• Anonym (Erfarenheter sökes)

Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar

Jag har hyfsat nyligen startat ett städföretag och skulle behöva era åsikter. Många tycker jag är dyr och tar lång tid på mig. Hur mycket betalar ni för städning och hur stort bor ni? 

Jag tar 200 kronor/timme efter RUT och det minsta jag åker ut för är 2 1/2 timme (500 kronor) 

En vanlig veckostädning av en trea eller fyra tar 3 timmar (600 kronor) 
    Ett radhus eller mindre villa (120-150 kvadrat) tar 4 timmar (800 kronor) 
    En större villa (över 150 kvadrat) tar 5 timmar (1000 kronor) 

Jag tar ingen framkörningsavgift och städprodukter ingår. 

Får väldigt mycket kommentarer om att folks förra städerska minsann städade deras radhus på två timmar och en del tycker 500 kronors regeln är vansinnig.

I mina annonser skriver jag att jag helst tar betalt via swish men får en hel del kritik för att det är oseriöst. Borde jag börja med faktura istället? Idag tar jag bara faktura från äldre människor som inte har swish. 

• Svar på tråden Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar
    Anonym (Linna) skrev 2024-05-29 18:05:46 följande:

Blir du anlitad? Dvs, får du så mycket jobb du vill ha och att du kan leva på det? Det räcker ju i så fall med att de som anlitar dig inte tycker att du är för dyr. Resten kan du ju bara säga att det är priset som gäller om de vill anlita dig. 

Betala med swish är ju jättebra men du bör ändå ge ut information som brukar finnas på en faktura så det syns vad man betalar för.

Jag går på gymnasiet och bor hos mina föräldrar. Vill åka till USA efter studenten och behöver dra ihop pengar att få extrajobb är skitsvårt och då blev det såhär. Jag blir anlitad men är inte fullbokad i sommar. Under terminerna är det inga problem. Skickar sånt efteråt. 
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-29 18:08:21 följande:

Jag tycker det lät billigt och snabbt. och det behöver inte nödvändigtvis vara bra saker när det gäller städ....
    Ja, du bör skicka faktura med momsredovisning etc. 

Jag skickar alltid papper med såna uppgifter efteråt. Brukar stanna lite extra men det tar jag inte betalt för. 

Anonym (Du ju kö) skrev 2024-05-29 18:11:31 följande:

Vill du gå runt så kom med lite pålägg på fakturan

Resor kostar att ta dig till adress och service bil kostar pengar.

Faktura tillägg om de inte vlll betala swish

mm mm låt Fantasin flöda

Jag har ingen bil, åker kommunalt när jag kan några få ställen går det inga bussar till då lånar jag min pappas bil. Går i gymnasiet det här är bara ett extrajobb. 
    Anonym (Bella) skrev 2024-05-29 17:50:35 följande:

Jag har inte jobbat med städ men mycket med kundservice. Det är alltid folk som tycker det är för dyrt och för dåligt på något vänster. Man får tio sådana för varje som säger att det är billigt och lagom. I vart fall innan de köpt tjänsten, efter utfört arbete bör du ha betydligt fler nöjda kunder än de som klagar men det gäller hur arbetet är utfört inte priset. Min erfarenhet är att det spelar ingen roll om man dubblat eller sänkt priset, det är ändå samma andel som gnäller på att det är dyrt.

Man märker att priset är för högt om man inte får några bokningar, vad gnällarna säger är oviktigt  

Tack! Jag får tillräckligt med bokningar men det är fler som gnäller än som anlitar mig när jag sätter ut annons i början var jag snäll och gick ner i pris och gjorde sånt som absolut inte ingår gratis men de kunderna blev alltid missnöjda och var väldigt otrevliga när jag sa ifrån så jag tackar inte ja till sånt länge.  

De som anlitat mig har varit nöjda (Bortsett från de jag gjort gratisgrejer åt) 

• Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Erfarenheter sökes) skrev 2024-05-29 18:32:09 följande:
    Jag går på gymnasiet och bor hos mina föräldrar. Vill åka till USA efter studenten och behöver dra ihop pengar att få extrajobb är skitsvårt och då blev det såhär. Jag blir anlitad men är inte fullbokad i sommar. Under terminerna är det inga problem. Skickar sånt efteråt. 
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-29 18:08:21 följande:

Jag tycker det lät billigt och snabbt. och det behöver inte nödvändigtvis vara bra saker när det gäller städ....
    Ja, du bör skicka faktura med momsredovisning etc. 

