Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hur ska vi göra med bolånet?

Anonym (Bocken) skrev 2024-06-03 16:26:55 följande:
    Om ni är 40+ och har barn på olika håll kan jag mer förstå situationen. I ett sådant läge gäller det att säkra arvet till egna barnen, så att inte ett ex kan dra iväg med detta. 
    Jag håller med här. Folk som startar sådana här trådar "glömmer" ofta att berätta att det finns särkullsbarn på den ena eller andra sidan. Eller båda. I så fall måste man resonera mer pragmatiskt, eftersom det inte är vettigt att A:s barn ska få mindre för att A måste försörja B:s barn, och kanske B också. Varken i nuläget eller senare i framtiden när det kommer till arvet. 

Men om det inte finns några särkullsbarn, utan man är två unga/yngre människor som känner att man hittat rätt och nu satsar på familj och en gemensam framtid... så tycker jag att man ska glömma det där med "mitt" och "ditt". Vad är det för dumheter? Gift er och ha alla pengar tillsammans! OK med det lilla förbehållet, att var och en fortarande har rätt att skydda sina tillgångar, som de går in i äktenskapet med, med ett äktenskapsförord. Men detta gäller ju först om äktenskapet skulle gå i kras, och ska inte märkas under äktenskapets gång.
Svar på tråden Hur ska vi göra med bolånet?