Inlägg från: Anonym (Kvalitet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvalitet)

    Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar

    Jag tycker inte det låter dyrt, utifrån att vi betalar 396:- innan skattereduktion och att vi har köpt 4,5 timmar varannan vecka.

    Min uppfattning är att man man inte bör ha ett för lågt pris på en tjänst, utifrån att det naturligtvis är relevant, men också så att man inte kan jämföra rakt av. 

    Jag tycker också att det är rimligt med en "minsta tid", utifrån att det också finns kostnader kopplat till att vara på flera ställen. 

    Vi betalade för trasor och dukar första gången samt om vi missar att tvätta dem. En annan firma städade med våra medel och det kändes faktiskt inte så bra eftersom det kändes som att det gick åt mer än jag trodde, vilket blev en onödig irritation. 

    Så försök ta "lagom betalt" och lär dig vad kunderna vill ha och du erbjuda. Det är ju okej att ha en nisch försök hitta ut till dem som faktiskt varje, eller varannan vecka har ett löpande abonnemang, snarare än att lägga energi på att förhandla pris med de som vill ha det billigaste.

  • Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Erfarenheter sökes) skrev 2024-05-29 18:32:09 följande:
    Jag går på gymnasiet och bor hos mina föräldrar. Vill åka till USA efter studenten och behöver dra ihop pengar att få extrajobb är skitsvårt och då blev det såhär. Jag blir anlitad men är inte fullbokad i sommar. Under terminerna är det inga problem. Skickar sånt efteråt. 
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-29 18:08:21 följande:

    Jag tycker det lät billigt och snabbt. och det behöver inte nödvändigtvis vara bra saker när det gäller städ....
    Ja, du bör skicka faktura med momsredovisning etc. 


    Jag skickar alltid papper med såna uppgifter efteråt. Brukar stanna lite extra men det tar jag inte betalt för. 


    Jag har ingen bil, åker kommunalt när jag kan några få ställen går det inga bussar till då lånar jag min pappas bil. Går i gymnasiet det här är bara ett extrajobb. 
    Utifrån att du inte vill bygga upp en "riktig" firma på sikt, utan just tillfällig ha en, tycker jag du ska erbjuda befintliga kunder en "bra deal", dvs något rabatterat pris för extra städning och hushållsnära tjänster. 

    Det kan komma mer tid hos befintliga kunder, eller deras bekanta/barn/grannar om du informerar om att du har mer tid just nu. Exempelvis så kan du bjuda på en gratis timme om en befintlig kund bokar minst 5 timmar till ett projekt. Då sänker du inte priset permanent, utan ger lite trevlig rabatt och också incitament att ta tag i saker nu under sommaren.
  • Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Linna) skrev 2024-05-29 20:51:10 följande:

    Tror du får tänka på att det är en liten skillnad på städföretag och en tonårstjej som startat upp något.

    Har du till exempel försäkringar om du skulle råka ta sönder något eller förstöra en yta med fel rengöringsmedel?
    Har du någon form av utbildning i vilka medel som funkar bäst på vilka ytor?

    Jag vet inte vad etablerade städföretag tar i pris men om vi säger att ditt pris och deras skiljer sig 50?100 kronor så kommer nog folk hellre anlita det etablerade städföretaget framför dig. Då vet de vad de får, de kanske känner folk som anlitat dem eller har läst recensioner. De vet att personalen är utbildade i städprodukter och är försäkrade.

    Att anlita dig blir ju mer en chansning, och lite som att betala en tonåring för att tex sitta barnvakt eller ta hand om djuren när man åker på semester. Då går man oftast efter att man känner någon som känner någon som känner tonåringen eller tex anlitar vänners barn.

    Så jag tror egentligen inte att de tycker att ditt pris i sig är dyrt, mer att de vet inte vad de får för det och väljer då säkert hellre att betala några hundralappar mer för att anlita annat städbolag.

    Nu låter jag kanske negativ men tvärtom tycker jag att du verkar både driftig och duktig. 


    Nu vet jag heller inte hur du annonserar men försök kolla runt bland släkt och vänner om de kan rekommendera dig, och gör också en noggrann lista på vad som ingår i ditt städ. Och vilka produkter du har med dig och använder dig av när du städar.


    Jag tycker du överskattar vilket rykte etablerade större firmor har. Det är ständigt en chansning att köpa tjänster och det tar tid att etablera sig och få uppbokat. 

    Jag tycker snarare TS ska slipa på vad hon erbjuder och också inse att det går lite upp och ner gällande när folk vill få det städat och varför. Många bokar ju av städningen på sommaren för att man inte är hemma, eller för att man har mer tid. 