Jag skickar alltid papper med såna uppgifter efteråt. Brukar stanna lite extra men det tar jag inte betalt för. 

Jag har ingen bil, åker kommunalt när jag kan några få ställen går det inga bussar till då lånar jag min pappas bil. Går i gymnasiet det här är bara ett extrajobb. 
    Utifrån att du inte vill bygga upp en "riktig" firma på sikt, utan just tillfällig ha en, tycker jag du ska erbjuda befintliga kunder en "bra deal", dvs något rabatterat pris för extra städning och hushållsnära tjänster. 

Det kan komma mer tid hos befintliga kunder, eller deras bekanta/barn/grannar om du informerar om att du har mer tid just nu. Exempelvis så kan du bjuda på en gratis timme om en befintlig kund bokar minst 5 timmar till ett projekt. Då sänker du inte priset permanent, utan ger lite trevlig rabatt och också incitament att ta tag i saker nu under sommaren.
  • Anonym (...)

De flesta bokningar vi får är från referenser, nu flyter det på rätt bra med bokningar men när vi vill pusha lite extra så erbjuder vi typ en insidig kylskåpsrengöring vid referenser som leder till jobb, alltså något som vi i vanliga fall inte gör :)

• Anonym (Företag)

Förutsätter att du har f-skatt och att swishen är företags-swish? I så fall är du helt rimlig i din prissättning. Är det svarta pengar däremot så är det dyrt och oseriöst.

• Anonym (Linna)
    Anonym (Erfarenheter sökes) skrev 2024-05-29 18:39:58 följande:

Tack! Jag får tillräckligt med bokningar men det är fler som gnäller än som anlitar mig när jag sätter ut annons i början var jag snäll och gick ner i pris och gjorde sånt som absolut inte ingår gratis men de kunderna blev alltid missnöjda och var väldigt otrevliga när jag sa ifrån så jag tackar inte ja till sånt länge.  

De som anlitat mig har varit nöjda (Bortsett från de jag gjort gratisgrejer åt) 

Tror du får tänka på att det är en liten skillnad på städföretag och en tonårstjej som startat upp något.

Har du till exempel försäkringar om du skulle råka ta sönder något eller förstöra en yta med fel rengöringsmedel?
    Har du någon form av utbildning i vilka medel som funkar bäst på vilka ytor?

Jag vet inte vad etablerade städföretag tar i pris men om vi säger att ditt pris och deras skiljer sig 50?100 kronor så kommer nog folk hellre anlita det etablerade städföretaget framför dig. Då vet de vad de får, de kanske känner folk som anlitat dem eller har läst recensioner. De vet att personalen är utbildade i städprodukter och är försäkrade.

Att anlita dig blir ju mer en chansning, och lite som att betala en tonåring för att tex sitta barnvakt eller ta hand om djuren när man åker på semester. Då går man oftast efter att man känner någon som känner någon som känner tonåringen eller tex anlitar vänners barn.

Så jag tror egentligen inte att de tycker att ditt pris i sig är dyrt, mer att de vet inte vad de får för det och väljer då säkert hellre att betala några hundralappar mer för att anlita annat städbolag.

Nu låter jag kanske negativ men tvärtom tycker jag att du verkar både driftig och duktig. 

Nu vet jag heller inte hur du annonserar men försök kolla runt bland släkt och vänner om de kan rekommendera dig, och gör också en noggrann lista på vad som ingår i ditt städ. Och vilka produkter du har med dig och använder dig av när du städar.

Anonym (Företag) skrev 2024-05-29 19:39:06 följande:

Förutsätter att du har f-skatt och att swishen är företags-swish? I så fall är du helt rimlig i din prissättning. Är det svarta pengar däremot så är det dyrt och oseriöst.

Jag har F- skatt och företagsswish både banken och Skatteverket säger att det är okej att göra så jag har kollat. 
    Anonym (Linna) skrev 2024-05-29 20:51:10 följande:

Tror du får tänka på att det är en liten skillnad på städföretag och en tonårstjej som startat upp något.

Har du till exempel försäkringar om du skulle råka ta sönder något eller förstöra en yta med fel rengöringsmedel?

Jag vet inte vad etablerade städföretag tar i pris men om vi säger att ditt pris och deras skiljer sig 50?100 kronor så kommer nog folk hellre anlita det etablerade städföretaget framför dig. Då vet de vad de får, de kanske känner folk som anlitat dem eller har läst recensioner. De vet att personalen är utbildade i städprodukter och är försäkrade.

