• Aliona

Hur ska vi göra med bolånet?

När jag och min fd sambo skrev skuldebrev så fick vi frågan om vi skulle inkludera ränta, så det är nog inte helt ovanligt att man gör. Faktum är ju att han har rätt - det blir en förlust för honom om han blir utan ränta/avkastning i 1-3 år. Sen kan han välja att strunta i det, men det förändrar inte faktum, och att kalla honom en snål jävel låter lite magstarkt. 

Varför vill du inte det alternativ han gav? Jag antar när han föreslår att ni ska dela 60-40 på lånet att ni då också ska äga 60-40. Sen köper du resterande 10% när du har pengar. Är det inte rimligt att man köper det man har råd med? Annars är ju alternativet att ni väntar tills du har sparat ihop vad som behövs (vilket ju är mer än handpenningen). Du har ju också förselen att kunna bo i ett hus innan du egentligen har råd.  

Hur har ni tänkt fördela ekonomin när ni köpt hus och skaffat familj? Ska ni fortsätta ha delad ekonomi? Har ni ordentligt pratat igenom vad det innebär, i synnerhet under föräldraledigheten? 

Till sist undrar jag också vad du menar med att ni delar alla kostnader i dagsläget. Jag hoppas att du inte betalar hans bestadsrätt? 

• Aliona
    Anonym (Osäker) skrev 2024-06-03 16:08:24 följande:

Att jag kallar honom snål är inte enbart grundat i denna diskussion utan i övrigt med. Jag gör majoriteten av hushållssysslorna och måste säga till/påminna om vad som ska göras annars händer inget. Han tycker att eftersom jag studerat, jobbat och inte haft en fast tjänst som honom sedan efter gymnasiet så får jag lite skylla mig själv att jag är i den sits jag är. Jag kan absolut betala ränta på ett skuldebrev men han vill ändå inte låna ut dessa pengar. 

jag tror säkert vi kommer fortsätta ha delad ekonomi framöver  för så länge han tjänar mer tror jag han kommer se det som att han förlorar på det om vi ska dela upp det mer procentuellt utifrån vad man tjänar. I hans värld den tiden jag lägger på hem förstår han inte att det också räknas som pengar i min värld då jag hellre hade gjort annat med min tid. Men jag har sagt att jag skaffar inte barn om inte han tar ut ungefär lika mycket föräldradagar och vabbar lika för då får han betala till min pension. Men känner mig generellt otaggad till att köpa något med honom nu. Jag har ett ganska stort arv som kommer framöver, vilket jag tänkt att vi båda kunnat gynnas av men nu känner jag inte alls för det då han håller så hårt på att hans är hans och inget man delar med/lånar ut.

Det är ledsamt att läsa din beskrivning av hur det fungerar. Jag förstår att du inte är så pigg på att vara generös eller gå honom tilm mötes med den inställningen. Jag hoppas att du funderar igenom ordentligt om det här är ett beteende du vill se hos din man och pappa till dina barn. När man väl står där, med hus, lån och barn är man i väldigt dålig förhandlingsposition. Han kan lova vad han vill just nu, men om han helt enkelt inte tar föräldradagar och vab så står du där. Det finns massor av trådar där nyblivna mammor inte ens vågar låta pappan vara föräldraledig för han är så oansvarig. 

Även om han kompenserar dig ekonomiskt, vill du verkligen vara familjens projektledare? Behöva tjata på båda barn och man? 

Svar på tråden Hur ska vi göra med bolånet?