• Anonym (Mamma)

Vil inte att min dotter och en annan tjej umgås.

Hur ska jag göra? Känner att det är en svår balansgång. Min dotter tycker om att umgås med en annan tjej från skolan i skilan. De leker inte så ofta på fritiden. Men när det gör det så blir det ofta rörigt. Sedan så lyssnar hon och tjejen inte på lärare och struntar i lektioner. Hennes kompis la också på telefonen (min dotters telefon) när jag pratade med min dotter. 

Jag känner att de bästa är att min dotter i te får umgås med henne för det bli inte bra. Min dotter är 10 år.

• Svar på tråden Vil inte att min dotter och en annan tjej umgås.
  • Anonym (Sera)

Då pratar du med din dotter om villkoren.

Om hon struntar i vad lärarna säger och om hon lägger på mobilen när hon pratar med dig på grund av den här kompisen, så får de inte umgås på fritiden.

Men om hon sköter sig, om hon beter sig bra, då får de umgås. Och du kan ju säga att de i första hand får umgås hemma hos er, så att du kan lära känna hennes nya kompis och vid behov också prata med kompisen att om de har dåligt inflytande på varandra så kan de inte umgås på fritiden.

Sätt inte bara ett förbud utan ge dem chansen att faktiskt sköta sig om de vill kunna träffas på fritiden.

Svar på tråden Vil inte att min dotter och en annan tjej umgås.