Att anlita dig blir ju mer en chansning, och lite som att betala en tonåring för att tex sitta barnvakt eller ta hand om djuren när man åker på semester. Då går man oftast efter att man känner någon som känner någon som känner tonåringen eller tex anlitar vänners barn.

Så jag tror egentligen inte att de tycker att ditt pris i sig är dyrt, mer att de vet inte vad de får för det och väljer då säkert hellre att betala några hundralappar mer för att anlita annat städbolag.

Nu låter jag kanske negativ men tvärtom tycker jag att du verkar både driftig och duktig. 

Nu vet jag heller inte hur du annonserar men försök kolla runt bland släkt och vänner om de kan rekommendera dig, och gör också en noggrann lista på vad som ingår i ditt städ. Och vilka produkter du har med dig och använder dig av när du städar.

Jag har ett riktigt städföretag! Det är inte svart så det är absolut inte som att anlita en tonåring som djurvakt. Min ålder står ingenstans när jag annonserar. Vad jag vet finns ingen utbildning för städerskor. Jag har försäkring och pengar i företaget om något skulle gå sönder jag tar alltså inte ut en lön på 200 kronor. 

De stora företagen typ Hemfrid tar runt 300 kronor i timmen. 

Problemet är egentligen inte att jag får för lite jobb utan att vissa är väldigt negativa jag blir redan rekommenderad av riktiga kunder det är så jag får de flesta jobben. Jag vill veta om jag ska ta till mig det och ändra något. Jag har listor på vad som ingår men inte på vilka produkter jag använder ingen har frågat efter det. 

Jag annonserar på Facebook MarketPlace. 

• Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Linna) skrev 2024-05-29 20:51:10 följande:

Jag tycker du överskattar vilket rykte etablerade större firmor har. Det är ständigt en chansning att köpa tjänster och det tar tid att etablera sig och få uppbokat. 

Jag tycker snarare TS ska slipa på vad hon erbjuder och också inse att det går lite upp och ner gällande när folk vill få det städat och varför. Många bokar ju av städningen på sommaren för att man inte är hemma, eller för att man har mer tid. 

Jag tänker att det troligtvis kommer komma in fler småprojekt under sommaren om ts håller en tillräckligt god nivå.
  • Anonym (Linna)
    Anonym (Erfarenheter sökes) skrev 2024-05-29 21:07:03 följande:

Jag har ett riktigt städföretag! Det är inte svart så det är absolut inte som att anlita en tonåring som djurvakt. Min ålder står ingenstans när jag annonserar. Vad jag vet finns ingen utbildning för städerskor. Jag har försäkring och pengar i företaget om något skulle gå sönder jag tar alltså inte ut en lön på 200 kronor. 

De stora företagen typ Hemfrid tar runt 300 kronor i timmen. 

Problemet är egentligen inte att jag får för lite jobb utan att vissa är väldigt negativa jag blir redan rekommenderad av riktiga kunder det är så jag får de flesta jobben. Jag vill veta om jag ska ta till mig det och ändra något. Jag har listor på vad som ingår men inte på vilka produkter jag använder ingen har frågat efter det. 

Jag annonserar på Facebook MarketPlace. 

Nu skrev jag etablerade städföretag. Inte att ditt inte var riktigt. Etablerat betyder att folk känner till det, de är välkända.

Ett nytt företag kämpar alltid lite i motvind för att folk ska välja dem och inte ett företag de känner till.

Det finns givetvis utbildning för städare, dock inte skola. Utbildning betyder inte alltid att du sitter i skolbänken.

Utbildning för städare är ju snarare att företaget som anlitar dem lär dem om vilka medel som funkar till vilka ytor till exempel. Du kan ju inte bara köpa tex vim eller såpa och köra på allt. Du ska veta vad du absolut inte får använda på ekparketten eller marmorbordet.

Jag vet att du inte tar ut en lön på 200 kronor. Men hemfrid som tar 300 måste också skatta på de pengarna.  Och sanningen är ju att många hellre lägger lite mer för att de vet vad de får för pengarna.

Det tar tid att jobba upp en kundkrets men fortsätt som du gör. Annonsera, be folk rekommendera dig. Du kan ju tex ge folk lite rabatt om de hittar 2-3 nya kunder åt dig. Tex 1 timmes gratis städ om de rekommenderar dig till 2 andra personer som bokar dig, eller något liknande.

Svar på tråden Är jag långsam och dyr? Erfarenhet från städföretag önskar