Hur ska vi göra med bolånet?
jag och sambon står inför nästa steg att hitta hus, nu bor vi i hans bostadsrätt. Då vi har planer på att bilda familj inom kort vill vi utöka vårt boende. Grejen är att jag tycker han har konstig syn på det hela eller så är det jag som har de, därav denna tråd. Jag har intensivt sparat ihop halva insatsen till det belåningsgrad vi får ta, han har sitt med råge på konton, plus pengarna han får sedan för försäljningen av bostadsrätten. Jag kommer få en del pengar framöver kan bli inom 1 - 3 år. Så jag föreslog att vi skriver skuldebrev för det jag inte hinner spara ihop så betalar jag tillbaka det när mina pengar kommer. Men det går han inte med på för han är så jävla snål och menar att det blir en förlust för honom eftersom det inte är ränta på pengarna. Hans alternativ är att dela upp lånet 60/40 men det vill inte jag, jag vill att vi delar lika på lånet.
Jag jobbar heltid, sparar och lever som en fattiglapp för att få ihop till insats. Vi delar lika på alla kostnader i dagsläget fast han tjänar 10k mer än mig, så han lever loppan. Jag tycker det blir så skevt att han inte kan gå med på detta när vi ska leva ihop, skaffa familj ihop. Jag är inte ute efter att blåsa han på pengar, vill bara inte bo i en liten 2a när vi ska bilda familj?.
men jag kan som sagt vara helt ute och cykla och ha orimliga krav. Hur har ni andra löst det när ni inte haft samma ekonomiska förutsättningar?