• Anonym (Mamma)

När börja skriva med små bokstäver?

Ett av mina barn började skriva med små bokstäver (gemener) i förskolan. Det ser jag på teckningar där han skriver namn och pratbubblor. Mitt andra barn använde alltid versaler fram till 1an. Alltså ca 2 år senare. Han kunde läsa texter med gemener i förskoleklass, men blandade ibland ihop dom och valde att skriva med versaler tills nyligen.

Båda klarar sig bra i skolan, så spelar inte nån roll ,men är ändå lite nyfiken. Vad är mer vanligt?

• Svar på tråden När börja skriva med små bokstäver?
  • Anonym (Olika)

Av mina barn skrev äldsta med enbart versaler tills 1a klass. De andra blandade hej vilt till 1an och 2an. Min lillebror blandade också hej vill ända till i 4an. Han skrev också spegelvänt och baklänges till i 1an. Jag började med enbart gemener men började skriva "ordentligt" redan i 5-årsåldern. 

• BuoBä

När dottern började förskoleklass så var hon en av få som över huvud taget kunde alla bokstäverna. Då kunde hon främst versaler, men visste att det fanns gemener och kunde vissa, tex de som ingår i hennes namn.

I förskoleklass övade de på både stora och små bokstäver, men lärarna la ingen vikt vid hur de skrev. I första klass blev de mer noga med det, och att det skulle vara stor bokstav i början på meningarna, och punkt. 

Svar på tråden När börja skriva med små bokstäver?