    Jag tänker att det troligtvis kommer komma in fler småprojekt under sommaren om ts håller en tillräckligt god nivå.
  • Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Linna) skrev 2024-05-29 21:25:41 följande:
    Det funkar väl som med alla företag? Tänker man hemstäd så tänker man på det företag man hört om, antingen genom att man sett deras bilar eller hört vänner och bekanta prata om dem.
    Vill man ha hemstäd så kollar man väl också i första hand runt i de kretsar man rör sig, kanske känner någon som anlitar företag X och pratar bra om det, och då väljer man också företag X.
    Det var så jag menade. Det är nog få som plötsligt ser en annons på marketplace och plötsligt vill ha städ 1 gång i veckan.
    Jag skrev också att det tar tid att skapa sig en kundkrets och bästa sättet är ofta att bli rekommenderad av andra som anlitat en i början. När man sedan är ett namn som folk minns så kommer kunderna mer av sig själva. Så är det ju för alla företag .
    Om man helt random tänker på hemstäd kan det nog absolut vara så att stora etablerade firmor, med all deras reklam faktiskt poppar upp i skallen.

    Tänker man däremot på att BYTA firma, eller på att köpa tjänsten överhuvudtaget letar man efter något annat. 

    Jag tror att kritiken TS uppfattar snarare är kopplad till den allmänna grejen att en viss procent av kunderna faktiskt inte är betalde kunder, utan snarare gnällspikar, som man behöver vara trevlig och korrekt emot, utifrån att de skulle kunna bo ihop med en betalde kund, eller prata trevligt mindre trevligt om ens verksamhet längre fram.

    Och min uppfattning är att alla småföretagare har kontakt med personer med dessa synpunkter och att det liksom inte är dem man bör lägga sin mesta energi på. Däremot behöver man lägga RÄTT energi på dem. Dvs fortsatt fakturera om de har en skuld, och inte erbjuda mer tjänst innan skulden är reglerad.
  • Anonym (Kvalitet)
    Anonym (teamledare inom städ) skrev 2024-05-30 16:01:21 följande:
    Jag jobbar sedan 20 år på ett av de större bolagen, är även teamledare.
    Det stämmer som du säger att de nya får gå med en kortare period i början, alla tillsvidareanställda hos oss får sedan gå en utbildning, med avslutande prov, på tre heldagar.
    De flesta större kunder kräver den utbildningen. Speciellt myndigheter.

    Utöver det så måste man lämna in papper från belastningsregistret samt i vissa fall (säkerhetsklassae objekt) även skriva på papper till Säpo.

    Det är inte vilka klantskallar som helst som vi anställer, vårt yrke har ett oförtjänt halvdåligt rykte. Som att alla som städar vore lite korkade.

    Och personligen skulle jag inte betala en skolflicka för att städa i mitt hem.
    Det är ju löjligt att anta att du med kontakter i branschen anställd på ett bolag, skulle anlitat någon med en väldigt liten verksamhet.

    Och lika löjligt är det att hävda att ni i vissa fall behöver säkerhetsklassning av SÄPO.... Och att att det per automatik skulle betyda att stort bolag betyder bra rykte.... 

    Inte jättenöjd när kolstålspannan ställdes in i diskmaskinen och mattorna glömdes ute. Och att soporna tömdes och att inga påsar sattes på plats....

    Så... För egen del är att någon har bra rykte och om någon bekant är nöjd väldigt mycket viktigare än storleken på bolaget.
  • Anonym (Kvalitet)
    Anonym (F) skrev 2024-05-31 17:28:19 följande:
    Ts borde också ha låga priser med tanke på att hon i sammanhanget är mer av en glad amatör då hon är så ung och oerfaren. Verkar inte som att hon jobbat med städ alls tidigare, och då är det verkligen på vinst och förlust att anlita henne. Vanligtvis borde man ju ha jobbat som anställd hos en annan firma först innan man sätter igång eget företag. Inget fel med att börja från grunden på egen hand! Men med så bristande bakgrund ska man inte ta mer betalt heller.
    Jodå! TS bör ta betalt utifrån vad hennes tid är värd och kan naturligtvis rabattera lite när hon vill ha mer att göra.

    Utifrån hur bra vissa "glada amatörer" är i förhållande till utbildade idioter, så vet jag inte om jag rekommenderar just utbildning och att jobba i någon annans firma. 

    Att som ungdom driva verksamhet, lära sig skatteregler, fakturering är något som tyder på något. Är ingen intresserad av att betala och man inte har några kunder kan man absolut välja en annan väg, men nu är det ju inte det TS beskriver.
Svar på tråden Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar