Hur ska vi göra med bolånet?
jag och sambon står inför nästa steg att hitta hus, nu bor vi i hans bostadsrätt. Då vi har planer på att bilda familj inom kort vill vi utöka vårt boende. Grejen är att jag tycker han har konstig syn på det hela eller så är det jag som har de, därav denna tråd. Jag har intensivt sparat ihop halva insatsen till det belåningsgrad vi får ta, han har sitt med råge på konton, plus pengarna han får sedan för försäljningen av bostadsrätten. Jag kommer få en del pengar framöver kan bli inom 1 - 3 år. Så jag föreslog att vi skriver skuldebrev för det jag inte hinner spara ihop så betalar jag tillbaka det när mina pengar kommer. Men det går han inte med på för han är så jävla snål och menar att det blir en förlust för honom eftersom det inte är ränta på pengarna. Hans alternativ är att dela upp lånet 60/40 men det vill inte jag, jag vill att vi delar lika på lånet.
Jag jobbar heltid, sparar och lever som en fattiglapp för att få ihop till insats. Vi delar lika på alla kostnader i dagsläget fast han tjänar 10k mer än mig, så han lever loppan. Jag tycker det blir så skevt att han inte kan gå med på detta när vi ska leva ihop, skaffa familj ihop. Jag är inte ute efter att blåsa han på pengar, vill bara inte bo i en liten 2a när vi ska bilda familj?.
men jag kan som sagt vara helt ute och cykla och ha orimliga krav. Hur har ni andra löst det när ni inte haft samma ekonomiska förutsättningar?
Hade han resonerat likadant om det var du som tjänade betydligt mer, eller om du ville äga 60% av huset.
Tycker att det låter som att hans ekonomi är viktigare än er relation för honom. Ett mycket dåligt tecken i det skede ni är i nu.
Låter som att ni inte har barn sedan tidigare utan är relativt unga?
Om ni är 40+ och har barn på olika håll kan jag mer förstå situationen. I ett sådant läge gäller det att säkra arvet till egna barnen, så att inte ett ex kan dra iväg med detta.
Om jag vore i din situation skulle jag göra en lista på saker som störde mig. Sedan skulle jag fundera på om det var något som jag kan lära mig att leva med, eller om det är något som måste ändras. T.ex.:
- Synen på gemensamma utgifter
- Uppdelning av hushållssysslor
- Föräldraledighet
etc etc
Om ni inte är överrens nu kommer det bli 100 gånger värre senare. Vad händer om du är föräldraledig och han ändå tycker att ni ska dela på alla utgifter 50/50 medan han tjänar dubbelt? Kommer du att acceptera ett sådant liv?
För mig skulle detta vara så viktigt att jag allvarligt skulle överväga att träffa en annan. Om du är ung och har större delen av livet framför dig så sätt dig inte i en dålig situation nu.