• Anonym (Erfarenheter sökes)

Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar

Jag har hyfsat nyligen startat ett städföretag och skulle behöva era åsikter. Många tycker jag är dyr och tar lång tid på mig. Hur mycket betalar ni för städning och hur stort bor ni? 

Jag tar 200 kronor/timme efter RUT och det minsta jag åker ut för är 2 1/2 timme (500 kronor) 

En vanlig veckostädning av en trea eller fyra tar 3 timmar (600 kronor) 
    Ett radhus eller mindre villa (120-150 kvadrat) tar 4 timmar (800 kronor) 
    En större villa (över 150 kvadrat) tar 5 timmar (1000 kronor) 

Jag tar ingen framkörningsavgift och städprodukter ingår. 

Får väldigt mycket kommentarer om att folks förra städerska minsann städade deras radhus på två timmar och en del tycker 500 kronors regeln är vansinnig.

I mina annonser skriver jag att jag helst tar betalt via swish men får en hel del kritik för att det är oseriöst. Borde jag börja med faktura istället? Idag tar jag bara faktura från äldre människor som inte har swish. 

• Svar på tråden Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar
  • Anonym (Abc)

Det var ett tag sen jag var i branschen så jag kan inte priser eller tider längre men man kan väl säga så här, om du saknar erfarenhet från städ sen tidigare så bör du rimligtvis göra saker mindre effektivt än någon med erfarenhet. 

• Anonym (Skv)

Du bör skicka en faktura med orgnummer, spec mm. Underlättar väldigt om det blir diskussioner med skatteverket. 

Sen kan de betala med Swish

• Anonym (Bella)

Jag har inte jobbat med städ men mycket med kundservice. Det är alltid folk som tycker det är för dyrt och för dåligt på något vänster. Man får tio sådana för varje som säger att det är billigt och lagom. I vart fall innan de köpt tjänsten, efter utfört arbete bör du ha betydligt fler nöjda kunder än de som klagar men det gäller hur arbetet är utfört inte priset. Min erfarenhet är att det spelar ingen roll om man dubblat eller sänkt priset, det är ändå samma andel som gnäller på att det är dyrt.

Man märker att priset är för högt om man inte får några bokningar, vad gnällarna säger är oviktigt  

• Anonym (...)

Jag har jobbat i städbranchen 1 år nu, jag kan säga att det första huset jag städade (airbnb) själv tog kanske 7 timmar, idag städar jag samma hus på kanske 4,5 självklart är det olika beroende på vilket skick huset lämnades i men snittar, min kollega som har jobbat i 2 år gör det ännu snabbare, hon försöker även använda jobbet som ett träningspass, men det jag vill få fram är ju att erfarenheten givetvis spelar roll, är du ny i branschen eller bara med att ha eget företag?

Jag bor inte i Sverige så kan inte uttala mig om priser

• Anonym (...)

Sen förstår jag mig inte på folk som tycker att det är dyrt, anlita någon annan då eller gör det själv.... jobbade i butik en gång och gubben som skulle köpa varan stod i kassan och gnällde högt och länge om hur dyrt det var och han kunde minsann gå och köpa en nästan likadan i en annan affär mycket billigare, till slut kunde jag inte hålla mig längre utan sa "det är ju inte riktigt samma kvalitet men det finns en butik bara 5 minuters promenad härifrån om du inte vill handla här" han skulle minsann ha varan från mig men ville att jag skulle ta upp med sheferna om hur dyrt det är.... suck

• Anonym (Linna)

Blir du anlitad? Dvs, får du så mycket jobb du vill ha och att du kan leva på det? Det räcker ju i så fall med att de som anlitar dig inte tycker att du är för dyr. Resten kan du ju bara säga att det är priset som gäller om de vill anlita dig. 

Betala med swish är ju jättebra men du bör ändå ge ut information som brukar finnas på en faktura så det syns vad man betalar för.

• Anonym (Hm)

Jag tycker det lät billigt och snabbt. och det behöver inte nödvändigtvis vara bra saker när det gäller städ....
    Ja, du bör skicka faktura med momsredovisning etc. 

• Anonym (Du ju kö)

Vill du gå runt så kom med lite pålägg på fakturan

Resor kostar att ta dig till adress och service bil kostar pengar.

Faktura tillägg om de inte vlll betala swish

mm mm låt Fantasin flöda

• Anonym (Kvalitet)

Jag tycker inte det låter dyrt, utifrån att vi betalar 396:- innan skattereduktion och att vi har köpt 4,5 timmar varannan vecka.

Min uppfattning är att man man inte bör ha ett för lågt pris på en tjänst, utifrån att det naturligtvis är relevant, men också så att man inte kan jämföra rakt av. 

Jag tycker också att det är rimligt med en "minsta tid", utifrån att det också finns kostnader kopplat till att vara på flera ställen. 

Vi betalade för trasor och dukar första gången samt om vi missar att tvätta dem. En annan firma städade med våra medel och det kändes faktiskt inte så bra eftersom det kändes som att det gick åt mer än jag trodde, vilket blev en onödig irritation. 

Så försök ta "lagom betalt" och lär dig vad kunderna vill ha och du erbjuda. Det är ju okej att ha en nisch försök hitta ut till dem som faktiskt varje, eller varannan vecka har ett löpande abonnemang, snarare än att lägga energi på att förhandla pris med de som vill ha det billigaste.

Svar på tråden Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar