• Haas84

Hur hanterar jag underhållsbidraget?

Jag är skyldig att betala underhållsbidrag för mitt ena barn då hon bor på heltid hos sin andra förälder. Har inga problem alls med att betala det.

Problemet är just nu att jag studerar på heltid och har därmed inte så stora inkomster, och har svårt att kunna betala hela underhållsbidraget. Har försökt få någon klarhet angående detta med försäkringskassan, men dem hänvisar bara att den andra föräldern ska ansöka om underhållsstöd om jag inte kan betala.

Det handlar inte om att jag vägrar betala, utan bara om de finns möjlighet till något stöd under den tiden jag studerar.

Någon som har koll eller erfarenheter hur man jag smidigast går tillväga för att kolla vilka möjligheter som finns?

• Svar på tråden Hur hanterar jag underhållsbidraget?
  • Fjäril kär

Den andra föräldern måste söka underhåll hos försäkringskassan med motivationen att du har låg inkomst. Då räknar Försäkringskassan i sin tur ut en summa du ska betala till dom . Ibland kan det bli så att du betalar någon hundralapp eller rent av inte behöver betala alls.  

• Haas84
    Fjäril kär skrev 2024-05-30 09:30:19 följande:

Den andra föräldern måste söka underhåll hos försäkringskassan med motivationen att du har låg inkomst. Då räknar Försäkringskassan i sin tur ut en summa du ska betala till dom . Ibland kan det bli så att du betalar någon hundralapp eller rent av inte behöver betala alls.  

Misstänkte att de är så. Hade hoppats på något sätt där jag själv kunde hantera detta med f-kassan och slippa blanda in den andra föräldern.
    Men samtidigt är detta bara under en begränsad tid..
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma Mu)

Är det inte även så att om man inte kan betala hela beloppet så blir man skyldig FK på dessa? 

Att OM man betalar 2300kr/mån och sedan endast har utrymme (pga studier) för hälften så blir man återbetalningsskyldig för resten?
    Rätta mig gärna om jag har fel.

• FiaLisannnN
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-30 12:22:11 följande:

Är det inte även så att om man inte kan betala hela beloppet så blir man skyldig FK på dessa? 

Att OM man betalar 2300kr/mån och sedan endast har utrymme (pga studier) för hälften så blir man återbetalningsskyldig för resten?

Hoppas det. Helt makalöst att vi skattebetalare ska betala för ts oansvarsfullhet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-30 12:22:11 följande:

Du har delvis fel Och delvis rätt.
    det FK betalar ut kallas underhållsstöd. Det finns ett maxbelopp på det, det gör det inte på underhållsbidrag då bidraget är mer frivilligt avseende vilken summa man betalar.
    Man kan kolla via FK vad som är ett rimligt underhållsbidrag.
    Men jag tror det är såhär:

ex 1 borde man betala ca 3000 kr enligt FK rekommendationer men vägrar betala så kan den andra föräldern ansöka om stödet via FK och får då tex maxbeloppet 1673 kr(små barn).
    då kan FK kräva tillbaka det från den som skulle betalat.

ex 2
    om man inte har möjlighet att betala mer än 500 kr så kan FK täcka upp och betala mellanskillnaden upp till 1673(i detta fall). Då tror jag inte det blir något krav eftersom ekonomin inte finns.
  • Anonym (...)
    FiaLisannnN skrev 2024-05-30 12:26:20 följande:
    Hoppas det. Helt makalöst att vi skattebetalare ska betala för ts oansvarsfullhet.
    Ja man blir åtebetalningsskyldig, man får ett papper från fk att fylla i om sin inkomst och varför man inte kan betala, har man studier i ett år så skickar dom ett nytt papper när de är slut med en ny summa att betala, funkar inte det heller så gör man samma sak igen, det skjuts upp och blir dyrare helt enkelt
Svar på tråden Hur hanterar jag underhållsbidraget?