• Anonym (Mae)

Vilket namn är finast: Astrid eller Tora?

Hej!

Vi väljer mellan namnen Astrid eller Tora - vilket är finast enligt er?

Vi ville ha ett svenskt namn då vi bor i England, men något som fungerar på engelska (vilket dessa två gör).

Kan vara att vi kommer att stava det "Thora" eftersom detta är den engelska stavningen.

Astrid är populärt här - kanske lite för populärt??

Så svårt att välja! Andra namn som har valts bort är: Eira, Ilse, Helga och Elfrida, mycket p.g.a. uttal. 

• Svar på tråden Vilket namn är finast: Astrid eller Tora?
  • Anonym (P)

Astrid är finare i mitt tycke! Personligen har jag alltid haft svårt för namnet Tora, tycker att det låter klumpigt och inte vackert. 

• Anonym (Tora)
    Anonym (Mae) skrev 2024-05-23 13:38:52 följande:

Hej!

Vi ville ha ett svenskt namn då vi bor i England, men något som fungerar på engelska (vilket dessa två gör).

Kan vara att vi kommer att stava det "Thora" eftersom detta är den engelska stavningen.

Så svårt att välja! Andra namn som har valts bort är: Eira, Ilse, Helga och Elfrida, mycket p.g.a. uttal. 

Båda namnen är fina men jag väljer Tora
  • OlgaElvira

För mig är flicknamn som avslutas med en konsonant väldigt fina, de ger en bild av en stark och självständig tjej. Men ni bor i ett engelsktalande land och bör fundera på vilket intryck namnet ger där. Andra namn med -rid är Sigrid, Ingrid, Turid, Estrid. Annars brukar namn ur den nordiska gudavärlden fungera bra i engelska länder.

• Maymom

Båda är fina. Personligen föredrar jag Astrid. Jag gillar även Estrid som är lite ovanligare men kanske även lite svårare på engelska. Ingrid är ju också vackert och ger fina associationer till Ingrid Bergman även utomlands.

• Meddelande borttaget
  • Cathariiina

Av dessa föredrar jag Tora, det är ett äkta vikingatida kvinnonamn (Vilket Astrid också är för övrigt, men jag tycker bara att Tora är vackrare och mer associerat med det fornnordiska, viktingatiden.)

Dock håller jag inte med om att Tora/Thora och Astrid skulle fungera bra i den engelsktalande världen. Är detta viktigt bör man nog ändå söka sig till namn som finns över hela Europa, och som har samma form i Storbritannien och Sverige: Caroline, Josephine, Anne, Marie, Louise, Sophie, Camilla, Daphne, Chloe, Isabelle o.s.v..

• trollhona
    Anonym (Mae) skrev 2024-05-23 13:38:52 följande:

Hej!

Thora får min röst, unikt och vackert. 
    Astrid är fint men vanligt, även här i Sverige. Inget fel med det men tycker av de två så tycker jag bättre om Thora. (Kanske för att jag gillar skådespelerskan Thora Birch)

Namn i samma stil som kan fungera i England:
    Annefrid, Agnetha, Eivor, Valborg, Rigmor, Signe
  • Anonym (Nja)

Astrid isf för Tora/Thora funkar INTE på engelska!

• Anonym (H)

Båda fina, men hade valt Tora då Astrid känns väldigt vanligt

• Anonym (Thora)
    Anonym (H) skrev 2024-05-25 21:30:14 följande:

Båda fina, men hade valt Tora då Astrid känns väldigt vanligt

Plus 1 på den! 

Thora/Tora skulle finnas med på en namnlista om jag skule få fler barn. Astrid är väldigt vanligt, vet ett gäng Astrid från ca 16 år och nedåt men få Thora/Tora utan att det är ett ovanligt/konstigt namn. 
  • Anonym (Hej)

Heter hon Tora kan hon bli kallad för hora.

• Anonym (H)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-25 21:38:37 följande:

Heter hon Tora kan hon bli kallad för hora.

Vilken planet kommer du ifrån, moget? Nej
  • Anonym (L)

Astrid, Tora heter moseböckerna. 

• Anonym (Astrid)

Astrid är fint synd dock att det blivit så vanligt. Tora är inte ett dugg fint, tänker på en torr tonfisk i burk.

Svar på tråden Vilket namn är finast: Astrid eller Tora?