Hur ska vi göra med bolånet?
När jag och min fd sambo skrev skuldebrev så fick vi frågan om vi skulle inkludera ränta, så det är nog inte helt ovanligt att man gör. Faktum är ju att han har rätt - det blir en förlust för honom om han blir utan ränta/avkastning i 1-3 år. Sen kan han välja att strunta i det, men det förändrar inte faktum, och att kalla honom en snål jävel låter lite magstarkt.
Varför vill du inte det alternativ han gav? Jag antar när han föreslår att ni ska dela 60-40 på lånet att ni då också ska äga 60-40. Sen köper du resterande 10% när du har pengar. Är det inte rimligt att man köper det man har råd med? Annars är ju alternativet att ni väntar tills du har sparat ihop vad som behövs (vilket ju är mer än handpenningen). Du har ju också förselen att kunna bo i ett hus innan du egentligen har råd.
Hur har ni tänkt fördela ekonomin när ni köpt hus och skaffat familj? Ska ni fortsätta ha delad ekonomi? Har ni ordentligt pratat igenom vad det innebär, i synnerhet under föräldraledigheten?
Till sist undrar jag också vad du menar med att ni delar alla kostnader i dagsläget. Jag hoppas att du inte betalar hans bestadsrätt?