grymt impad av folk som har mindre utrymme än oss och klarar sig bra med det.

Våra ungdomar har 70 cm klädstång var och varsin trådback på ca 170 cm. Dom har även lite utrymme för att hänga några tröjor/hoodies i sina rum. Dom klagar också konstant på utrymmesbrist. Skrattande
  • Anonym (Den vi har)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-21 06:59:35 följande:
    Min mans 60 cm ena garderob är fylld till bredden med skjortor och då pratar vi inte att dom hänger fritt och ledigt. Hans andra garderob med korgar innehåller t-shirt (svarta och vita), byxor, sportkläder samt underkläder och strumpor.

I min ena 60 cm garderob har jag kavajer, klänningar, kjolar och finbyxor, i den andra hänger tröjor/koftor och sen har jag liksom maken underkläder, sportkläder och byxor.

Är grymt impad av folk som har mindre utrymme än oss och klarar sig bra med det.

Våra ungdomar har 70 cm klädstång var och varsin trådback på ca 170 cm. Dom har även lite utrymme för att hänga några tröjor/hoodies i sina rum. Dom klagar också konstant på utrymmesbrist. Skrattande
    Make har 2 klädstänger i sin garderob, men är ju lång. Så skjortor ungefär 40 cm, kavajer 5 cm, garderob-sgrej för 30 cm för vikta tröjor. 
    Byxor+ annat på nedre stång. Mellan dessa stänger en låda 75*50 med kalsonger+ strumpor.

Nuvarande system bygger ju på rätt mycket erfarenhet kring hur tvätt, vilka kläder som används och just att se över vilken plats kläder får ta och behöver ta för en smidig vardag.
Svar på tråden Hur mycket klädförvaring behöver man?